iLikeIT. Matei Dima, creatorul BRomania, despre secretul succesului pe Internet. "Le citesc oamenilor mesajele din telefon"

Ultimul update: Miercuri 30 Septembrie 2015 07:13
Data publicarii: Vineri 25 Septembrie 2015 15:17
Categorie: Smart things

Matei Dima e cunoscut pe net ca BRomania. Da, asa il cheama pe internet. Un constantean de 28 de ani, scolit in SUA, care inceput cu Vine-uri, s-a mutat pe Facebook, pe Instagram iar acum, cu YouTube face prapad cu schechiuri comice.

Matei Dima, Bromania, "Bro" from Romania - asa l-au botezat americanii. A lucrat cu Inna si Loredana in calitate de regizor si producator. Insa lumea de pe net il stie drept "baiatul cu filmuletele". Matei este producator, regizor, scenarist, actor, dublura ori personaj in clipuri cu milioane de accesari. Virale.

"Am inceput acum un an si jumatate”, povesteste el. “In L.A. am cunsocut un baiat cu care am fost la masterat. Impreuna am inceput sa facem YoutTbe, continut care se consuma. El la un moment dat a devenit foarte mare pe Vine. Aplicatie cu videoduri de 8 secunde. Cand am vazut ca el a bubuit, am zis ca o sa la ajunga si la noi la un moment dat."

In State, aparitia si raspandirea viralului au venit...pe cale naturala. Arhivele net-ului zic ca, pana in era YouTube, astfel de clipuri circulau din mail in mail. In 1995, un domn de la Fox si-a amintit ca pe la inceputul aceluiasi deceniu vazuse o animatie numita "The Spirit of Christmas". Cu niste copii un pic mai spurcati la gura si desenati un pic ...ciudat. Plus un om de zapada devenit diabolic.

A scos o mie de dolari de la saltea si i-a rugat pe creatori sa-i faca o felicitare virtuala animata. Surpriza de Craciun. A dat cam 80 de mail-uri catre cunoscuti. Care, la randul lor, s-au amuzat si le-au dat mai departe catre altii. Si tot asa pana la cei de la Comedy Central. Care au luat inteleapta decizie de a face un serial animat cu acele personaje. I-au zis "South Park" si i-au dat drumul pe TV. Restul e istorie.

BRomania a devenit usor, usor un fenomen. Intins de la Beba Veche pana la Sulina si de la Hodoristea pana-n Zimnicea. Matei umple, in prezent, camine culturale cu show-uri de stand-up comedy. De ce sa nu incerce si in directia asta?

Totul a inceput, evident, cu o scanteie. Un crampei de idee si un pic de orientare in social media. "Aveam totul, am jucat teatru, regie, am invatat sa filmez. Trebuia sa am doar ideile potrivite si sa le pun pe internet. Am avut un ajutor, pentru ca eu regizez clipurile muzicale, cunosc lume din industrie. Primele mele glume au fost cu Inna, Antonia, au venit Smiley. Dupa ce au vazut fenomenul, au vrut ei sa faca parte din ei. "

Cum arata productiile lui Matei? Cele scurte se fac fara lumini profi si machiaj pentru protagonisti. Nu e nevoie. Au un script de doua randuri si sunt montate in iMovie. Iar lumea s-a regasit, chiar si un pic, in experienta oferita de BRomania. De aici, desprindem o trasatura esentiala a viralului. Sa-l faci pe om sa constientizeze ca a trecut prin asa ceva. Sau ca e afectat. Sau ca va avea de-a face, pe viitor, cu un fenomen similar. Pune-l intr-o situatie familiara!

Un alt secret...deloc secret este sa sa le atragi atentia oamenilor. In fond, ei transmit verbal sau printr-un share experienta. Ei sunt cei care au capacitatea de a construi si, apoi, consolida viralitatea continutului.

Toate bune si frumoase. Cum functioneaza insa lucrul cu social media, in Romania si-n general?

Matei Dima: “Fiecare are o chestie pozitiva. Toata lumea e acolo, bunici, parinti, poate deveni rapid viral. Facebook iti taie reachul, daca nu platesti, la 300k, sa vada doar 30000, 3000. Eu nu vreau sa bag bani. Instagram e loial, e mai rapid, e mai privat. Vezi de-ajuns din viata omului. Bromania, vede, si pleaca. Dar, aspectul negativ, nu prea poti sa dai share. Pe Facebook te ajuta share-ul. Numerele sunt mari, acum sunt 123.000 followersi. Sunt artisti care nu au ajuns asa sus. "

Cu banii e un pic mai complicat. La noi. Matei Dima: "Pe YouTube, acolo ai statistica, si iau o anumita suma, de trei ori mai mica decat in alte tari. Monetizarea vine din sponsorizari. La noi e o problema de piata”

Totusi, Matei monetizeaza...succes pe scena. Am spus mai devreme ca glumele BRomania umplu... camine culturale. Iata numai o dovada. "La mine acum sunt showurile live, venind si din teatru, vreau sa ma intorc pe scena. Am foarte multe idei pe care vreu sa le fac altfel. Iei telefonul oamenilor. Da, ia vino incoa si da-mi telefonul. Le citesc mesajele, pe WhatsApp, Facebook. Iese haos total. Cu ce e natural, lumea rade, e adevarat. Nu putea sa fie regizat. E de trei-patru ori mai funny decat ce am zis eu.
Ala chiar a primit un mesaj de la nevasta-sa. "

Matei isi foloseste talentul si mobilul ca sa binedispuna milioane de oameni. Se va imbogati de pe urma muncii sale? Greu de spus… Cert e ca a crescut impreuna cu audienta. Inca mai face clipuri scurte, dar cauta afirmarea si la nivelul urmator, scheciuri umoristice cu scenarii, echipa de productie si VIP-uri. Insa continutul pe care il creeaza, laolalta cu eforturile depuse de altii, sustin nivelul internetului in Romania. Si, pana la urma, il si definesc.

Matei Dima este invitatul lui George Buhnici la iLikeIT. In materialul video poti afla de la el si alte secrete ale viralelor, dar si modul in care convinge vedete ca Smiley sa apara in clipurile lui.

 

Reactia acestei mirese dupa ce chelnerii scapa tortul pe jos, la nunta. Clipul ajuns viral pe internet
Reactia acestei mirese dupa ce chelnerii scapa tortul pe jos, la nunta. Clipul ajuns viral pe internet
Klaus Iohannis
Iohannis, la Innovation Labs: Digitalizarea scăzută a economiei şi a administraţiei este o realitate
Experți și antreprenori vor prezenta viziunea lor despre viitorul tehnologiei la iCEE.fest 2018
iLikeIT. Jocurile săptămânii
Ore de istorie, predate cu ajutorul unor jocuri: „Merg la sufletul copiilor”
Personalul hotelier, înlocuit în tot mai multe locații din lume de roboți
Momentul în care acumulatorul unui smartphone explodează
Icee fest
Netflix, Google și Facebook pe aceeasi scenă cu The New York Times, CNN, El Mundo, Social Chain și Discovery