În ciuda războiului şi a creșterii galopante a inflației, românii au făcut mai multe cumpărături în luna martie, față de cea anterioară.

Trendul este crescător de la începutul anului în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, arată statisticile. Marii comercianți spun că oamenii și-au schimbat comportamentul: aleg produse de calitate, chiar dacă au prețuri mai mari.

Potrivit Institutului Naţional de Statistică, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut în luna martie cu 13,3 procente, față de luna februarie. Iar față de aceeaşi lună a anului trecut, s-a observat o creștere cu 5,5%. Cele mai cumpărate au fost produsele non-alimentare.

Iar marii jucători de pe piaţa comerţului, atât online cât şi cu magazine fizice, spun că oamenii au renunţat la cumpărăturile impulsive şi sunt mai atenți în ce investesc, chiar dacă preţurile sunt mai mari.

De altfel, la nivel european suntem printre puţinele țări în care consumul este în creştere de la începutul anului.

Potrivit Eurostat, comerțul cu amănuntul a scăzut cu 0,4% în ultimele 6 luni. Cei care au cumpărat cel mai puțin sunt spaniolii și francezii. La polul opus, creșteri semnificative s-au înregistrat în Slovenia, Lituania, Ungaria și Estonia.

Românii se orientează acum spre produse de calitate

Creșterea consumului pe fondul creşterii cheltuielilor în general se explică prin investiţia în lucruri de calitate, de care oamenii se pot folosi mai multă vreme.

Robert Berza, manager magazin online: „Se observă că anumite produse percepute mai de calitate, sunt mai căutate acum, oamenii clar fac un switch spre calitate, în momentul în care se schimbă comportamentul clientului te vei trezi cu o parte din produse, stocuri, care nu mai e atât de căutat că atare este ideal să controlezi foarte bine cât investești în aceste produse”

Dan Ostahie, manager magazin electrocasnice: „Este o oarecare modificare de comportament, oamenii sunt mai precauți, am observat că există, practic, o scădere a cererii pentru categoria de produse very entry, foarte simple, și mai degrabă cererea se mută către produsele mai specificate. Atenția pentru preț ramâne în continuare foarte importantă.”

Cristi Movilă, General Manager, platforma de comerț digital: „Pe de-o parte, de la începutul războiului, achizițiile pentru bunuri de folosință îndelungată, pornind de la case, mașini, telefoane, laptopuri,de care nu avem nevoie, nu sunt achiziții de necesitate imediată, au scăzut vânzările, atât online și offline”.

Tot conform INS, în primul trimestru al acestui an, înmatriculările de autoturisme noi sau la mâna a doua au scăzut cu aproximativ 10 la sută, față de aceeaşi perioadă a anului trecut.