Ce se ascunde în spatele livrărilor de mâncare prin aplicații. Nimeni nu verifică în ce condiții e preparată

×
Codul embed a fost copiat

Două treimi dintre clienţii restaurantelor își comandă mâncarea cu livrare, sau la pachet. Iar această piață a înregistrat o creștere considerabilă și a depășit14 miliarde de lei.

Însă, printre cei care fac aceste afaceri cu corectitudine și responsabilitate s-au strecurat, din păcate, și profitori, spun autoritățile. Inspectorul Pro vă arată ce trebuie să faceți dacă vreți ca prânzul pe care îl comandați să nu provină dintr-o bucătărie neautorizată.

Comenzile de mâncare gătită cu livrare au crescut cu 14 procente în ultimii 2 ani. Ştim oare însă de la cine cumpărăm şi de unde ne vine prânzul sau cina? Şi câte din restaurantele listate pe platformele online au tradiţie culinară, chefi pricepuţi şi bucătarii autorizate?
Inspectorul Pro a verificat reclamațiile unor clienți și a descoperit firme fantomă care gătesc și vând mâncare pe mai multe aplicaţii online.

Investigaţia a pornit de la o simplă livrare. Am vrut să vedem ce se poate ascunde în spatele unor poze frumoase. Aşa că ne-am ales meniul, ca orice persoană obişnuită să cumpere mâncare de pe internet.

Încă de la început, platforma ne atenţionează că restaurantul ales de noi are curieri proprii.

Citește și
Lista alimentelor care ne scurtează viața
O firmă de catering care hrănea românii carantinați, amendată cu 13.000 de lei

Într-un astfel de caz, ora de livrare este inexactă, iar traseul urmat de curieri nu este precizat.

Sistemul livrărilor prin curieri proprii se bazează doar pe buna credinţă a celor care vând online, iar aplicaţiile au în acest caz rol de gazdă.

Lucrurile se schimba însă radical, atunci când mâncarea este adusă de curierii angajaţi ai platformelor.
În astfel de situaţii, toate informaţiile sunt vizibile: traseul, numele curierilor, adresa restaurantului şi ora la care ajunge comanda.

În lipsa acestor date, iată ce-am păţit noi…

Ramona Țintea, corespondent PROTV: „Suntem aici de o oră şi un sfert. Este ceasul 13:30. Încă nu a venit"

A fost primul semn că ceva nu este în regulă. Am cerut explicaţii la restaurant.

„În 5 minute o să ajung cu comanda dvs” a fost răspunsul primit.

Au mai trecut încă 25 de minute până ce livratorul a ajuns cu pachetul la noi. Vorbim în total de o aşteptare de 100 de minute.

Mâncarea era evident rece. Iar porţiile nu păreau deloc generoase. Am decis să le cântărim, pentru a verifica dacă respecta gramajul.

Ramona Țintea, corespondent PROTV: „Acesta este somonul. Ar trebui să aibă 450 de grame – aşa ne arată aplicaţia. În realitate are 246 de grame, la jumătate faţă de cât zicea aplicaţia. Să vedem cum arată şi gyrosul de vită… Conform aplicaţiei, ar trebui să aibă 475 de grame. Are 369"


Unde era gătită mâncarea


Am mers mai departe cu investigaţia şi am vrut să vedem unde este gătită mâncarea. Am făcut turul adreselor afişate pe aplicaţii.

Ramona Țintea, corespondent PROTV: „Am găsit restaurantul pe două aplicaţii. Pe fiecare dintre ele însă figurează cu adrese diferite. Aşadar, o să mergem la faţa locului, să vedem ce găsim acolo.
Prima adresă. Aceasta este… Pare a fi un bloc nou construit, însă nici urmă de restaurant"

Reporter: Aceasta este adresa, nu?

Paznic: „Adresa, da, dar burgerii nu…”

Reporter: Deci, în bloc nu este niciun restaurant.

Ramona Țintea, corespondent PROTV: „La a doua adresă, am găsit într-adevăr un restaurant, însă are cu totul şi cu totul alte denumire faţă de ce apare în aplicaţii."

Descoperim că restaurantul de la care am comandat are nevoie de oameni. Ca să aflăm cine găteşte şi unde se pregăteşte mâncarea încercam să ne infiltrăm ca simpli angajaţi.

Numărul de telefon al livratorului este acelaşi cu cel din anunţul de angajare. Ni se promite suma de 140 de lei, pentru 12 ore lucrate la negru.

Reporter: Nu facem niciun contract? Nimic?

Reprezentant restaurant: „Să-ţi spun sincer – nu-mi convine”

Reporter: „Mă interesează să-mi primesc acei 140 de lei, la final, de zi, şi cum am eu garanţia aceasta?

Reprezentant restaurant: „Nu sunt eu nici cel mai bogat, dar nici cel mai sărac să fac chestia asta unui om care munceşte"

Aşa-zisul angajator ne cheamă însă în cu totul altă parte decât la adresele afişate în aplicaţii. Mergem să verificăm.

Ramona Țintea, corespondent PROTV: „Am găsit doar un amanet şi un magazin, însă nici urmă de restaurant"

Concluziile controlului ANPC

Echipa de la Inspectorul Pro a cerut autorităţilor să verifice acest caz. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a declanşat un control.

Surpriza inspectorilor a fost mare! Firma de catering gătea ilegal în spatele uşilor închise ale unui fost spaţiu comercial. Oalele cu mâncare zăceau pur şi simplu pe jos. Imaginile descriu cu greu mizeria din bucătăria improvizată. Vorbim evident despre o activitate neautorizată de Direcţia Sanitar Veterinară. Firma a fost închisă pe loc iar patronul amendat cu 4 mii de lei.

Inspector: Asta ce este?

Reprezentant restaurant: „Este o cremă de legume pentru soţia mea!”

„Singura mea greşeală este că n-am autorizaţia de la DSV. Vă garantez 100 % că nu au fost trimise de aici mâncare stricată, veche, sau să se îmbolnăvească cineva” explică acesta.

Reprezentanţii platformelor se scuză şi spun că oricine se poate înscrie pe aplicaţii, câtă vreme legea nu îi obligă să prezinte vreun document. Aşa că site-urile se bazează pe buna credinţă a celor care încarcă fotografii şi oferte. Iată însă că nu e suficient.

Reprezentant Glovo: „Noi, ca şi platformă, ca şi tehnologie, nu avem competențe pentru a verifica dacă un restaurant este compatibil pentru livrare, sau nu. Sunt în momentul de față în jur de 10,000 de restaurante care sunt în aplicaţie la nivel naţional, în peste 50 de oraşe. Ne-ar fi destul de greu să verificăm fiecare restaurant în parte.”

Autorităţile nu sunt de acord cu această politică şi cer aplicaţiilor online să solicite firmelor autorizaţia de funcţionare de la DSV. Este singura dovadă ca respectiva societate are voie să gătească şi să vândă mâncare către populaţie.

Cu atât mai mult cu cât datele arată ca românii au ajuns să cheltuiască aproximativ 3 miliarde de euro pe an pentru mâncarea gătită în restaurantele din Bucureşti şi marile oraşe ale ţării.

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Citește și...
Studiu: Milioane de locuri de muncă ar putea să dispară definitiv din cauza crizei provocate de coronavirus
Studiu: Milioane de locuri de muncă ar putea să dispară definitiv din cauza crizei provocate de coronavirus

William Lovely, în vârstă de douăzeci de ani, lucra la Jason Deli din Virginia Beach, livrând comenzi de catering către întreprinderile din jur. Acum, datorită coronavirusului, el face eforturi considerabile ca să-și plătească facturile, scrie Bloomberg.

O firmă de catering care hrănea românii carantinați, amendată cu 13.000 de lei
O firmă de catering care hrănea românii carantinați, amendată cu 13.000 de lei

Firma de catering care-i hrănește pe românii carantinați în stațiunea Mamaia a fost amendată cu 13.000 de lei, iar comisarii OPC au retras 27 de kg de hrană și materii prime neconforme.

Cum s-au reprofilat restaurantele în timpul stării de urgență. Clienții pot să-și ridice singuri mâncarea
Cum s-au reprofilat restaurantele în timpul stării de urgență. Clienții pot să-și ridice singuri mâncarea

Peste tot în lume este o perioadă de mare încercare pentru cei care au afaceri în restaurante, baruri sau hoteluri.

Recomandări
Cod portocaliu și galben de viscol şi vânt în mai multe zone din țară. Care sunt județele afectate de vreme rea. HARTĂ
Cod portocaliu și galben de viscol şi vânt în mai multe zone din țară. Care sunt județele afectate de vreme rea. HARTĂ

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis, joi dimineață, o avertizare Cod portocaliu de vânt puternic, valabilă până joi seară, și două avertizări Cod galben de viscol şi vânt puternic, valabile până vineri dimineață.

Misterul care înconjoară prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines. Imagini de la bord surprinse înainte de tragedie
Misterul care înconjoară prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines. Imagini de la bord surprinse înainte de tragedie

Continuă ancheta în cazul tragediei aviatice din Kazahstan. Autoritățile au găsit cutia neagră a aparatului de zbor, cu ultimele convorbiri din cabina de pilotaj.

Moșul a adus „dovada” greșită. Boarding Pass: Facturile arătate de Marcel Ciolacu, emise după zborurile „problematice”
Moșul a adus „dovada” greșită. Boarding Pass: Facturile arătate de Marcel Ciolacu, emise după zborurile „problematice”

Boarding Pass, site specializat în ştiri din aviaţie, continuă verificările vizând facturile prezentate de prim-ministrul Marcel Ciolacu ca dovadă a faptului că și-a achitat personal călătoriile cu avioane private în 2022.