Pericol de catastrofă ecologică în Marea Neagră. Mii de tone de uree riscă să ajungă în apă, la 60 de km de Vama veche
Pericol de catastrofă ecologică în Marea Neagră, după eşuarea unui vapor încărcat cu mii de tone de uree, pe coasta bulgară, la doar 60 de km distanţă de Vama Veche.
Substanţa - un îngrăşământ chimic toxic - riscă să ajungă în apă, pentru că autorităţile din statul vecin nu au intervenit la timp. Specialiştii avertizează că sunt în pericol toate speciile marine, mai ales delfinii, aflaţi oricum pe cale de dispariţie.
Nava Vera Şu - sub pavilion Panama - este înfiptă în coastele stâncoase din zona Kaliakra - foarte aproape de România. La bord are peste 3.000 de tone de uree - un îngrăşământ chimic extrem de toxic când intră în contact cu apă.
În pericol ar fi în primul rând familiile de delfini care obişnuiau să ajungă în zonă pentru a captura chefali şi stavrid.
Cargoul a plecat pe 18 septembrie din portul Yuzhny, din Ucraina şi a eşuat acum 10 zile la Kaliakra, în timp ce se îndrepta spre Portul Varna din Bulgaria.
Litoralul românesc este pentru moment ferit de orice posibilă deversare de uree. Harta curenţilor din Marea Neagră arată că aceştia se îndreaptă spre sud, respectiv spre porturile din Varna şi Burgas. Autorităţile din Bulgaria susţin că cel mai probabil de vineri vor începe operaţiunile de salvare a cargoului.
Potrivit presei din Bulgaria, autorităţile locale au întârziat misiunea de salvare aproape o săptămână.
Abia după opt zile au fost trimise nave în ajutor, dar acestea nu aveau echipamentele necesare şi astfel operaţiunea a fost sistată şi s-a ajuns la demiterea directorului Administraţiei Maritime din Bulgaria.
În imaginile surprinse la faţa locului se observă cum bulgării transportă ureea cu o macara, iar sute de kilograme ajung în mare.
Iar în alte imagini surprinse de un scafandru se observă că nava stă pe stânci, iar în zona în care a ajuns uree, marea este extrem de tulbure.
În acest moment, ministrul Mediului din Bulgaria a anunţat formarea unui comandament de criză pentru prevenirea unei catastrofe în toată Marea Neagră. Se ia în calcul stabilizarea navei cu ancore prinse pe fundul mării, astfel încât nava să nu se distrugă izbindu-se de stânci.