Cetatea din România care este folosită și astăzi. Datorită tunelelor sale secrete a fost de necucerit de-a lungul istoriei

cetatea oradea
Shutterstock

Pe teritoriul României au fost construite de-a lungul timpului numeroase cetăți, dar puține mai sunt folosite și astăzi. Una dintre acestea este cetatea despre care legenda spune că nimeni nu a reușit să o cucerească în luptă.

Cetatea Oradea este una dintre puținele cetăți din România care sunt încă folosite în prezent. Legenda spune că această cetate era de neînvins datorită complexei rețele de tuneluri subterane care ofereau legături secrete către exterior. Șanțul care înconjoară cetatea era umplut în caz de asediu cu apă termală, adusă prin aducțiuni din râul Peța.

Cetatea Oradea

Cetatea este plasată strategic lângă malul Crișului, având forma unui pentagon și servind ca avanpost al Transilvaniei.

Șanțul care o înconjoară este umplut cu apă din Criș, iar zidurile sunt solide și înalte, având bastioane dotate cu tunuri și acoperite cu pături roșii.

Fiecare bastion are o poartă proprie și este condus de un căpitan cu santinele. De asemenea, sunt prezente cupole de observare și o cameră pentru soldați.

Citește și
Vedeta care a organizat „petrecerea goală” de la Moscova, consiliată de propagandistul-șef al Kremlinului. De ce este o miză Anastasia Ivleeva

În interiorul cetății se găsesc prăvălii, case din piatră, mori și o temniță adâncă. Palatul princiar, înconjurat de cinci turnuri, este o parte importantă a complexului, iar biserica din interior a fost transformată în geamie sub administrația turcească.

Reconstrucțiile și renumirea bastioanelor sub ocupația turcă evidențiază influența lor asupra cetății și a orașului.

Mai multe corpuri de clădiri, precum și poarta de est, au fost adăugate și modificate de-a lungul timpului, servind diverse scopuri, de la cazarmă și grajduri până la birouri și săli de repetiții.

Astăzi, unele dintre aceste corpuri sunt în curs de restaurare, urmărindu-se transformarea lor în centre culturale, birouri și spații expoziționale, menținându-se astfel istoria bogată a cetății și adaptându-se la nevoile moderne.

Istoria Cetății

Cetatea Oradea are o istorie bogată și fascinantă care se întinde pe parcursul mai multor secole.

Secolul XI: Regele Ladislau I zidește o mănăstire fortificată în orașul Oradea, care ulterior devine și sediul episcopiei romano-catolice. Această mănăstire este folosită ca catedrală pentru episcopia locală.

27 iunie 1192: Papa Celestinus III sfințește memoria regelui Ladislau I și transformă locul într-un important centru de pelerinaj.

Secolele XI-XIII: Cetatea este inițial o fortificație simplă, cu val de pământ și palisadă, dar în timp sunt adăugate ziduri de piatră și turnuri din lemn.

Anul 1241: Cetatea este incendiată de mongoli în timpul invaziei.

Februarie 1245: După Conciliul de la Lyon, începe procesul de reconstrucție a cetății.

Secolele XIV-XV: Este construită o nouă cetate medievală, cu forme heptagonale și elemente arhitecturale specifice goticului.

1342-1370: Se construiește o catedrală impunătoare în stil gotic.

1360-1370: Se realizează statui ale unor regi maghiari canonizați în cetate.

25 august 1401: Catedrala cetății primește un privilegiu special de la Papa Bonifaciu al IX-lea.

1427: Episcopia locală dispune de un corp de oaste propriu.

Secolul XV: În cetate sunt înmormântate mai multe capete încoronate maghiare

Secolele XVI-XVII: Cetatea este martora unor conflicte politice și militare importante.

22 iunie 1565: Are loc o mare răscoală care duce la distrugerea catedralei și a mormântului regelui Ladislau I.

27 august 1660: După un asediu greu, cetatea este cucerită de otomani și devine sediul unui pașalâc.

Secolele XVIII-XX: Cetatea este implicată în diferite conflicte și evenimente istorice, fiind folosită ca obiectiv militar și apoi ca loc de detenție.

Perioada interbelică: Cetatea găzduiește o școală de jandarmi.

1945-1989: Este utilizată ca obiectiv militar și deține un lagăr de tranzit.

cetatea oradea

Obiective turistice în Oradea

Oradea este unul dintre cele mai frumoase orașe din România. Are o mulțime de obiective turistice, o atmosferă unică și oameni calzi și primitori.

Piața Unirii

Piața Unirii din Oradea este un punct de atracție deosebit de important, poate printre cele mai remarcabile obiective turistice ale orașului. Încă din secolul al XVIII-lea, această piață centrală a fost un pol de interes, transformându-se de-a lungul timpului într-o promenadă plină de farmec și istorie. Ultima sa renovare majoră, în 2015, a adus un nou avânt orașului, clasându-l printre destinațiile europene de prim rang.

Vei găsi clădiri istorice impresionante, precum Biserica Romano-Catolică Sf. Ladislau și Biserica cu Lună. Tot aici se găsește și Catedrala Greco-Catolică Sf. Ierarh Nicolae.

Primăria Oradea

Primăria Oradea se evidențiază ca o emblemă a orașului, reprezentând o construcție cu un farmec aparte. Gândită de celebrul arhitect Rimanoczy Kalman Jr., această clădire impresionează orice vizitator și este un simbol al orașului.

Turnul Primăriei este una dintre cele mai populare atracții turistice din Oradea și se ridică măreț în mijlocul Pieței Unirii. Construit în stil renascentist și eclectic la începutul secolului al XX-lea, turnul impresionează cu cei 50 de metri ai săi și cu priveliștea panoramică asupra orașului oferită de cele patru niveluri.

Vizitatorii pot admira mecanismul ceasului de la primul nivel și pot bucura de panoramele spectaculoase de la etajele superioare.

Complexul Baroc și Catedrala Romano-Catolică

Complexul Baroc și Catedrala Romano-Catolică reprezintă un ansamblu arhitectonic impresionant, construit pe parcursul a 100 de ani.

Catedrala, una dintre cele mai frumoase bazilici din Europa în stil baroc, se îmbină perfect cu Palatul Baroc, un edificiu grandios cu peste 100 de camere și 365 de ferestre.

Palatul Moskovits-Miksa

Palatul Moskovits-Miksa, recunoscut pentru arhitectura sa Art Nouveau, este o bijuterie a orașului, atrăgându-i pe vizitatori cu frumusețea sa unică și culoarea sa vibrantă. Deși accesul în interior este limitat, admirarea acestei clădiri monumentale din exterior este o experiență de neuitat. Nu uita să faci multe poze.

Dealul Ciuperca

Dealul Ciuperca, denumit și "Dealul Oradea", este un loc de relaxare ideal, de unde poți avea o priveliște uimitoare asupra orașului.

Sinagoga Sion

Sinagoga Sion este un monument de importanță deosebită în Oradea, reprezentând un lăcaș de cult impresionant și o construcție eclectică remarcabilă.

Este a treia sinagogă ca mărime din Europa. Construită de comunitatea evreiască neologă, sinagoga îmbină influențe orientale maure într-un mod fascinant. Spațiul interior este orientat spre direcția Ierusalimului, spre Nord-Est și Sud-Vest.

Prețul unui bilet fiind de 10 lei pentru adulți și 5 lei pentru studenți. Programul de vizitare este de marți până duminică, în intervalul 10:00 - 17:00.

Calea Republicii

Calea Republicii este una dintre arterele principale ale Oradiei, atrăgând turiștii și localnicii cu energia sa pozitivă și atmosfera vibrantă. Trecând pe lângă terase, restaurante și magazine, această stradă pietonală dezvăluie o serie de clădiri impresionante, printre care se numără Casa Poynar, Teatrul Regina Maria, Palatul Kolozsvari, Biserica Ursulinelor și multe altele. 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO “Mi s-au oferit 200.000 de euro pe lună pentru a deveni escortă de lux”. Ce s-a întâmplat cu una dintre cele mai de succes sportive
FOTO “Mi s-au oferit 200.000 de euro pe lună pentru a deveni escortă de lux”. Ce s-a întâmplat cu una dintre cele mai de succes sportive
Citește și...
Principalele atracții turistice din Monaco. Ce trebuie să vezi dacă ajungi în micul principat de pe Coasta de Azur
Principalele atracții turistice din Monaco. Ce trebuie să vezi dacă ajungi în micul principat de pe Coasta de Azur

Monaco este țara în care 300 de zile pe an este soare. Cu o suprafață de puțin peste 2 km2, Principatul Monaco este una dintre cele mai bogate și mai scumpe țări din lume.

Companii aeriene românești. Lista celor mai mari firme autohtone care încă operează zboruri
Companii aeriene românești. Lista celor mai mari firme autohtone care încă operează zboruri

În România, există câteva companii aeriene foarte cunoscute, dar sunt și altele care oferă zboruri la prețuri irezistibile. Iată ce companii aeriene românești există la noi în țară și care sunt cele mai mari firme autohtone care încă operează zboruri.

Revelația unui influencer italian în România. Ce poți cumpăra cu 5 lei în Timișoara VIDEO
Revelația unui influencer italian în România. Ce poți cumpăra cu 5 lei în Timișoara VIDEO

Un influencer italian s-a arătat fascinat de România și a ajuns la concluzia că Timișoara este mult subestimată de europeni, deși este printre cele mai ieftine capitale de pe continent. Și a demonstrat asta arătând ce poate cumpăra cu 5 lei/1 euro.  

Recomandări
Incident grav. În Parlamentul României s-a strigat „Trăiască Hamas”, susține un deputat reprezentant al comunității evreilor
Incident grav. În Parlamentul României s-a strigat „Trăiască Hamas”, susține un deputat reprezentant al comunității evreilor

Preşedintele Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România (FCER), deputatul Silviu Vexler, afirmă că la şedinţa solemnă a Parlamentului dedicată prieteniei dintre România şi Israel a avut loc "o premieră mai mult decât nefericită".  

Ferme românești modernizate cu bani europeni. Ce fel de roboți rezolvă problema crizei forței de muncă
Ferme românești modernizate cu bani europeni. Ce fel de roboți rezolvă problema crizei forței de muncă

Roboți de muls inteligenți, care recunosc animalele, le întocmesc clasamente de producție și le detectează eventuale boli, dar și grajduri cu sisteme computerizate, care fac singure curat printr-o apăsare de buton.

Cum au probat procurorii acuzația de crimă cu premeditare în dosarul șoferului de TIR ucis de capacul de canal
Cum au probat procurorii acuzația de crimă cu premeditare în dosarul șoferului de TIR ucis de capacul de canal

Gheorghe Țibil, romanul de 50 de ani, a fost omorât cu premeditare, anunţă procurorii belgieni. Cei cinci suspecţi ar fi calculat cu exactitate, astfel încât capacul de canal greu de 20 de kg să cadă în calea tirului.