Procurorul general solicita Avocatului Poporului sa sesizeze CCR privind Codul Penal. Cum a incalcat Guvernul Constitutia
Procurorul general Augustin Lazar a cerut joi Avocatului Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala cu o exceptie de neconstitutionalitate privind ordonanta de urgenta adoptata de Guvern prin care au fost modificate Codurile penale.
"In cursul zilei de astazi, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a transmis spre analiza Avocatului Poporului solicitarea de a sesiza Curtea Constitutionala, in temeiul dispozitiilor art.146 lit.d teza finala din Constitutie si respectiv art.13 alin.1 lit.f din Legea nr.35/1997 republicata, cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta nr.13/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedura penala", se arata intr-un comunicat al Parchetului General remis joi Agerpres.
In solicitarea transmisa Avocatului Poporului se invoca o serie de critici de neconstitutionalitate, atat de natura extrinseca, cat si intrinseca.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Astfel, procurorul general sustine ca prin adoptarea ordonantei a fost incalcat art.115 alin.(4) din Constitutie, potrivit caruia: "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora".
De asemenea, a fost incalcat art.115 alin.(6) din Constitutie, potrivit caruia: "Ordonantele de urgenta (...) nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile (...) prevazute de Constitutie", raportat la art.124 din Constitutie, art.131 alin.(1) si art.23 alin.(1) din Legea fundamentala, potrivit carora: "In activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii, apara ordinea de drept, drepturile si libertatile cetatenilor".
In plus, a fost incalcat art.1 alin.(4) din Constitutie, potrivit caruia: "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale" si art.1 alin.(5) din Legea fundamentala, potrivit caruia: "In Romania, respectarea Constitutiei a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
Totodata, in sesizarea transmisa Avocatului Poporului sunt prezentate critici de neconstitutionalitate intrinseca, ce vizeaza o serie de articole din actele normative in discutie.
"Pentru a ilustra, de asemenea, dificultatile pe care le implica transpunerea in practica a celor doua ordonante adoptate de Guvern, ne referim, spre exemplu, la sarcinile impuse judecatorului delegat cu executarile penale care vor deveni imposibil de realizat in cele 10 zile prevazute de noul act normativ, context in care nici judecata nu poate avea loc de urgenta. Astfel, prezenta dispozitie este de natura sa aduca atingere dreptului la libertatea individuala, in ipoteza acelor persoane care ar trebui, de indata, puse in libertate ca urmare a dezincriminarii faptelor pentru care au fost condamnati definitiv (art.4 din Codul penal) sau ca urmare a executarii deja a unei pedepse egale cu maximul special prevazut de legea noua (art.6 din Codul penal)", declara procurorul general.
Procurorul general considera ca, din reglementarea modului de punere in practica a ordonantei, pe care o catalogheaza ca fiind "lipsita de realism", nu poate fi trasa decat concluzia "ad impossibilium nulla obligatio".
"Toate aceste aspecte conduc la concluzia abaterii de la criteriile statului de drept, astfel cum au fost adoptate de Comisia de la Venetia, mai exact fiind vorba despre legalitate din perspectiva procedurii legislative si a exceptiilor in aceasta materie, de securitatea juridica din perspectiva previzibilitatii legii, a stabilitatii si coerentei dreptului", mai spune Augustin Lazar