Franța, afecată de cea mai mare criză a untului de la al Doilea Război Mondial
În ţara atât de îndrăgitului croissant se găseşte din ce în ce mai puţin unt. Cotidianul „Le Figaro” cataloghează fenomenul drept cea mai gravă penurie de după al Doilea Război Mondial.
O exagerare, reacţionează guvernul francez, care dă asigurări că piața este pe cale să se regleze. Consumatorii pot vedea, însă, singuri în rafturi dacă nu goale, măcar mult mai slab aprovizionate decât de obicei.
În ultimele zile, francezii au remarcat tot mai multe rafturi goale în secţiunea alocată untului. Mărcile sunt tot mai puţine, iar unele nu se mai găsesc deloc. Şi asta în ţara celor mai mari consumatori de unt din lume, cu opt kilograme pe cap de locuitor, anual.
Consumatoare: „Fără unt, eu sunt cam nefericită, recunosc. Familia, copiii, nepoţii mănâncă unt în fiecare zi. Eu nu mă pot imagina fără unt. Să gătesc fără unt, să mănânc fără unt e de neconceput pentru mine."
Dezechilibrele au început când Uniunea Europeană a abolit sistemul cotelor de lapte, în 2015. Acest lucru a dus la supraproducţie, provocând prăbuşirea preţurilor şi furia fermierilor. Apoi Uniunea Europeană a intervenit din nou.
THIERRY POUCH, economist: „Penuria de azi se explică prin măsurile luate acum aproape un an de Uniunea Europeană, în încercarea de a controla scăderea preţurilor la produsele lactate. Au încetinit producţia şi colectarea laptelui, ceea ce a dus la mai puţină materie primă pentru industria procesatoare."
Peste acestea, au venit creşterea consumului de unt mondial, scăderea producţiei de lapte în Nouă Zeelandă, principala ţară producătoare, şi recolta proastă de furaje din Europa. Aşa că preţurile au sărit pe pieţele internaţionale. Doar că, în Franţa, furnizorii pot negocia tariful cu distribuitorii numai o dată pe an, în februarie. Drept urmare, acum ar trebui să-l vândă în pierdere, aşa că preferă să-l exporte sau să-l folosească la fabricarea brânzeturilor.
Afectaţi nu sunt doar consumatorii de unt, ci şi patiserii şi cofetarii. Spre deosebire de distribuitori, adică magazinele, ei cumpără deja untul la preţ dublu faţă de anul trecut.