Piloții de pe Boeing-ul MAX căzut în Indonezia au studiat manualul cu câteva minute înainte de tragedie

Avion Lion Air prăbușit în octombrie - 4
Getty

Piloții avionului Boeing 737 MAX 8, aparținând companiei indoneziene Lion Air, au studiat manualul aeronavei cu câteva minute înainte de a se prăbuși, pe 29 octombrie. În urma incidentului au murit 189 de persoane.

Pilotul Bhavye Suneja, de naționalitate indiană, a raportat atunci "probleme tehnice", la câteva minute după decolare, și a cerut să revină pe aeroport. Turnul de control a permis revenirea, însă avionul a dispărut de pe radar, prăbușindu-se în Marea Java.

Anchetatorii care au examinat tragedia aviatică indoneziană au în vedere modul în care a apărut o eroare a sistemului automat de stabilizare în zbor menit să împiedice intrarea avionului în picaj și dacă piloții au avut suficientă pregătire pentru a răspunde în mod corespunzător la urgență, printre alți factori.

Aeronavele Boeing 737 Max 8 sunt dotate cu sistemul automat de stabilizare în zbor denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).

Acest sistem a fost conceput special pentru acest model de Boeing pentru a preveni un efect nedorit creat de motoarele mai grele şi cu un diametru mai mare faţă de cele ale precedentelor generaţii de Boeing 737. Acest efect poate orienta botul avionului într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj sistemul MCAS pune avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul să poată recupera viteza.

Citește și
Boeing 737 MAX 8, cutii negre, avion prabusit, etiopia,
Rezultatele analizei cutiilor negre de la avionul Boeing, prăbușit în Etiopia

Potrivit datelor recupoerate din cutiile negre, piloții au încercat în repetate rânduri să redreseze aeronava după ce sistemele automate de siguranță instalate pe Boeingul 737 MAX 8 redirecționau avionul cu nasul în jos.

Piloţii au încercat disperați să redreseze aeronava de peste 24 de ori în 11 minute. Investigatorii nu înțeleg de ce piloții nu au urmat aceleași proceduri folosite de un alt echipaj cu o zi înainte când a întâmpinat aceeași problemă, potrivit CNN.

Doar două minute în zbor, copilotul a raportat o "problemă de control al zborului" către turnul de control, adăugând că piloții intenționau să mențină o altitudine de 5.000 de metri, potrivit unui raport publicat în noiembrie.

Căpitanul a cerut copilotului să verifice manualul de referință rapidă, care conține liste de verificare pentru evenimente anormale, iar în următoarele nouă minute, avionul a intrat în picaj. Căpitanul de zbor a încercat să redreseze aeronava, însă computerul de bord afișa, în mod greșit, o pierdere de viteză.

"Cei trei piloți se gândeau doar la viteza aerului și la altitudine. Acesta a fost singurul lucru despre care vorbeau", a declarat o sursă din cadrul anchetei, scrie Reuters.

Un echipaj diferit a întâmpinat aceeași problemă, în seara precedentă, dar a rezolvat-o după ce a trecut prin trei liste de verificare, potrivit raportului din noiembrie.

Surse familiare investigației au declarat, pentru Bloomberg, că în timpul unei curse de la Bali la Jakarta, un alt treilea pilot care se afla în cockpit, deși era în afara orelor de lucru, a identificat rapid problema și a reușit să redreseze aeronava, care intrase în picaj.

Se pare că acest pilot i-a sfătuit pe cei aflați la manșă să dezactiveze motorul care o provocat picajul, o procedură cu care toți piloții ar fi trebuit să fie familiarizați, scrie sursa citată.

 

 

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Un pilot a evitat prăbușirea unui Boeing 737 MAX, înainte de tragedia din Indonezia
Un pilot a evitat prăbușirea unui Boeing 737 MAX, înainte de tragedia din Indonezia

Avionul Boeing 737 MAX 8, aparținând companiei indoneziene Lion Air, care s-a prăbușit pe 29 octombrie, provocând moartea a 189 de oameni, a fost la un pas de dezastru și cu o zi înainte, fiind salvat de un pilot aflat în afara orelor de program.

Rezultatele analizei cutiilor negre de la avionul Boeing, prăbușit în Etiopia
Rezultatele analizei cutiilor negre de la avionul Boeing, prăbușit în Etiopia

Analiza unei cutii negre a avionului Ethiopian Airlines indică ''similarităţi clare'' cu accidentul Lion Air.

Noi părţi din avionul Lion Air, scoase la suprafaţă. Un scafandru a murit în timpul căutărilor
Noi părţi din avionul Lion Air, scoase la suprafaţă. Un scafandru a murit în timpul căutărilor

Scafandrii au găsit epava, mai precis partea principală a fuselajului, după catastrofă aeriană din Indonezia.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.