SIMULATOR: Ce a vazut copilotul inainte sa prabuseasca avionul in munti. Psihologii incearca sa explice gestul lui Lubitz

×
Codul embed a fost copiat

Dupa zeci de ani in care aviatia mondiala a pierdut mii de vieti din cauza aeronavelor, am ajuns in situatia in care trebuie sa vorbim mai degraba despre fragilitatea umana decat despre fragilitatea pieselor de schimb.

O sa reconstituim in simulatorul Scolii Superioare de Aviatie ultimele clipe ale zborului Germanwings. Pentru orice om normal la cap, instinctul de conservare primeaza, iar cand acesta este dublat de sute de ore de zbor in simulator si in conditii reale in avion, fiecare fibra striga sa te salvezi cand vezi muntele ca vine spre tine. Alarmele luminoase si sonore care se declanseaza iti fac pielea de gaina, numai ca Andreas Lubitz a dus constant avionul in jos si a respirat linistit, calm, pana la sfarsit.

A vrut sa moara si a vrut sa o faca in asa fel, incat toata lumea sa-si aminteasca acest lucru. Calm, hotarat si linistit ca nimeni nu il poate impedica sa-si duca planul pana la capat.

"Nimeni nu putea sa-l impiedica sa faca ce a facut si asta pentru ca noile reglementari au transformat cabina pilotilor intr-o fortareata. Nimeni nu s-a gandit si la situatii de acest gen sau altele mai rele, chiar", spune pilotul SIMION DASCALU, expert in aviatie al Comisiei Europene

"Da, absolut! A fost extrem de hotarat, avea un fel de scop, o misiune, sa se omoare pe el si pe toti cei aflati la bord. Acest om nu avea ce sa caute intr-o carlinga de avion"
, crede si H.H. FORSYTHE, fost pilot militar.

Lumea il vedea insa altfel pe Andreas Lubitz. Pana acum!

Citește și
Andreas
Fiu al unui profesor de pian, Andreas parea un tanar tacut si amabil. Declaratiile vecinilor si apropiatilor familiei Lubitz
De ce „urăște” Donald Trump Ucraina. În 2019 i-a spui lui Zelenski: „Ucraina știe multe despre asta”

"Nu imi vine sa cred, un baiat tanar si sanatos, cel putin asa parea, foarte sanatos, avea conditie fizica buna", spune o vecina.

Conditia fizica era buna. Ce psihica, nu. In 2008, Andrea Lubitz renunta la aviatie din cauza depresiei si a stresului. Parea, cand a fost reangajat pentru ca a depasit problemele. Parea...

"Va spun din proprie experienta, ca meseria noastra de pilot este ingrozitor de stresanta. La asta mai adaugati faptul ca studiile zic ca in ultimii ani, nivelul de stress a crescut cu 200 la suta. Adaugati asta peste ceea ce resimte un pilot", spune Simion Dascalu.

Lubitz, stia ca nu avea ce sa caute la mansa si totusi, s-a suit in avion.

"Usor cu pianul pe scari, mai usurel cu depresia. Asta e pe termen lung, nu se trateaza si gata. Lasa urme insidioase, orice factor o reactiveaza, ramane o fragilitate interna si o sensibilitate, isi face acolo cuib si ramane", explica psihologul criminalist Tudorel Butoi.

Inregistrarile cutiei negre iti dau fiori pe sira spinarii.

"Auzim zgomotul unei respiratii umane in cabina si il vom auzi pana in clipa impactului...", a povestit procurorul.

"De ce atata usurinta, va intrebati?! La sinucigasi, garda este lasata jos si vointa depaseste instinctul de conservare, garda este lasata jos, nu mai exista instinctul vital care te tine sa nu mori", explica Tudorel Butoi.

Fostii colegi de la aeroclubul unde Lubitz a pus prima data mana pe mansa zugravesc fara incetare portretul vechiului Andreas. Nu al celui de acum.

"Acum, cu psihopatii, cu sinucigasii, demonstrativi, revendicativi. Exista la ei o clipa de luciditate. E clipa suprema. E acea clipa in care isi asuma ce fac", mai spune Tudorel Butoi.

"Mi-e greu sa cred ca o persoana ar putea sa se comporte perfect normal, iar imediat sa devina complet irational. Nu imi pot imagina", spune BERNAT SAURI RUIZ, pilot de linie.

"Toti cei care isi vor lua bilet de avion o sa se intrebe de acum incolo cati dilii sint la mansa si cum au trecut testele psihologice...", mai spune Tudorel Butoi.

Colegii de breasla, dar si psihologii cred, insa, ca situatia nu e chiar asa de roz si ca cine vrea sa se prefaca, poate repeta oricand atrocitatea lui Lubitz.

"Daca s-ar fi tinut cont de stresul pilotilor si companiile ar fi facut o analiza calitativa si nu ar fi urmarit doar abilitatile de zbor, atunci nu s-ar fi ajuns aici. Daca s-a face testele pe bune nu ar mai zbura nimeni", crede Simion Dascalu.

"E o somnolenta generala, somnul e bun ca te imbie si nimeni nu se preocupa serios de oameni care au asemenea meserii: piloti, in cadrul apararii, politisti, oameni cu meserii sensibile”, atrage atentia Tudor Butoi.

La casa lui Lubitz, cea in care statea cu parintii, politistii au facut perchezitii si cred ca au gasit suficiente probe care sa le spuna cum era Andreas, cel adevarat, cel care a omorat 149 de oameni.

"Eu vad un baiat de 28 de ani, care locuieste cu parintii. Daca se sinucide un pilot, zeci de gagici plang dupa el si lasa mesaje, dau in clocot de pasiune. Ori in cazul lui, nimeni. Nimeni de sex feminin care sa il planga, nimic, nici o reactie", remarca Tudorel Butoi

"De obicei cand te sinucizi, o ofaci singur, te omori doar tu. De aceea nu am folosit termenul de sinucidere. Cand poti responsabilitatea pentru 150 de oameni, eu nu as zice ca e vorba doar de o simpla sinucidere...", concluziona si procurorul.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Veste uriașă pentru Simona Halep!
NEWS ALERT Veste uriașă pentru Simona Halep!
Citește și...
BILD: Lufthansa stia ca Andreas Lubitz a avut depresie. Pilotul a fost declarat temporar inapt de zbor
BILD: Lufthansa stia ca Andreas Lubitz a avut depresie. Pilotul a fost declarat temporar inapt de zbor

LIVE UPDATE Cum a ajuns la mansa unui avion copilotul aeronavei prabusite marti in Alpii Francezi, cu toate ca in urma cu 6 ani a trecut printr-un episod depresiv sever, iar de atunci a ramas sub control psihiatric?

Fiu al unui profesor de pian, Andreas parea un tanar tacut si amabil. Declaratiile vecinilor si apropiatilor familiei Lubitz
Fiu al unui profesor de pian, Andreas parea un tanar tacut si amabil. Declaratiile vecinilor si apropiatilor familiei Lubitz

Ancheta catastrofei de marti din Alpii Francezi nu mai are de-a face cu mecanica unui avion, ci cu fragilitatea fiintei umane. Fiu al unui profesor de pian, Andreas Lubitz avea 28 de ani si era un pilot talentat.

Recomandări
Întâlnire de taină la Damasc. Presa din Siria: Șeful Serviciului Secret din România, față în față cu Bashar al-Assad
Întâlnire de taină la Damasc. Presa din Siria: Șeful Serviciului Secret din România, față în față cu Bashar al-Assad

Un diplomat european a dezvăluit, miercuri, pentru Syria TV, că Serviciului Secret din România a vizitat Siria și s-a întâlnit cu președintele Bashar al-Assad și cu directorul serviciilor de informații siriene, Hossam Luke.

Tehnologia care poate apăra România în cazul unui atac cu rachete balistice. A fost testată cu succes de Israel și SUA
Tehnologia care poate apăra România în cazul unui atac cu rachete balistice. A fost testată cu succes de Israel și SUA

Israelul și Statele Unite au folosit pentru prima oară într-o situație reală interceptoarele de rachete balistice împotriva proiectilelor lansate de Iran.

România, mamă vitregă pentru elevi. „Masa caldă” e, de fapt, rece în peste 60% din cazuri. Nu toți copiii o primesc
România, mamă vitregă pentru elevi. „Masa caldă” e, de fapt, rece în peste 60% din cazuri. Nu toți copiii o primesc

"Masa caldă" în școli este în peste 60% din cazuri un sendviș sau un pachet cu hrană rece. Programul național funcționează doar într-o treime dintre școlile alese de Ministerul Educației, care dă vina pe incompetența autorităților locale.