Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Nu se găsesc muncitori pentru autostrada Pitești-Sibiu. Sătenii refuză salarii de peste 1.000 de euro net: ”Te pun la lopată”

Românii refuză să se angajeze cu salarii minime de 1.000 de euro net, plus beneficii, pentru construcția autostrăzii Pitești-Sibiu, se plâng antreprenorii proiectului. Oamenii spun că e prea puțin și preferă să stea acasă pe ajutorul minim.

Cea mai mare problemă cu care se confruntă constructorii a două loturi din autostrada Piteşti-Sibiu este lipsa forţei de muncă, în condițiile în care localnicii refuză să se angajeze pe salarii care pornesc de la 1.000 de euro net pe lună și pot ajunge la aproape 2.000 de euro, scrie Argeșul Online. Preferă să stea acasă pe ajutoarele sociale de la stat, care ajung până la 2.000 de lei pe lună.

Pe loturile cele mai grele ale autostrăzii (Tigveni-Cornetu şi Cornetu-Boiţa), antreprenorii au mari probleme în a găsi localnici dispuşi să muncească.

Pe lotul Tigveni-Cornetu, 37,4 km, lucrează concernul italian WeBuild (Astaldi). Pe Cornetu-Boiţa, 31,33 km, poate cel mai greu al autostrăzii, turcii de la Mapa Cengiz. Ambii antreprenori caută forţă de muncă pe plan local, dar nu prea găsesc.

„Suntem în căutare de forță de muncă. Din februarie vom reîncepe angajările. Din păcate, forța de muncă în România încă este o problemă. Angajăm forțe calificate, cât și necalificate. Am apelat și la soluții de avarie, aducem și din alte țări și vom pregăti ansambluri de cazare”, a declarat Adrian Bodoc, manager de proiect la WeBuild, într-un clip video postat de CNAIR.

Citește și
angajari
Domeniile în care s-au făcut cele mai multe angajări în 2023. Mii de tineri au început munca imediat după liceu

Atât constructorul italian, cât şi cel turc oferă salarii de 4.500-5000 de lei net pentru un muncitor necalificat, în timp ce pentru unul calificat sumele sunt mult mai mari. Minimum 8.000 de lei pe lună pentru un fierar-betonist, buldozerist sau excavatorist. Plus alte avantaje: ore suplimentare plătite mai bine, cazare gratuită, tichete de masă etc.

Localnicii din satele pe unde va trece autostrada nu sunt însă tentați de aceste sume și preferă ajutoarele sociale. Cu venitul minim garantat, plus alocaţii copii, ajutor de încălzire şi altele, se poate lua lejer 2.000 de lei stând acasă.

”Te bagă la lopată. La banii pe care îi dau ăștia îți rupi sănătatea și ajungi la spitale”, a reprodus publicaţia Râmnicu-Vâlcea Week discuţia cu un sătean din Argeş.

Primar: ”Nu vor să lucreze la ei. E prea puțini bani. N-am ce să le fac”

„E puțin pentru câtă muncă e… Să mai crească salariul și mă mai gândesc”, zicea un altul.

Primarul unei comune argeşene cunoaşte bine situaţia. „Chiar am vorbit cu cineva de la Astaldi (WeBuild- n.r.), au mare nevoie de oameni. Da’ ai noştri nu vor să lucreze la ei. E prea puţini bani. N-am ce să le fac”, a declarat primarul.

Asta după ce a rugat presa să nu cumva să-l nominalizeze: „Nu vreau să mi-i sui pe toţi ăştia în cap acu’, în prag de alegeri”, a explicat primarul.

În aceste condiţii, singura soluţie viabilă pentru cei de la WeBuild este, potrivit inginerului Adrian Bodoc, aducerea de muncitori străini. Probabil, vor fi aduşi din India, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka sau Nepal.

La fel stau lucrurile şi în judeţul Vâlcea, unde asocierea de firme din Turcia Mapa Insaat-Cengiz Insaat găseşte cu greu muncitori pentru şantierele lotului Cornetu-Boiţa.

Iar firmele omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, care au contractate tronsoane de autostradă însumând peste 400 de km, dau constant anunţuri de angajare. Şi în presă, şi pe reţelele sociale. Semn că nici acolo forţa de muncă nu prisoseşte.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult