Modelul finlandez de educație vs. cel românesc. Care sunt marile diferențe
Sistemul educaţional românesc le îndeasă copiilor pe gât materii multe şi grele, însă neglijează o latură la fel de importantă, cum este psihicul.
Studiile arată că deşi IQ- ul are un mare rol în dezvoltarea unui om, baza o reprezintă tot inteligența emoţională.
Tocmai de aceea, după modelul ţărilor nordice, mai multe organizaţii cer ca profesorii să fie instruiţi ca să îi înveţe pe elevi să fie relaxaţi şi echilibraţi.
Zâmbete, bucurie şi joacă. De toate acestea are nevoie un copil ca să fie fericit la şcoală. Modelul care se aplică în Finlanda, a fost introdus şi într-o şcoală privată din Bucureşti, unde accentul se pune pe dezvoltarea inteligenţei emoţionale a celui mic. Pe principiul cu cât este mai bucuros la ore, cu atât prinde drag de carte. În curriculă există materii la care învaţă să îşi recunoască trăirile şi să se calmeze rezolvând problemele, nu fugind de ele.
Câteva organizaţii au adus programe în câteva școli din medii defavorizate, dar interesul este că acestea să le fie accesibile tuturor elevilor prin pregătirea profesorilor.
Lila Vasiliu, Fundația Verita: ”Ei ar trebui să fie cât mai aproape de copii, înţelegând că ei au şi alte nevoi, că acest transfer de informaţie este important, dar dacă nu există o bază emoţională stabilă şi nu există un mediu de încredere şi de susţinere, acea informaţie academică nu are acelaşi impact asupra copilului.”
Psihologii spun că este esenţial ca cei mici să nu fie trimişi la colţ dacă sunt furioşi.
”Va învăţa să nu îşi exprime emoţiile, că atunci când simte o emoţie legată de furie va şti că nu este în regulă să simtă aceste emoţii va înlocui aceste emoţii, va mânca foarte mult să acopere o anxietate sau va avea ticuri sau fobii. Toate aceste emoţii neexprimate rămân ca nişte blocaje”, spune psihologul.
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că în ultimii ani au fost introduse clase orele de dezvoltare personală, dar şi că au fost instruiţi peste 8 mii de învăţători pe partea de consiliere.