Frizerii din Romania stiu cand isi revine economia. Indicele care "bate" orice specialist
Frizerii sunt considerati unii dintre cei mai informati "economisti" din lume, capabili sa prognozeze calea pe care merg finantele unei tari.
Economia ar trebui sa fie o stiinta destul de simpla, o lume clara in care statistica este regina si numerele sunt legile. Dar sunt momente cand nici matematica si nici simplitatea nu gasesc raspunsurile cautate.
In timpuri dubioase indicii economici se diversifica si apar tot felul de statistici dubioase care oglindesc in final destul de bine starea de sanatate financiara a unei tari. Cel mai recent indice de acest fel este cel al tunsorilor.
Frizerul este un foarte fin barometru economic, se pare, pentru ca daca oamenii se tund scurt, economia creste incontinuu. Atunci cand se tund normal, economia se simte bine, dar cand isi lasa parul lung si nu mai trec pe la frizer, e semn de recesiune severa.
In plus, daca totul merge bine, oamenii merg la tuns la fiecare 6 saptamani. Cand e scadere economica, termenul ajunge la 8 saptamani si mai mult, scrie CNBC.
Practic, indicele tunsorilor masoara profitabilitatea frizeriilor. Daca in 2007 saloanele din lume au raportat o crestere a incasarilor cu 7,7%, care a scazut la 5,5% in 2008, ajungand la un anemic 2,25% in 2009, in ultimii doi ani, saloanele de frumusete au raportat o rata de crestere de 5.3%.
Mai sunt indici care arata foarte fidel comportamentul consumatorului si trendul economiei. De exemplu, indicele lenjeriei barbatesti - facut celebru de unul dintre sefii Rezervei Federale Americane. In timpul recesiunilor, barbatii nu-si reinnoiesc lenjeria de corp, dar dupa ce situatia se inbunatateste, ies la cumparaturi, potrivit acestui indicator.
Ca sa inteleaga mai bine economia unei tari necunoscute, in anii '80 economistii au inventat indicele Big Mac. Calculul este urmatorul - el arata cate ore trebuie sa munceasca un muncitor, in medie, pentru a-si putea permite sa isi cumpere celebrul sendvis american.
Sa nu uitam de indicele Hemline, care dateaza din 1926 si sustine urmatoarele: cu cat economia merge mai bine, cu atat fustele femeilor devin mai scurte - iar lunga sa istorie a demonstrat acest comportament de nenumarate ori.