Un oraș din România a luat o decizie radicală, pentru a-i mulțumi pe turiști
Autorităţile din Oradea au luat o decizie radicală, în încercarea de a le oferi turiştilor şi locuitorilor un oraş cochet şi curat. Trebuie să dispară magazinele second-hand, casele de amanet şi sălile de jocuri din zona istorică a oraşului.
Reabilitat cu zeci de milioane de euro, centrul istoric din Oradea atrage anual sute de mii de vizitatori. Cei mai mulţi bani, folosiţi inteligent, au venit din fonduri europene.
Oradea a devenit un punct de atracţie important, în vestul României, după ce autorităţile au luat exemplul unor oraşe inteligente din Occident.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Anca Grama purtător de cuvânt Primăria Oradea: „Am venit cu câteva prevederi: interzicem funcţionarea caselor de amanet, second-handurilor şi magazinelor cu jocuri cu noroc, pentru că noi considerăm că aceste spaţii trebuie relocate în alte zone ale oraşului şi nu neapărat în zona centrală."
Părerile sunt însă împărţite.
Turistă din Statele Unite: „Second hand? Nu ştiu, poate că nu în centru."
Localnică: „Eu cred că se poate face second-handul şi în afara zonei centrale. Dacă face ceva mai interesant decât second-handul sau jocurile de noroc, sigur."
Cumpărătoare: „Nu mi se pare o idee bună că le desfiinţează. Nu ştiu cu ce i-ar încurca sau cu ce îi deranjează treaba asta."
Proprietarii magazinelor second-hand spun că şi-au amenajat spaţiile comerciale impecabil şi cred că atrag şi ei turiştii de la şosea. Drept urmare, vor să atace măsura autorităţilor.
Vezsenyi Zsolt, proprietarul unui magazin second-hand: „Nu-s haine la kilogram. Noi am încercat să vindem haine de calitate. În nici un caz nu coboară nivelul, e amenajat frumos."
Vânzătoare: „Intră, într-adevăr, mulţi turişti, pentru că prima dată nu ştiu despre ce magazine este vorba. La urmă ies cu mai multe produse spunând că-s foarte mulţumiţi, sunt de calitate."
Oradea a reuşit numai anul trecut să atragă tot atâţia turişti câţi locuitori are: 200.000. Vechea cetate a oraşului, o bijuterie medievală, a fost renovată cu 20 de milioane de euro.
În alte oraşe, zonele centrale nu sunt la fel de bine organizate. La Cluj, de pildă, încă sunt magazine în care se vând haine şi papuci la mâna a doua.
Femeie: „Ar fi ok să fie mult mai multe restaurante, ca turistul să fie atras şi să avem mai mulţi bani în ţară noastră. Cum e în afară? Deci nici nu se compară, e o diferenţa totală, eu trăiesc în Londra. În Londra eu nu am văzut. Sunt magazine în cartiere, sunt magazine de charity, adică second hand, amaneturi sunt, dar în centrul Londrei nu."
Pentru a schimba situaţia, Primăria Clujului vrea să acorde facilităţi fiscale, pentru a stimula brandurile de top să deschidă magazine în centrul oraşului.