Măsurile pe care parlamentarii europeni le propun pentru reducerea ratei mortalității pe șoselele din UE
Parlamentarii europeni propun noi măsuri care să reducă numărul morților de pe șoselele din Uniune, inclusiv din România, până în 2030.
Astfel, mașinile vor fi dotate cu alcoolmetru, iar în zonele rezidențiale viteza va fi limitată la 30 de kilometri pe oră. În accidentele rutiere din Europa mor anual peste 22.000 de persoane, iar strategia de a reduce la jumătate numărul lor, până în 2020, nu a funcționat.
România a raportat cea mai mare rată a mortalității în 2020 la nivel european - 85 de decese la un milion de locuitori, cu toate că anul trecut numărul accidentelor a scăzut cu 12%. Media UE este de 42 de morți la un milion de locuitori. Potrivit datelor prezentate în rezoluția privind siguranță rutieră în Uniunea Europeană, cele mai sigure drumuri sunt în Suedia.
Strategia de reducerea a tragediilor pe șosele propune toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența băuturilor alcoolice, cauza producerii unui sfert din accidente la nivel european.
Parlamentarii cer Comisiei Europene să includă în recomandările revizuite montarea etilotestelor antidemaraj, îndeosebi în cazul persoanelor care recidivează, al persoanelor care săvârșesc o abatere gravă pentru prima dată și al tuturor șoferilor profesioniști.
Cu alte cuvinte, introducerea în dotarea standard a mașinilor noi a unor senzori care să detecteze dacă șoferul a consumat alcool și să nu-i permită să pornească autoturismul dacă este băut.
Tehnologia care ar trebui implementată de producătorii din industria auto presupune două sisteme: unul bazat pe un senzor instalat în dreptul volanului care ar capta moleculele din respirația naturală a șoferului. Și altul capabil să detecteze alcool de la suprafață pielii prin atingerea butonului de pornire a autoturismului. Dacă senzorii indică prezența alcoolului în sânge, mașina nu va mai porni.
Pe lângă alcool, și viteza este o cauză principală a producerii accidentelor, așa că eurodeputații propun limitarea ei în zone rezidențiale cu mulți pietoni și bicicliști la 30 de kilometri pe oră.
Elena Kountoura, raportor Comisia Europeană: „Solicităm Comisiei și guvernelor să aplice măsuri specifice de protejare a vieților pentru a sprijini aceste eforturi, cum ar fi limite de viteză mai mici, în special crearea unei limite standard de 30 km/h în orașe, un transfer modal accelerat către alte forme de transport și o nouă agenție europeană pentru transport rutier”.
"Viziunea zero", strategia Comisiei Europene pentru transport și turism, ar trebui să reducă la jumătate numărul morților pe șosele până în 2030.