Inspecție la podul suspendat de la Brăila. Ce s-a schimbat în angajamentele constructorilor
După vizita ministrului Transporturilor la podul peste Dunăre, de la Brăila, părțile implicate în proiect își reiau angajamentele.
Antreprenorul italian care ceruse prelungirea termenului predării până în 2025 spune că ar putea să termine podul și o parte dintre drumurile de legătură, anul acesta, în decembrie.
Dar, situația este complicată: există deja numeroase procese între Compania Națională de Drumuri și constructor, iar cel din urmă a venit cu bani de acasă pentru a-i plăti pe muncitori.
În loc să ia sfârșit, lucrările la unul dintre cele mai mari poduri din Europa au intrat în faza acuzațiilor reciproce, între asocierea de firme italo-japoneze și beneficiar, care este Compania Națională de Drumuri. După discuții cu ministrul Grindeanu, constructorul a revenit la termenul de finalizare pe care îl anunțase în ultimii doi ani:
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „De fiecare dată când am venit eu sau a venit primul ministru sau oricine altcineva, ni s-a spus că la sfârșitul anului va fi dat în circulație. După aceea acțiunile au fost de alt tip. Tocmai de aceea vă spuneam că e bine să pozați acel grafic, astfel încât, în decembrie, să poată fi dat în circulație".
12 procese pe rol
Cristian Pistol, directroul general CNAIR: „Avem o serie de dosare în instanță în momentul de față, în diferite faze. Avem, de asemenea, revendicări, atât noi împotriva asocierii, cât și ei împotriva noastră".
Unul dintre litigii are în vedere chiar rețeta mixturii bituminoase pe care o va folosi constructorul. Pe de altă parte, nici CNAIR nu și-a respectat toate angajamentele.
Reprezentații constructorului italian spun că în contract e prevăzut faptul că trebuie eliberat de sarcini tot șantierul cu 36 de luni înainte de începerea lucrărilor.
Același constructor vine acum și spune că nici în momentul de față Compania Națională de Drumuri nu a eliberat o porțiune de 140 de metri pe malul dinspre Brăila.
Dragoș Burlan, directorul tehnic al antreprenorului: „Formula de escaladare s-a înghețat pe acest contract la nivelul lui decembrie 2021, care, pentru noi, producția din ianuarie 2021, până în august 21 înseamă 170 de milioane mai puțin. Cele două companii au făcut niște eforturi financiare colosale să vină cu bani de acasă pentru a acoperi ceea ce astăzi, datorită lipsei extensiei de termen, nu se plătește".
Pentru că podul, cel mai mare proiect de infrastructură din România ultimilor 30 de ani, să fie gata până la sfârșitul lui 2022, constructorul s-a angajat să lucreze 24 de ore din 24 pe mai multe fronturi, iar CNAIR a delegat o comisie care va rămâne în permanență pe șantier.