Români lăsați fără bani în urma unor tranzacții online. Cum putem evita înșelătoriile
Pentru mulţi romani cumpărăturile online au fost o adevărată binecuvântare, mai ales în perioada sărbătorilor. Însă sunt şi mulţi care s-au trezit cu tranzacţii suspecte sau, mai rău, fără bani în conturi.
Asta s-a întâmplat pentru că şi-au introdus datele bancare fie pe site-uri clonate, fie nesecurizate - susţin specialiştii în domeniu. Din păcate, procedura de recuperare a acestor sume poate dura şi câteva luni.
O tânără a încercat să-şi vândă costumul de schi pe internet. De îndată, a fost contactată de o persoană.
Tânără: "Mi-a dat un link şi mi-a spus că totul a fost plătit şi trebuie să confirm plată. Nu m-am gândit că ar putea să fie țeapă. Mi-am pus datele şi apoi am văzut că mi-au dispărut 10 milioane de pe card."
Sute de persoane din toată ţara au fost păcălite prin această metodă, numită de specialişti - phishing. Adică, mai mulţi indivizi pretind că sunt cumpărători, trimit un link fraudulos şi reuşesc, astfel, să obţină date confidenţiale, care îi ajută să fure bani.
Fără să bănuiască nimic, şi această femeie a căzut în capcana unui escroc.
Tânără: "Am primit mesaj şi mi s-a spus că vrea livrare prin intermediul site-ului. Ei îţi trimit un link. Îţi induc ideea că au făcut plată prin aplicaţie. Nu-i deloc aşa, e un link fantomă. Tu îl primeşti, îl accesezi şi îţi cere soldul actual de pe card."
Banii, odată luaţi de pe card, sunt greu de recuperat, chiar dacă sunteţi victima unei inșelătorii.
De pildă, dacă aţi introdus datele personale de bună voie, aşa cum au făcut cele două tinere, sunt slabe şanse. Se întâmplă doar după o anchetă a Poliţiei, care poate dura ani.
Cum putem evita înșelătoriile
Pentru a ne păzi de astfel de fraude, reprezentanţii băncilor ne recomandă să ne activăm notificările pe aplicaţiile bancare. Astfel, putem ştii, în orice moment, care este statusul contului. Se poate verifica inclusiv ora tranzacţiei sau dacă este dublată, de exemplu.
Ioana Pârvu, director carduri şi soluții de plată: "Dacă noi nu am efectuat nicio tranzacţie, aceste notificări ne ajută să identificăm că cineva a încercat o tentativă de fraudă. Şi atunci imediat ar trebui să contactăm banca. Sunt situaţii în care putem destul de greu să recuperăm sumele."
O altă măsură de precauţie ar fi să avem un alt card, cu fonduri limitate, numai pentru tranzacţiile online şi, indiferent de situaţie, să nu avem încredere în toate site-urile.
Mihai Rotaru, purtător de cuvânt CERT-RO: "Trebuie să fim atenţi la denumirea site-ului, pentru că personal chiar am întâlnit site-uri care aveau domeniul .online, sau .xyz, nu .ro. De multe ori, atacatorii nu sunt vorbitori de limba română nativi. Sunt străini cel mai probabil şi folosesc instrumente automate de traducere pentru a se conversa cu potenţialele victime."
După ce s-au trezit cu conturile goale, în toată ţara, mulţi români au făcut plângeri penale la Poliţie.
Beatrice Milonean, purtătorul de cuvânt al IPJ Cluj: "Cercetările specifice se realizează în cadrul unor dosare penale deschise ca urmare a săvârșirii infracțiunilor de fals informatic, efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos și accesul ilegal la un sistem informatic.”
Sursa: StirilePROTV
Etichete: bani, inselaciune, cumparaturi, tranzactii online,
Dată publicare:
09-01-2021 20:02