ANI: Afirmatiile lui Crin Antonescu privind cazurile Agentiei, un mod de a pune presiune politica
Agentia Nationala de Integritate sustine ca afirmatiile lui Crin Antonescu privind favoritisme politice in cazurile de la ANI si acreditarea ideii ca institutia este instanta de judecata pot fi interpretate ca un mod de a pune presiune politica.
"Luand in considerare afirmatiile domnului Crin Antonescu, Presedintele Senatului Romaniei, exprimate in mass-media, referitoare la asa-zisele favoritisme politice in privinta cazurilor instrumentate de Agentia Nationala de Integritate, precum si acreditarea ideii ca Agentia este instanta de judecata, in contextul dezbaterii publice a proiectului de lege privind modificarea Statutului deputatilor si senatorilor, pentru o corecta si completa informare a opiniei publice, Agentia face urmatoarele precizari: Avand in vedere faptul ca acuzatiile Presedintelui Senatului, domnul Crin Antonescu, nu au fost insotite de dovezi concrete care sa sustina veridicitatea acestora, ele pot fi interpretate ca un mod de a pune o presiune politica nejustificata asupra inspectorilor de integritate", se arata intr-un comunicat de presa de vineri al ANI.
Totodata, ANI sustine ca astfel de afirmatii pot induce in eroare opinia publica referitor la activitatea Agentiei Nationale de Integritate, care este investita prin lege sa desfasoare activitati in interesul cetatenilor.
Alegeri 2024
10:11
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
10:04
De ce relațiile României cu Ucraina și Rep. Moldova s-ar putea înrăutăți după alegeri. Semnalul de alarmă tras de Politico
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
"Acuzatiile sunt contrazise de Rapoartele de audit extern independent al managementului si activitatii ANI, care au fost aprobate fara recomandari si inaintate Senatului Romaniei de catre Consiliul National de Integritate, organism reprezentantiv aflat sub control parlamentar, avand rol de garant al independentei si, totodata, de supervizor al activitatii ANI si care are in componenta reprezentanti ai tuturor partidelor politice precum si ale altor institutii", a precizat sursa citata.
ANI mai arata ca, in conformitate cu prevederile legale, Rapoartele de audit extern independent reprezinta singurele documente care evalueaza si certifica dezvoltarea proceselor manageriale si activitatii specifice Agentiei Nationale de Integritate, institutie administrativa autonoma, potrivit dispozitiilor articolului 116, alineatul 2 din Constitutie si care isi desfasoara activitatea in conformitate cu principiile legalitatii, confidentialitatii, impartialitatii, independentei operationale, celeritatii, bunei administrari, a dreptului la aparare, precum si prezumtiei dobandirii licite a averii.
Agentia Nationala de Integritate solicita presedintelui Senatului sa se adreseze, conform prevederilor legale, in mod institutional, Consiliului National de Integritate "pentru lamurirea oricaror acuzatii sau suspiciuni proferate in mass-media.
Totodata, Agentia Nationala de Integritate arata ca actele institutiei sunt supuse controlului judecatoresc al instantelor de control-administrativ, cu respectarea regimului juridic de contestare a actelor administrative.
ANI precizeaza ca, in prezent, are pe rolul instantelor de judecata aproximativ 3.200 de dosare, avand ca obiect contestatii in cazul rapoartelor de evaluare emise de institutie.
"Au fost finalizate definitiv si irevocabil un numar de 1.683 acte care intra in sfera de competenta a Agentiei, din care au fost castigate un numar de 1.415 dosare (84%). Numai in situatia in care persoana evaluata nu contesta in instanta, in termenul legal, actul Agentiei Nationale de Integritate, acesta devine definitiv in termen de 15 zile de la comunicare si luarea la cunostinta de catre persoana evaluata, conform Legii 176/2010 si a jurisprudentei instantelor de judecata. Pentru exemplificare, mentionam faptul ca procedura de contestare este similara cu cea aplicabila pentru orice act administrativ emis de alte autoritati, precum Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Politia Rutiera etc. In situatia in care actele nu sunt contestate, executarea lor devine obligatorie, avand in vedere faptul ca sunt emise de autoritati investite prin lege cu prerogative de putere publica", se mai arata in comunicatul citat.
Potrivit principiului independentei operationale stipulat de articolul 15, alineatul 3 din Legea 144/2007, "presedintele, vicepresedintele si inspectorii de integritate nu vor solicita sau primi dispozitii referitoare la evaluarile privind averea persoanelor, conflictele de interese si incompatibilitatile de la nicio autoritate publica, institutie sau persoana", se mai arata in comunicatul citata.
Presedintele Senatului, Crin Antonescu, a declarat joi ca pe langa Statutul deputatilor si senatorilor ar trebui ca si legea privind functionarea ANI sa fie "clarificata".
Antonescu a spus ca ANI ar trebui sa aiba atributii in a se sesiza cu privire la o posibila incalcare a legii, de a cerceta conflicte de interese sau situatii de incompatibilitate, dar ca regimul ANI nu trebuie sa-l depaseasca pe cel al Parchetului, deoarece Agentia nu este instanta judecatoreasca.
El a atentionat ca daca parlamentarul, chiar cu intarziere, are castig de cauza in instanta, nu i se mai poate da mandatul inapoi.
"Nu e vorba de persoana fizica, ci de faptul ca o hotarare administrativa nu poate sa anuleze sau sa schimbe vointa populara, democratica. Numai o sentinta judecatoreasca. Din acest punct de vedere, lucrurile ar trebui clarificate si la nivelul legii ANI", a aratat Antonescu.
In opinia sa, ANI trebuie sa aiba atributii pentru a se sesiza, pentru a cerceta conflicte de interese, incompatibilitati, dar sa aiba "un regim cel mult ca al Parchetului, care atunci cand se sesizeaza cu privire la o posibila incalcare a legii deschide o ancheta, aduna dovezi si cere trimiterea in judecata, si numai atunci cand o instanta il condamna, respectivul om intra sub regimul pedepsei".
"Nu putem face din ANI o structura administrativa care nu apartine puterii judecatoresti. Nu putem face ceva care este mai mult ca Parchetul si care tine loc de instanta. ANI nu este instanta judecatoreasca", a apreciat presedintele Senatului.