MAI a trimis CC o adresa cu cifra alegatorilor si o alta unde NU isi asuma veridicitatea
MAI a transmis CC doua adrese, in prima confirmand cifra de 18.292.514 persoane cu drept de vot, iar in cea de a doua admitand ca nu isi poate asuma veridicitatea acesteia, iar competenta de verificare a listelor revine AEP.
In adresa din 1 august, MAI confirma numarul alegatorilor anuntat inaintea referendumului de demitere a presedintelui si precizeaza ca actualizarea datelor din listele electorale permanente este o responsabilitate a serviciilor publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, din subordinea autoritatilor publice locale.
Raspunsul transmis CC de MAI in 2 august mentioneaza ca in liste se pot regasi persoane decedate sau cetateni care au plecat din tara, ceea ce ar putea afecta numarul cetatenilor din listele permanente.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Prezenta persoanelor decedate pe listele electorale este explicata prin necomunicarea datelor de deces de catre ofiterii de stare civila la serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, neoperarea datelor de catre serviciile de evidenta a persoanelor, necomunicarea persoanelor decedate in strainatate de catre familie sau de catre autoritatile straine, neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa de catre primari a obligatiei de actualizare a listelor electorale permanente.
In ceea ce priveste cetatenii romani care au plecat din tara, MAI spune ca acestia au obtinut documente ale statului strain in care s-au stabilit, dar figureaza inca in evidentele din tara intrucat nu si-au reglementat statutul juridic fata de statul roman.
"Avand in vedere cele prezentate mai sus, ca administrator al bazei de date, MAI nu isi poate asuma veridicitatea numarului de persoane inscrise in listele electorale permanente, neavand instrumente legale suplimentare de control al datelor procesate de autoritatile publice locale. Conform prevederilor legale in vigoare, competenta de verificare a acestora apartine exclusiv Autoritatii Electorale Permanente. Astfel, datele de mai sus pot fi de natura sa afecteze numarul total al cetatenilor cu drept de vot inscrisi in listele electorale permanente", se arata in adresa MAI.
La randul sau, Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a transmis Curtii Constitutionale ca nu a avut atributii privind intocmirea si actualizarea listelor electorale utilizate la referendumul din 29 iulie, acestea fiind intocmite de Directia pentru Evidenta Persoanelor si Bazelor de Date, care le-a comunicat Biroului Electoral Central. AEP mai precizeaza ca atributiile sale se refera la monitorizarea si controlul modului de intocmire si actualizare a listelor electorale permanente.
Monitorizarea se realizeaza prin urmarirea realizarii de catre primari, impreuna cu serviciile publice comunitare de evidenta a persoanei, la termenele prevazute de lege, a listelor electorale permanente, precum si inaintarea acestora catre judecatorii. Controlul modului de intocmire si actualizare a listelor electorale permanente consta in verificarea, la primarie, a inscrierii mentiunilor de radiere sau adaugare in lisa electorala permanenta.
Prin actualizare se intelege orice operatiune care impune modificarea listei electorale permanente anterioare. Actualizarea are in vedere si inscrierea in lista a persoanelor care au implinit sau implinesc varsta de 18 ani pana in ziua alegerilor, inclusiv.
"Mentionam ca AEP poate controla numai exemplarul din listele electorale permanente, tiparit si semnat, conform legii, si aflat fizic la sediul primariei, fara a avea acces la Registrul National de Evidenta a Persoanelor, evidenta informatizata gestionata de Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date", spune AEP.
AEP invoca un control facut in 2011 la 1.241 de primarii, unde a gasit peste 33.000 de persoane decedate neradiate din liste si precizeaza ca dispune numai masuri de sanctionare, neavand atributii de a opera modificari in listele electorale, aceasta atributie revenind exclusiv primarilor.
"Solutionarea problemelor privind actualizarea cu acuratete a listelor electorale permanente, astfel incat acestea sa reflecte in mod fidel structura si dimensiunea corpului electoral, isi poate gasi rezolvarea prin unificarea legislatiei electorale si realizarea Registrului Electoral, ca instrument de integrare a mai multor surse primare de date detinute in prezent de institutiile statului roman, respectiv Directia de Evidenta a Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, Institutul National de Statistica, Autoritatea pentru Cetatenie, instantele judecatoresti, primarii, serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, Directia Generala de Pasapoarte, misiunile diplomatice si oficiile consulare ale statului roman in strainatate, precum si alte institutii care gestioneaza date privind identitatea cetatenilor romani", precizeaza AEP.
Pentru implementarea Registrului Electoral, proiect initiat de Autoritatea Electorala Permanenta, sunt necesare resurse umane si financiare, de care in prezent institutia noastra nu dispune, precum si de o perioada de timp cuprinsa intre 1 si 4 ani, apreciaza AEP. "In concluzie, pana la operationalizarea Registrului Electoral, AEP nu detine date proprii din care sa rezulte numarul alegatorilor inscrisi in listele electorale permanente", precizeaza Autoritatea.
Si INS a transmis Curtii Constitutionale ca rezultatele provizorii ale recensamantului din 2011 au fost publicate in 2 februarie 2012, iar cele definitive vor fi facute publice in semestrul al doilea al anului 2013 si ca rezultatele provizorii "nu permit dezagregarea pe grupe de varsta, implicit a populatiei in varsta de 18 ani si peste".
"In sistemul statisticii oficiale din Romania nu exista surse de date care sa permita stabilirea numarului cetatenilor romani cu drept de vot, in sensul legislatiei in vigoare, la data de 29 iulie 2012 sau la oricare alta data calendaristica", mai precizeaza INS.
Sursa: Mediafax
Etichete: guvern, INS, curtea constitutionala, traian basescu, referendum, aep, legea referendumului, USL,
Dată publicare:
03-08-2012 07:27