Durata în care ne putem concentra atenția a scăzut de la 12 secunde la 8. Care ar fi cauzele
Durata în care ne putem concentra atenția a scăzut de la 12 secunde la numai opt, iar de vină ar fi folosirea intensivă a tehnologiei digitale și timpul petrecut pe rețelele sociale.
Acest avertisment, publicat de Microsoft, este luat în calcul în toate domeniile: profesorii folosesc mai multe trucuri pentru a menține trează atenția elevilor, firmele de publicitate au scurtat durata spoturilor, iar managerii încep să renunțe la ședințele lungi.
Potrivit Microsoft, care citează într-o prezentare date ale Institutului de Cercetare Statistică a Creierului, timpul după care oamenii își pierd atenția a scăzut cu o treime în ultimele două decenii. Fenomenul a fost observat mai bine la tineri.
Elev: ”Nu reușesc să îmi țin atenția pe un lucru foarte mult timp.”
Am ajuns aici, spun specialiștii, din cauza folosirii intense a mai multor dispozive cu ecran, unde suntem bombardați cu informație.
Mihai Copăceanu, psiholog: ”În urmă cu 10 ani aveam tehnologie și calculator, dar nu aveam o hiperstimulare cognitivă prin stimulii vizuali care ne fac să nu ne mai concentrăm pe sarcini, pe lectură și mai ales pe interacțiunea umană.”
Psihologul Mihai Copăceanu a observat și el că oamenii nu mai au răbdare nici măcar să se asculte unii pe ceilalți.
Profesorii sunt îndemnați să recurgă la experimente și materiale video, ca să-și captiveze elevii.
La orele unei profesoare, tableta, ochelarii de realitate virtuală și proiectorul de holograme fac parte din recuzita obligatorie.
Mihaela Bucșa, profesor de fizică: ”Vine la școală, hai să vedem cum ne mai plictisim astăzi și la un moment dat îi vezi sclipirea aia în priviri, vezi că da, uite, chiar îmi place asta.”
Atenția, o problemă și în rândul angajaților
Atenția a ajuns o problemă și în rândul angajaților, așa că managerii fac eforturi să le stârnească interesul.
Dorin Boabeș, trainer: ”Să fac inflexiuni ale vocii, să adresez niște întrebări, să fac niște exerciții cu auditoriul pe care îl am ajută la refocusarea atenției.”
Ca să nu vă plictisiți în pauza de publicitate, spoturile sunt acum mai scurte.
Sorin Psatta, specialist în publicitate: "Spoturile, inițial de 30 de secunde, au devenit spoturi de 15 secunde, de 10 secunde, ba chiar acum e un fel de exercițiu de îndemânare, sunt spoturi de o secundă.”
În schimb, clipurile scurte provoacă dependență. Tinerii stau cu orele să le vizioneze, pentru că trec rapid de la un subiect la altul.
În aceeași prezentare, Microsoft a mai folosit și informația că atenția unui caras auriu durează nouă secunde, mai mult ca a noastră, dar nu e dovedit științific.