UE: Companiile aeriene au încălcat drepturile pasagerilor în pandemie

Avion

Companiile aeriene europene au încălcat constant drepturile pasagerilor în timpul pandemiei de COVID-19, situaţie tolerată de guvernele statelor Uniunii Europene.

Guvernele nu au condiţionat ajutoarele de stat oferite acestor companii de rambursarea contravalorii biletelor pentru zborurile anulate, relevă un raport publicat marţi de Curtea de Conturi Europeană (ECA).

Deşi din punct de vedere legal companiile aeriene din UE sunt obligate să le restituie pasagerilor banii pentru zborurile anulate, multe dintre ele i-au forţat să accepte vouchere în locul rambursărilor. La aceasta a contribuit şi faptul că foarte mulţi pasageri nu-şi cunosc drepturile şi prin urmare au acceptat să li se impună vouchere, deşi erau îndreptăţiţi să le fie rambursată contravaloarea biletelor, se arată în raport.

Zeci de milioane de pasageri şi-au văzut planurile de călătorie compromise după ce între martie 2020 şi martie 2021 circa 70% dintre zborurile regulate au fost anulate pe ansamblul UE ca urmare a restricţiilor antiepidemice.

''Pasagerii nu au fost informaţi asupra drepturilor lor şi în consecinţă pierd bani'', a declarat la o conferinţă de presă auditoarea europeană Annemie Turtelboom, potrivit agenţiei DPA.

Citește și
Pasagerii Tarom au aflat că datele lor personale au fost compromise în urma unui atac cibernetic sofisticat. La ce să se aște
Pasagerii Tarom au aflat că datele lor personale au fost compromise de hackeri. La ce să se aștepte
Putin are un plan de împărțire a Ucrainei care implică și România și i-l va propune lui Trump

Iar în timp ce mulţi pasageri nu şi-au primit banii înapoi pentru zborurile anulate, companiile aeriene europene au primit ajutoare de stat care însumează aproape 35 de miliarde de euro, mai remarcă Turtelboom, la fel şi raportul.

''Ceea ce ne-a surprins este că guvernele statelor UE au acceptat această situaţie. Mai rău, ele şi-au dat acordul, chiar dacă asta a însemnat încălcarea legislaţiei europene'', subliniază ea.

''În timp ce s-au depus toate eforturile pentru a susţine companiile aeriene şi turoperatorii, s-a făcut prea puţin pentru a asigura respectarea drepturilor a milioane de oameni în UE'', a constatat aceeaşi auditoare, potrivit Reuters.

Raportul Curţii de Conturi Europene evidenţiază faptul că statele membre nu au condiţionat explicit ajutoarele de stat acordate companiilor aeriene de rambursarea biletelor anulate, deşi Comisia Europeană le-a dat voie s-o facă.

Cel puţin 15 state membre ale UE au încălcat legislaţia europeană prin neimpunerea companiilor aeriene şi turoperatorilor să-şi respecte obligaţia juridică de a rambursa contravaloarea zborurilor anulate, conchide auditoarea citată.

În privinţa neregulilor constate în cazul principalelor companii aeriene din România, raportul menţionează că ''un pasager care a acceptat un voucher nu mai are dreptul de a cere o rambursare'' şi ''odată trecut termenul de 12 luni, un voucher neutilizat nu mai poate fi rambursat''.

Înaintea publicării acestui raport, Comisia Europeană a cerut luni companiilor aeriene din UE să gestioneze mai bine anularea zborurilor, incluzând aici compensarea pasagerilor ale căror bilete nu au fost încă rambursate, amintindu-le totodată obligaţia efectuării acestei rambursări în termen de şapte zile de la anularea zborului.

''Companiile aeriene trebuie să respecte drepturile consumatorilor atunci când zborurile sunt anulate'', a atras atenţia comisarul european pentru justiţie, Didier Reynders.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Citește și...
iLikeIT. Platforma prin care se pot rezerva spații la birou, cu tot cu dotări, utilă pentru lucrul în sistem hibrid
iLikeIT. Platforma prin care se pot rezerva spații la birou, cu tot cu dotări, utilă pentru lucrul în sistem hibrid

În timp ce unele companii și-au reluat activitatea de la birou, există și angajatori care și acum încurajează munca de acasă sau în format hibrid.

Pasagerii Tarom au aflat că datele lor personale au fost compromise de hackeri. La ce să se aștepte
Pasagerii Tarom au aflat că datele lor personale au fost compromise de hackeri. La ce să se aștepte

Milioane de pasageri care au zburat în ultima perioadă sunt victimele unui atac cibernetic. Firma care furnizează servicii pentru marile companii de zbor din lume a fost ţinta unui atac cibernetic sofisticat.

Mai multe companii aeriene au suspendat survolarea Belarusului de avioanele lor
Mai multe companii aeriene au suspendat survolarea Belarusului de avioanele lor

Mai multe companii aeriene, printre care Air France şi Lufthansa, au anunţat că vor suspenda survolarea Belarusului de avioanele lor.

Recomandări
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta

Prima ninsoare serioasă din acest sezon a provocat haos pe drumurile din țară și pe calea ferată. Cele mai mari probleme au fost pe Drumul Național 1, unde, joi înainte de răsărit, un TIR a intrat într-un parapet la Bușteni, blocând complet circulația.

BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui

BEC pentru alegerea preşedintelui României a decis înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online care îl ilustrează pe candidatul independent Călin Georgescu şi nu conţin codul de identificare al mandatarului financiar.

Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”
Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a afirmat că nu se pune problema desfiinţării unor oficii poştale, aşa cum anunţase directorul Poştei Române.