Comandantul de pe Costa Concordia a fugit ca un las: "Ati abandonat nava cu sute de oameni la bord?"
"Veniti inapoi la bord! Sunt deja cadavre acolo!" Apelurile disperate ale capitaniei portului Giglio, catre comandantul pachebotului Costa Concordia, demonstreaza ca fugise ca un las, in cumplita noapte a naufragiului.
Procurorii italieni l-au trimis azi in judecata. In paralel, scafandrii care scotocesc imensa epava au gasit inca cinci morti.
Singura veste buna pentru noi este ca cei 56 de romani aflati la bord sunt acum in siguranta.
Conversatie comandant - capitania portului
Capitania Giglio: Mergeti la bord! Este acolo elicopterul de prim ajutor. E acolo, in fata. Sunt deja cadavre, Schettino!
Schettino: Cate cadavre sunt?
Capitania Giglio: Nu stiu, de unul stiu sigur, de unul am auzit, trebuie sa imi spuneti dvs cate sunt, Christoase!
Conversatia halucinanta va cantari enorm in procesul deschis pe numele lui Francesco Schettino. El a sustinut de la inceput ca nu si-a abandonat nava, dar inregistrarile ajunse in presa italiana nu mai lasa loc de indoiala.
Capitania Giglio: Exact, voi trebuie sa mergeti la bord!
Schettino: Dar noi nu putem sa mai urcam acum.
Capitania Giglio: Dar de ce i-ati lasat sa coboare (pe ceilalti oficiali - nr.)?
Schettino: Cum adica i-am facut sa coboare? Am abandonat nava!
Capitania Giglio: Cu sute de persoane la bord, voi ati abandonat nava?
De altfel, supravietuitorii naufragiului sustin cu hotarare ca nu doar capitanul a abdicat de la menirea sa, ci si restul echipajului.
Pe Costa Concordia se aflau si 56 de romani, dintre care 29, turisti. Reprezentantul uneia dintre agentiile de turism care le-a vandut bilete spune ca a vorbit cu cei mai multi dintre ei si ca sunt bine. Ceilalti 27 de romani, membri ai personalului navigant, urmeaza sa ajunga in tara.
Intre timp, scafandrii au trecut astazi la explozii controlate, ca sa poata ajunge si in compartimentele inundate ale navei. Din pacate, au dat doar peste cadavre, dar spera sa mai gaseasca si cativa supravietuitori. In aceste conditii, nici compania care i-a dat pe mana lui Schettino un oras plutitor cu peste 4.000 de suflete la bord nu va scapa prea usor.
Daca ar fi inceput evacuarea, din momentul in care si-au dat seama ca este ceva in neregula, potrivit standardelor din domeniu, in aproximativ 30 de minute, toata lumea ar fi fost in siguranta.
Seria greselilor fatale incepuse cu mult inainte, cand comandantul de pe Costa Concordia a hotarat sa devieze de la traseul normal, apropiindu-se nepermis de mult de tarmul plin de pericole al insulei Giglio.
Impactul pare sa fi sfasiat carena vasului, afectand mai multe compartimente etanse. Probabil ca pachebotul naviga cu 30 de kilometri pe ora, iar impactul a fost enorm. A fost atat de puternic, incat o stanca uriasa a fost smulsa din mare si a ramas incastrata in carena vasului. Acum, autoritatile italiene se tem de un dezastru ecologic, din cauza celor 2.400 tone de carburant ce se pot scurge din pachebot.