Cum funcționează self service-urile pentru mașini, unde șoferii scot mai puțini bani din buzunar
Se înmulțesc și la noi afacerile bazate pe ideea de autoservire. Proprietarii pun la dispoziția clienților aparatura de care au nevoie și aceștia își spală singuri mașinile sau hainele ori își ridică singuri coletele.
Recent au apărut și service-uri în care clienții care se pricep pot să facă mici reparații la mașinile lor, asistați de un specialist. În aceste cazuri, tarifele sunt mai mici.
Din cauză că nu mai găsea mecanici, un patron a deschis un self service după ce a văzut acest model de afacere în alte țări europene. Cei care vor să schimbe ceva la maşină ori să o verifice închiriază un elevator. Un mecanic autorizat supraveghează lucrările.
Mecanic: „Ideea de self service a înlocuit reparațiile în parcare, acest sistem a dat omului care într-adevăr se pricepe la această meserie să își facă mașina fără a aștepta la rând la alte service-uri, unde cozile sunt pe luni de zile și așteptările sunt foarte mari. Mai am prieteni cărora eu le repar tot eu în calitate de mecanic”.
Marian Jianu, administrator service: „Oamenii vin pentru anumite lucruri ușoare, să verifice o mașină, să verifice un eșapament, să verifice o articulație, să vadă dacă are nevoie de ceva la mașină, după care unii dintre ei chiar își repară mașinile acestea self service. Noi venim cu specialiști în domeniu, verificăm dacă totul este în regulă și recomandăm sau chiar facem o geometrie auto. Dacă lucrezi la sistemul de frânare, putem face un test de frânare”.
Pe același principiu funcționează și spălătoriile de haine. Clienții pot să vină cu detergentul de acasă, iar hainele sunt gata într-o oră. Afacerea a luat amploare în ultima perioadă.
Bogdan Grigoraș, manager easywash, reprezentantul unui laundromat: „Avem acum undeva la peste 15 locații în București și în țară și oamenii sunt destul de uimiți câteodată, dar își dau seama că și-au legat o soluție la o nevoie pe care nu știau că o au și atunci speli și usuci hainele într-un timp foarte ușor”.
Iar mulți dintre cei care preferă cumpărăturile online aleg să își ridice singuri coletele dintr-un loc special. O singură firmă de curierat a instalat până acum peste 3.850 de astfel de locuri în țară și a observat că oamenii preferă această metodă de livrare.
Alin Abalașei, reprezentantul unei firme de curierat: „În intervalul ianuarie-septembrie am livrat peste 25 de milioane de colete în easybox”.
Mult mai des întâlnite sunt spălătoriile auto în care șoferii își spală singuri mașinile. Și în magazine vedem tot mai des oameni care își scanează singuri produsele la casele automate de marcat.