Romania risca sa ramana fara Dacia. Renault va inaugura o uzina anul viitor, in Maroc
Dupa Nokia, Romania risca sa ramana fara una dintre cele mai cunoscute marci produse la noi: Dacia. Asa se va intampla daca uzina de la Mioveni nu va tine pasul cu concurenta, noua fabrica deschisa de Renault in Maroc.
Costurile sunt mici in nordul Africii, iar infrastructura mai buna.
In plus, cererea masinilor produse in Romania a scazut in ultimul timp, fortand conducerea uzinei sa opreasca asamblarea de autoturisme si sa intre in vacanta cu trei zile mai devreme.
Din pacate pentru noi, cifrele sunt in favoarea Marocului.
Uzina din Pitesti are 13.000 angajati platiti, in medie, cu 350 de euro pe luna. Producem 350.000 de masini, iar pe cele care merg la export trebuie sa le transportam 350 de kilometri pana in portul Constanta.
In schimb, uzina ce va fi inaugurata anul viitor in Maroc este mai automatizata, asa ca vor fi angajati doar 6.000 de muncitori, platiti cu 100 de euro mai putin. Productia se va ridica la 350.000 de masini, insa vor ajunge in Europa mai repede, dupa un drum de 49 de kilometri pana in Gibraltar, aflat in sudul Spaniei.
"Va fi in concurenta interna si daca vom fi mai buni ne vom pastra locurile de munca. Uzina care va produce cel mai ieftin va primi si cele mai multe comenzi", recunoaste seful Dacia, Jerome Olive.
Renault vrea sa produca in Tanger nu doar modelul Lodgy, cum anuntase initial, ci si Sandero, Logan si mandria grupului - SUV-ul Duster.
Avantajele noastre sunt specialistii calificati si experienta in constructia auto.
Sfarsitul de an nu e deloc bun pentru Dacia. Comenzile au scazut, iar uzina din Mioveni a trebuit sa-si opreasca productia cu trei zile mai devreme, ca sa nu acumuleze stocuri.