Vorbitul pe telefon sau fardatul la volan, distracții fatale. 7% din drum conducem din reflex
Dacă vorbiţi la telefon când conduceţi, fumaţi sau vă fardaţi, sunteţi în mare pericol şi puteţi provoca un accident.
Specialiştii spun că atunci când trimitem un SMS la volan, citim un e-mail sau facem orice altceva, în afară, de condus nu mai suntem concentrați la drum.
Aşa ajungem ca din 50 de kilometri parcurşi 3 să-i petrecem cu atenţia în altă parte decât la şosea şi la pericolele ce pot să apară oricând.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
În momentul în care vă uitaţi la telefon în trafic, privirea coboară spre ecran şi se duce de la şosea. Şi, dacă aveţi de făcut un viraj, de exemplu, îl veţi rata, spun specialiştii. Pentru că atenţia de la drum s-a mutat la telefon.
Pentru că am fost atenţi la telefon la cine a sunat, la momentul în care a sunat, poate a fost convorbire importantă şi, în loc să fim atenţi la traseul pe care avem de urmat , am ţinut-o drept, am ratat frânarea. Am frânat şi târziu şi am mers drept în loc să facem virajul.
Fie că mai citesc un email, caută ceva în geantă, mănâncă sau chiar îşi aprind o ţigară, în acel moment şoferii nu mai sunt atenţi la şosea. Mulţi recunosc că greşesc, însă nu fac nimic să îşi schimbe obiceiurile periculoase.
Reporter: „Vi se întâmplă să căutaţi ceva în geantă în timp ce conduceţi?
Șoferință: „Da, câteodată mai caut.”
Reporter: „Și nu va distrage atenţia?”
Șoferiță: „Ba da, tocmai de aceea încerc să nu o fac aşa de des, dar când am nevoie, mă întind la ea."
Reporter: „Când va sună telefonul răspundeţi?”
Șofer: „Da, normal. Am cască.”
Reporter: „Și nu vă distrage atenţia la volan?”
Șofer: „Nu vai, după 41 de ani de taximetrie, vă daţi seama că sunt obişnuit."
Specialiştii spun că pe o distanţă de 50 de kilometri, mulţi şoferi conduc cu privirea şi gândul în altă parte, astfel că peste 3 kilometri îi parcurg neatenţi la volan. Asta înseamnă că peste 7 la sută din timp conducem din reflex.
Bogdan Tălmășan, instructor de conducere defensivă: „O maşină parcurge la o viteză de 36 de kilometri pe oră, 10 metri într-o secundă. La 72, 20 de metri într-o secundă. Gândiţi-vă câte se pot întâmpla în acest timp, în cele două secunde pe care noi le folosim în loc de a avea toată atenția la condus. Se crează aşa-numitul fenomen de tunel. Atenția noastră periferică se micşorează şi nu mai vedem în lateral. Mergem ca printr-un tunel.”
România este pe un loc fruntaş când vine vorba de numărul celor care îşi pierd viaţa pe şosele. Numai anul trecut, 27 de oameni au murit, iar alţi 46 au suferit răni grave, după ce au fost implicaţi în accidente produse de neatenţia la volan.
Comisar-șef Marian Măndescu, Direcția Rutieră: „Sunt tragedii care se întâmplă pe străzile din România, generate de neatenţia la volan, coroborată cu alte cauze: viteza neadaptată, nepăstrarea unei distanţe faţă de autovehicolul din faţa noastră, de a nu a mai avea timp de a reacţiona la un obstacol care apare pe carosabil. "
În 2017, au avut loc peste 8.600 de accidente rutiere în care şi-au pierdut viaţa peste 1.900 de persoane. Îngrijorător este că în 4% din aceste tragedii şoferii nu au fost atenţi la condus.