Cum cheltuie romanii pe timp de criza: renunta la haine si vacante, dar nu la tigari si alcool
Romanii raman precauti in ceea ce priveste consumul si sunt dispusi sa reduca cheltuielile, mai ales cele pentru haine, electronice si electrocasnice si vacante, dar renunta mai greu la alcool, tigari, fructe si legume, conform unui studiu 360insights.
"In ceea ce priveste consumul, precautia si reducerile raman prezente in viata romanilor, insa se poate observa ca fata de 2010 nivelul acestor restrictii nu a crescut, romanii parand a fi ajuns la un nivel optim al cheltuielilor, avand in vedere ca isi permit sa achizitioneze categoriile de care au nevoie, incadrandu-se in limitele de buget impuse. Hainele, incaltamintea, aparatura electronica si electrocasnica, amenajarile interioare dar si vacantele sunt in continuare pe lista cheltuielilor pe care romanii vor sa le reduca", se arata intr-un studiu al companiei de cercetare 360insights, care a analizat perceptia romanilor asupra crizei.
In ceea ce priveste bauturile alcoolice si tigarile, romanii par mai putin dispusi, comparativ cu 2010, sa scada cheltuielile. Daca in urma cu doi ani aproximativ 4 din 10 romani erau hotarati sa isi restranga bugetul pentru tigari si bauturi alcoolice, in 2012 mai putin de 3 din 10 au aceasta intentie, cei mai multi fiind decisi sa isi mentina consumul.
Ingrijirea sau intretinerea copiilor, plata utilitatilor, cat si cheltuielile cu fructe, legume, apa imbuteliata sau produse lactate sunt categorii la care romanii nu intentioneaza sa faca reduceri, ci mai degraba vor incerca sa le mentina. Un comportament similar se observa si in cazul produselor farmaceutice.
Asa cum era de asteptat, persoanele din grupa de varsta 55-64 ani, dar si cei cu venituri reduse intentioneaza semnificativ mai mult decat ceilalti sa scada cheltuielile in 2012.
Studiul 360insights a mai aratat ca, in general, ajustarea bugetelor alocate diverselor categorii de bunuri nu se face prin renuntarea definitiva la categorie, ci in principal prin reducerea cantitatii sau a frecventei de consum. Pentru anumite categorii o alta solutie este ca pretul platit sa fie mai mic, prin urmarirea promotiilor sau alegerea unor produse sau marci mai ieftine decat cele cumparate de obicei.
Categoriile pentru care romanii sunt mai deschisi fata de promotii sau marci mai ieftine sunt electronicele si electrocasnicele, dar si accesoriile vestimentare. Si cand vine vorba de vacante romanii se indreapta catre optiuni mai accesibile decat cele alese in trecut.
Totusi, atat pentru categoriile amintite anterior, cat si pentru toate celelate investigate modul de economisire pentru care opteaza majoritatea este reducerea cantitatii sau a frecventei de cumparare.
"In concluzie, dupa mai mult de trei ani de recesiune, criza financiara a devenit incetul cu incetul o constanta in viata romanilor, afectand intr-o masura mai mica sau mai mare fiecare aspect al vietii cotidiene. Ca si masuri, romanii raman atenti la cheltuieli, bugetul lor fiind intr-o stare de «inghet»", se spune in studiul 360insights.
Studiul a fost realizat de compania 360insights be baza datelor culese in luna martie prin intervievarea telefonica a 800 de persoane cu varste intre 16 si 64 de ani.