Cât costă să încarci o mașină electrică în România. Stațiile sunt insuficiente
Paradoxal, în România încărcarea unei mașini electrice costă aproape la fel de mult ca alimentarea uneia cu motor termic.
Stațiile cu prize costă foarte mult, iar primăriile nu montează suficiente, deși există fonduri pentru ele. Așa se explică de ce românii evită să cumpere mașini electrice.
La o lună de la începutul programului Rabla, aproape 80 la sută din tichete au fost solicitate deja. Însă la Rabla plus, unde se dau 10 mii de euro pentru un autoturism electric, interesul este scăzut. O explicaţie ar fi preţul maşinilor electrice, şi cu 50 la sută mai mult faţă de cele clasice.
În plus, nu sunt nici staţii de încărcare suficiente, deşi avem producători chiar în România. Bogdan Cojocaru poate fabrica 1.000 pe lună, dar face 800.
Bogdan Cojocaru: "Toate staţiile se produc în România, în Bucureşti, dar mare parte, 99 la sută, se duce către export."
Primăriile oraşelor mari pot lua bani pentru a cumpăra staţii pe care să le monteze în zonele publice. Programul Administraţiei Fondului pentru Mediu, început la sfârşitul anului, oferă peste 20 de milioane de euro. Însă doar 24 de municipii au solicitat fonduri pentru 190 de staţii. Nici măcar jumătate.
În aceste condiţii, rămân privaţii, care însă taxează alimentarea maşinilor electrice.
O maşină electrică poate consuma pe 100 de kilometri 14 kwh. Dacă este încărcată la o staţie privată, asta înseamnă un cost de aproape 30 de lei. Facem o comparaţie. O maşină care consumă pe suta de kilometri 7 litri de motorină va costa 40 de lei.
Alexandru Teodorescu, reprezentantul unei reţele de staţii private: ”O staţie de încărcare rapidă, împreună cu conectarea, poate depăşi 30 de mii de euro, costurile pot fi semnificative."
Cei care vor o staţie acasă dau în medie 1000 de euro cu tot cu montare şi îşi pot încărca maşina complet în 8 ore. La o priză obişnuită durează şi 18 ore.