Tunelul de la Magistrala 5 de metrou, finalizat intr-un ritm de 2 ori mai lent ca inainte de 1989
Dupa 6 ani de la inceperea lucrarilor la metroul din Drumul Taberei, celebrele instalatii de forat Sfanta Varvara si Sfanta Filofteia au ajuns la destinatie, in statia Eroilor.
Dar bucurestenii nu se pot bucura, pentru ca statiile de metrou nu sunt gata. Abia peste un an se va circula pe magistrala 5. Este un nou record negativ, daca ne gandim ca inainte de 1989, liniile de metrou se construiau de doua ori mai repede, cu mijloace rudimentare.
Dupa 6 ani de asteptare, Sfanta Filofteia a terminat de sapat ultimul metru de galerie din magistrala 5. Linia de metrou, care trebuia finalizata initial inca din 2014, nu este insa gata.. Galeriile sunt terminate in proportie de 90 la suta, iar statiile, doar 40 la suta.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Dragos Titea, secretar de stat in ministerul Transporturilor: "Speram ca in prima jumatatea anului viitor sa finalizam si lucrarile de finisaje si atunci putem sa spunem ca aproape toata lucrarea este finalizata."
Dupa ce a sapat peste 4.300 de metri de galerie la o adancime si de 30 de metri, Sfanta Filofteia, o instalatie uriasa, cu un diametru de peste 6 metri, a reusit sa atinga si un record de viteza la nivel european. 45 de metri in 24 de ore.
Cu toate ca este o instalatie moderna, condusa de un calculator, care practic sapa singura, totul s-a desfasurat cu incetinitorul.
Lucrarile au inceput in Drumul Taberei in 2011. In 2013 au fost sistate finantarile, iar cartitele au ramas blocate. In 2015 Sfanta Filofteia si Sfanta Varvara au mai beneficiat de o pauza dupa o surpare masiva. Abia la mijlocul lui 2017 au ajuns la destinatie, iar anul viitor va fi taiata panglica.
Spre comparatie, desi inainte de 1989 Metrorex lucra cu o instalatie rudimentara si folosea mineri ca sa sape galeriile cu o viteza maxima de 2 metri in 24 de ore, lucrarile se terminau la timp.
De pilda, lucrarile la linia Petrache Poenaru - Timpuri Noi au inceput in 1974 si au durat 5 ani, chiar daca au fost sapate galerii de doua ori mai lungi.
De ce constructorii s-au miscat atat de incet desi au tehnologie moderna, rapida? Directorul Metrorex se plange de legislatia care le permite firmelor participante la licitatii sa blocheze lucrarile.
Marin Aldea, directorul Metrorex: "Noi nu o lalaim, achizitiile pe care le facem presupune respectarea legislatiei in vigoare care da posibilitatea ofertantilor sa conteste."
Lalaite sau nu, deocamdata nu avem licitatii pentru trenuri noi pentru magistrala 5 si nici licitatii pentru magistralele spre Pantelimon si aeroportul din Otopeni. Oficialii de la Ministerul Transporturilor promit insa ca acestea vor fi lansate pana la sfarsitul anului.
Spre deosebire de noi, bulgarii au in acest moment o linie de metrou care leaga Aeroportul de Sofia, asta in conditiile in care in 1998 nu aveau nici macar un metru de galerie subterana.