"Mungiu a ucis concurenta" si ”Bacalaureat e o bijuterie". Ce scriu criticii despre filmul lui Mungiu, prezentat la Cannes

20-05-2016 08:16


"O biijuterie de film, care i-ar putea aduce lui Cristian Mungiu, al doilea Palme d'Or", "creatie inteligenta si provocatoare". Asa suna cronicile, despre "Bacalaureat", al doilea lungmetraj romanesc din selectia oficiala, a festivalului de la Cannes.

Acestia anticipeaza un al doilea trofeu Palme d'Or pentru cineastul roman si un posibil premiu de interpretare masculina pentru actorul Adrian Titieni, protagonistul peliculei, relateaza News.ro. Publicatiile si site-urile cinematografice franceze (cu o exceptie) nu au ezitat sa isi exprime admiratia fata de cel mai recent film semnat de Cristian Mungiu, prin articole si recenzii publicate sub titluri entuziaste, care fac referire la trofeul Palme d'Or, maiestria regizorala a cineastului si interpretarea de exceptie a actorului Adrian Titieni. Criticii americani de la revistele Variety si The Hollywood Reporter - doua dintre cele mai importante publicatii americane cu specific cinematografic -, desi se asteapta la un succes mai putin pregnant in privinta distributiei si a palmaresului filmului, au apreciat la unison calitatea artistica a peliculei si tehnica regizorala a cineastului Cristian Mungiu, alaturi de jocul actoricesc al protagonistului acestui lungmetraj.

O cronica surprinzator de emotionanta si laudativa a fost publicata si de cotidianul The Guardian - a carui sectiune de Cultura este una dintre cele mai prestigioase (si mai pretentioase) din intreaga presa din Marea Britanie -, care afirma ca filmul ”Bacalaureat” este ”o bijuterie”, acordandu-i punctajul maxim (5 stele din 5). Intriga filmului, desi pare complicata la prima vedere, il tine pe spectator in tensiune pe intreaga durata a proiectiei. Romeo, medic intr-un mic oras din Transilvania, a depus toate eforturile pentru ca fiica lui, Eliza, sa fie acceptata intr-o universitate britanica. Tinerei, o eleva foarte buna, ii ramane doar o formalitate, care nu ar trebui sa ii puna probleme: sa ia bacalaureatul. Insa Eliza este agresata sexual chiar inainte de inceperea examenelor si tot visul ei pare sa se indeparteze. Odata cu el, intreaga viata a lui Romeo este pusa sub semnul intrebarii, iar el face uitate toate bunele principii pe care le-a inoculat fiicei sale, penduland intre compromis si compromitere.

”Ar putea Cristian Mungiu sa plece acasa cu un al doilea Palme d'Or ?

”Ar putea Cristian Mungiu sa plece acasa cu un al doilea Palme d'Or ?”, se intreaba criticul de film Thomas Destouches, care scrie pentru site-ul francez Allocine.fr. Intreaga redactie a site-ului Allocine.fr a alcatuit si o lista de motive pentru care spectatorii ar trebui sa mearga la cinematograf pentru a vedea filmul ”Bacalaureat”.  ”Pentru minutiozitatea cu care Cristian Mungiu a construit o mecanica a autodistrugerii personalului principal. O mecanica distrugatoare, dar care elibereaza o putere emotionala «nebuneasca» pana la ultima replica a filmului”. ”Totul este perfect asezat la locul lui, nimic nu este in plus pe durata celor 2 ore si 8 minute. Si fiecare mic detaliu, fiecare cadru, fiecare replica, devin de o importanta capitala la final. Pentru cei care «se tem» sa vada un film romanesc de 2 ore: uitati de prejudecati, «Bacalaureat» e pasionant de la un capat la altul”.  ”Cristian Mungiu a facut un film despre notiunea de sacrificiu - al unui parinte pentru copilul lui. O tematica puternica si umana, care ar trebui sa rezoneze in mintile si inimile tuturor spectatorilor si parintilor”.  ”«Bacalaureat» este un film pudic, desigur, dar, sub aceasta delicatete si aceasta retinere, se ascunde o emotie nemasurata, care nu cere altceva decat sa explodeze la suprafata. Si, fara a dezvalui mai mult din film, acest fenomen chiar se produce”.  ”Pentru privirea fetei, protagonista peliculei, atunci cand rosteste ultima replica. E ceva bulversant”. In incheierea cronicii din Allocine.fr, jurnalistii francezi au formulat urmatoarea concluzie: ”«Bacalaureat»: stapanire totala asupra naratiunii si impact puternic al povestirii. Noul film semnat de Cristian Mungiu a beneficiat si de o primire foarte buna din partea spectatorilor prezenti in sala de proiectii de la Cannes 2015”. Un titlu asemanator a fost publicat si pe site-ul tf1.fr: ”«Bacalaureat», de Cristian Mungiu, se indreapta oare spre un Palme d'Or ?”

"Si iata-l pe Mungiu care a ucis concurenta"

Site-ul postului TF1 a publicat o revista a presei franceze - prin intermediul mesajelor publicate pe Twitter de cei mai importanti critici de film din Franta - despre filmul cineastului roman, iar parerile au fost aproape unanime. Criticul Philippe Rouyer afirma: ”La Cannes 2016, prin «Bacalaureat», romanul Cristian Mungiu reuseste filmul perfect. O poveste morala despre compromis si integritate”.

Thierry Cheze de la Lexpress.fr: ”«Bacalaureat»: Mungiu «asculta cu stetoscopul» societatea romaneasca. E un film magistral, care ar putea sa ii aduca un al doilea Palme d'Or cineastului roman”. Criticul Elsa Gambin: ”«Bacalaureat» - un film mare, foarte mare, al lui Cristian Mungiu. Personaje profunde, scenariu magistral”. Criticul Aurélien Ferenczi nu-si ascunde cuvintele de lauda la adresa acestui film: ”Prin intermediul lui Mungiu, vedem la lucru o fratie de cineasti care analizeaza vinovatia clasei de mijloc: Haneke (Cache), Ceylan (Winter Sleep), Farhadi (A Separation)”.  Acelasi critic de film lauda, de asemenea, scoala cinematografica din Romania: ”Filmul lui Mungiu, prezentat dupa cel al lui Puiu. De ce oare reuseste cinema-ul romanesc infinit mai bine decat cel francez sa prezinte lumea de azi?”.

Criticul Thomas Destouches a apreciat si el pelicula cineastului roman: ”Puterea «Bacalaureatului» lui Mungiu reprezinta ceva important la Cannes 2016”. Una dintre cele mai concise, in acelasi timp amuzante, pareri a fost formulata de criticul de film Thomas Gastaldi: ”Si iata-l pe Mungiu care a ucis concurenta. «Bacalaureat»!”. Criticul Kat Kvinna da dovada si de umor: ”Putem sa-i dam imediat un al doilea Palme d'Or lui Mungiu la Cannes 2016!”.

Site-ul Lexpress.fr a laudat maiestria regizorala a cineastului Cristian Mungiu, amintind trofeele castigate de regizorul roman la editiile precedente ale festivalului de pe Croazeta. ”Intre Festivalul de la Cannes si Cristian Mungiu, frumoasa poveste de dragoste continua. Dupa «4 luni, 3 saptamani si 2 zile», incununat cu Palme d'Or, in 2007, si premiul pentru scenariu si cel de interpretare acordat eroinelor sale din «Dupa dealuri», in 2012, regizorul roman revine pentru a treia oara in competitia oficiala cu «Bacalaureat», o opera cinematografica de inalta tinuta artistica. Putin peste 2 ore de maiestrie simpla si precisa a regiei sale insotesc intr-un fel stralucitor o poveste exacta in jurul unui tata de familie, impartit intre principiile sale dintotdeauna si realitatea care il va impinge sa le incalce”.

Remarcand interpretarea stralucita a actorului Adrian Titieni, articolul din Lexpress.fr se incheie astfel: ”«Bacalaureat» se impune ca unul dintre marii favoriti in cursa pentru Palme d'Or, la doar cateva zile dupa compatriotul sau «Sieranevada», de Cristi Puiu. Romania nu ar trebui sa fie absenta din palmaresul editiei din 2016”.
Site-ul 20minutes.fr a publicat un articol sub titlul urmator: ”De ce ne place la nebunie «Bacalaureatul» lui Cristian Mungiu”. ”Cu «Bacalaureatul» in buzunar, romanul Cristian Mungiu ar putea sa castige din nou Palme d'Or, la 9 ani dupa «4 luni, 3 saptamani si 2 zile. Exista cate ceva din cele mai bune parti ale lui Haneke si ale fratilor Dardenne in acest «Bacalaureat», care trateaza tema paternitatii, prin intermediul unei drame de o intensitate rara si de o cruzime nebuneasca”, spun criticii de la 20minutes.fr.

Ei au apreciat si jocul actorilor principali din acest film: ”Adrian Titieni, genial de incapatanat in rolul tatalui, si Maria Dragus, in rolul fetei de liceu, care a jucat deja in «Panglica alba», regizat de Michael Haneke in 2009”.  Site-ul telerama.fr a publicat la randul sau o cronica elogioasa a acestui film, sub titlul ”«Bacalaureat» de Cristian Mungiu: cand satira vireaza spre film politist cu accente noir”. Recunoscand ca Occidentului nu prea ii pasa de ”nelinistea morala” din Est, cronica din telerama.fr remarca talentul lui Cristian Mungiu, ”care pune in mod constant teoria in practica, fara sa cada niciodata in pacatul unui film tematic”. ”Cristian Mungiu descrie cu o raceala suava un angrenaj al coruptiei, in care faptele sunt cel putin la fel de angoasante ca sentimentele. Planurile-secventa, care ii sunt atat de dragi lui Mungiu, ii permit sa instaureze pe marele ecran o neliniste total fizica: spectatorii contempla, prin valuri succesive, un barbat care se «ineaca». Satira despre coruptie vireaza inevitabil si lent spre film politist cu accente noir. Desi si-a complicat scenariul in ultima jumatate de ora, filmul ramane pana la sfarsit extrem de intens. Si, in rolul principal, Adrian Titieni se releva un candidat serios la premiul de interpretare masculina”, concluzioneaza criticii de la telerama.fr.

O opinie discordanta face site-ul metronews.fr, printr-un articol semnat de Mehdi Omaïs. ”Dar unde e sufletul in toata aceasta poveste?”, se intreaba criticul francez in titlul articolului sau, care ajunge la concluzia ca filmul lui Mungiu este ”prea arid pentru a convinge cu adevarat”.  ”Palme d'Or in 2007 si premiul pentru scenariu in 2012. Intre Cannes si regizorul roman Cristian Mungiu, totul pare sa fie «la marele fix». Trebuie spus ca cinema-ul sau - mereu sec, social si fara compromisuri - corespunde perfect canoanelor de frumusete ale celui mai celebru festival din lume. «Bacalaureat», al cincilea lungmetraj al sau, nu face nicio derogare de la aceasta constatare. Nici macar un milimetru. Animat de grija de a ramane fidel unui realism extrem (...) Mungiu, ca de obicei, face ce stie el mai bine: sa se lipeasca cu camera de filmat de personajul lui principal, pentru a face sa devina palpabile fiecare dintre ezitarile lui, fiecare dintre compromisurile lui, fiecare dintre temerile lui. In acest joc, Mungiu se descurca net mai bine decat fratii Dardenne, al caror film «La fille inconnue» pare dintr-o data mai artificial. Asta nu il impiedica (pe Mungiu, n.r.) sa ajunga destul de repede sa se sufoce intr-un dispozitiv de regie taios, rigid, care nu lasa niciodata sa treaca nici cea mai mica briza, cea mai mica variatie. Dorind cu orice pret sa neutralizeze (posibilele) incursiuni emotionale, cineastul roman isi mumifica literalmente pasionantul lui personaj principal si problematicile care il anima. Privind prea mult de departe, cu reculul impus de un anumit cinema al realului, inima bate mai slab. Si este extrem de regretabil”, considera Mehdi Omaïs de la Metronews.fr.

In schimb, Jessica Kiang de la publicatia The Playlist s-a declarat cucerita de filmul cineastului roman: ”«Bacalaureat» este intim, epic si frumos de inteligent: un fel de Haneke cu o tusa de umanitate si fara dorinta de a judeca”. Site-ul Premiere.fr realizeaza o sinteza emotionanta a filmului: ”Mungiu desface unul cate unul mecanismele prabusirii morale a unui om in aparenta respectabil, care a luptat intreaga lui viata impotriva compromisurilor facile, dar care pune totul sub semnul intrebarii, dintr-o data. Trebuie oare sa o faca cu adevarat? Aceasta este problematica, pasionanta si superioara, a unui film care, condamnand sistemul, arata slabiciunea umana in tot ce are ea mai emotionant, dar si mediocru. «Bacalaureat» genereaza atat de multa admiratie pentru ca ne trimite la umanitatea noastra afectata de starea lumii si de fortele invizibile ale sufletului”.

"Mare cineast, mare film”

Revista Paris Match a laudat, de asemenea, atat filmul ”Bacalaureat”, cat si tehnica regizorala a cineastului Cristian Mungiu: ”Dupa «4 luni, 3 saptamani si 2 zile», Cristian Mungiu este indiscutabil un varf de lance al cinema-ului romanesc care, in fiecare an, ne impresioneaza prin calitatea constanta a scenariului si a regiei. Personajul Romeo este magnific, pentru ca el intruchipeaza umanitatea intreaga. Unde incepe si se termina simtul nostru moral? Suntem noi dispusi la toate compromisurile pentru a oferi o viata mai buna copiilor nostri?”.  ”In mod nedrept - ca o forma de rasism cultural, poate -, am putea crede ca stilul lui Cristian Mungiu, auster, este rezervat unei elite de critici de film. «Bacalaureat» este, poate, cel mai accesibil film al lui, prin prisma subiectului sau universal. Vedem insa, mai ales, o demonstratie de regie, cand confuzia morala a personajului este insotita de o serie de incidente ce ii intaresc paranoia si pune spectatorul sub tensiune. «Spovedeste-te» ii spune politistul corupt, ironic, prietenului sau medic, atunci cand acesta ii marturiseste ca are sentimentul ca este urmarit. Dumnezeu si-a abandonat de mult timp treburile in Romania, dar greutatea vinovatiei ramane inca putin pe acolo si ar putea sa ne salveze pe toti. Mare cineast, mare film”, se afirma in articolul din Paris Match.

”«Bacalaureat», de Cristian Mungiu, este un film inteligent, angajant, labirintic”, spun si criticii de la The Playlist.  ”Cu o intriga multistratificata, chinuitoare, infasurata intrinsec pe moralitate, noul film al lui Mungiu este mai putin liniar, mai circular sau mai degraba cu o forma de spirala, fata de titlurile sale prezentate anterior la Cannes, dar, cu toate acestea, nu este mai putin riguros si, probabil, chiar mai visceral si mai critic la adresa societatii romanesti, deoarece ofera criticilor pe care le genereaza un spectru mai larg de actiune. Tehnica lui Mungiu este inselatoare: manevrata atat de bine de Noul Val romanesc, estetica realista a locurilor filmate ofera o autenticitate care da sentimentul de brut, insa modul de a spune povestea este matasos - regizorul roman stie intotdeauna ce scena sa evidentieze si la scena sa renuntee si, in ciuda uriasei spirale a intrigii si personajelor, noi, spectatorii, ne aflam intotdeauna alaturi de personaje exact acolo unde trebuie”.

Jay Weissberg, un reputat critic de film al revistei Variety, si-a intitulat cronica filmului ”Bacalaureat” in felul urmator: ”Filmul lui Mungiu, frumos structurat dar cu toate acestea atat de familiar, analizeaza o societate disfunctionala”.  ”Chiar daca doar tangential abordata, o tema-cheie in multe dintre filmele recente ale cinema-ului romanesc este ideea ca generatiile care au crescut sub Ceausescu nu pot sa se elibereze de instinctele de supravietuire invatate in timpul deceniilor de dictatura”, spune criticul american. ”Asa cum era de astepat de la un maestru ca Mungiu, totul e frumos structurat si pe deplin credibil, dar, cu toate acestea, «Bacalaureat» pare o re-spunere si, in ciuda faptului ca este un film demn de lauda, aceasta lipsa de prospetime va limita capacitatea sa de distributie in cinematografele din alte tari. Desi acest fapt se va traduce printr-o anumita reusita, e putin probabil ca filmul sa aiba acelasi succes de critica si de public precum «4 luni, 3 saptamani si 2 zile». Prestatiile actorilor sunt, desigur, constant convingatoare, in special cea a lui Titieni. Desi «Bacalaureat» marcheaza prima colaborare dintre Mungiu si directorul de imagine Tudor Vladimir Panduru, imaginile reprezinta pe deplin ceea ce se asteapta de la o productie semnata de Mungiu, care a ramas unul dintre putinii regizori din lume care pot sa faca partea din spate a capului unui personaj sa ramana o zona de interes pentru spectatori”, a adaugat Jay Weissberg.

"«Bacalaureat» este insa unul dintre cele mai bune filme ale lui Mungiu"

Leslie Felperin, critic de film al revistei The Hollywood Reporter, a scris la randul ei o cronica elogioasa, dar, la fel ca Jay Weissberg de la Variety, se indoieste de sansele filmului ”Bacalaureat” de a fi distribuit pe scara larga pe plan international.  ”Desi aceasta «felie» recenta de viata satisface la multe niveluri, fanii care se asteptau la un nou film fierbinte al unuia dintre regizorii de prim rang din Noul Val romanesc ar putea sa fie usor dezamagiti. Desigur, filmul trece cu brio testul esteticii vizuale obisnuite a lui Mungiu si, din punct de vedere tematic, se suprapune peste precedentele sale povesti despre intentiile bune care sfarsesc prin a deveni recompense pline de cruzime. Insa este un film in intregime mai rece, mai tacut, mai academic decat de obicei, unul care se va vinde probabil in teritorii cu multi cinefili precum Franta, dar nu cu acelasi succes ca in trecut”, spune Leslie Felperin. ”Gratia lui inteligenta reaminteste insa spectatorilor, chiar si in subconstient, motivul pentru care Mungiu detine o pozitie atat de inalta in comparatie cu alti colegi de-ai lui. Precum Cristi Puiu, al carui film «Sieranevada» este si el in competitia de la Cannes din acest an, Mungiu detine o maiestrie tehnica a artei sale, care pare atat de lipsita de efort, atat de subtila si atat de insinuant naturala, incat spectatorii cu mai putin spirit de observatie ar putea sa rateze foarte usor sansa de a remarca talentul sau si sa creada ca filmul este doar o vorbarie romaneasca, in timp ce camera se misca prea mult pe loc. «Bacalaureat» este insa unul dintre cele mai bune filme ale lui Mungiu, dar, chiar si asa, o astfel de opera, infranata, temperata din punct de vedere emotional, este mai interesanta si mai provocatoare decat cele mai bune filme ale multor regizori”, a adaugat Leslie Felperin de la The Hollywood Reporter.

”«Bacalaureat» - un studiu de cinci stele despre un compromis birocratic josnic”

Cotidianul britanic The Guardian, a publicat o cronica, semnata de Peter Bradshaw, cu titlul urmator: ”«Bacalaureat» - un studiu de cinci stele despre un compromis birocratic josnic”.  Reamintind cititorilor ca regizorul Cristian Mungiu a castigat trofeul Palme d’Or in 2007 cu ”4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, Peter Bradshaw este de parere ca regizorul roman ”are mari sanse sa faca dubla” si sa castige pentru a doua oara acest premiu.  ”Noul lui film, «Bacalaureat», este un film complex si maiastru, cu o mare subtilitate psihologica si profunzime morala, despre alegerile urate pe care oamenii le fac in timp ce incearca sa urce pe scara sociala”, spune Peter Bradshaw, comparand filmul regizat de Cristian Mungiu cu capodopere semnate de Michael Haneke si Michelangelo Antonioni. ”«Bacalaureat» este un film complex, profund inteligent, si o descriere sumbra a unei stari de spirit deprimante din Romania, unde generatia anilor 1990 a sperat ca va avea o sansa pentru a o lua de la inceput. Filmul contine prestatii actoricesti superbe, asigurate de Adrian Titieni si Maria Dragus. Este o bijuterie in competitia exceptional de buna a acestui Cannes 2016”, a declarat Peter Bradshaw in incheierea acestei cronici.

 

 

VIDEO PROTVPLUS.RO