Autostrada de peste apa a Romaniei. Explicatia pentru dezastrul de pe Orastie-Sibiu sta sub terenul pe care a fost construita
Constructia de autostrazi a mai bifat un esec jenant in istoria infrastructurii romanesti. Autostrada Orastie-Sibiu, inchisa din cauza alunecarilor de teren, va trebui refacuta de la zero pe o distanta de 300 de metri.
O recunoaste chiar Compania Nationala de Drumuri. Motivul este unul bizar. Soseaua de viteza a fost construita pe argila si apa, fara masuri de consolidare.
Asa arata acum autostrada Orastie - Sibiu, deschisa circulatiei anul trecut, pe 14 noiembrie, cu 2 zile inainte de alegeri. Dupa nici 2 saptamani, au aparut primele fisuri.
Compania Nationala de Drumuri spunea atunci ca investigatiile au aratat ca fisurile sunt superficiale si nu afecteaza stabilitatea autostrazii.
Dar crapaturile nu au tinut cont de comunicatele de presa si au crescut enorm. Acum o luna, autostrada de 22 de kilometri a fost inchisa, pentru ca o portiune de 300 de metri a luat-o la vale.
Dupa ce au inceput sapaturile, muncitorii au descoperit ca au construit totul pe... apa. Este vorba de o zona cu apa si argila. Fara consolidarea terenului, soseaua a alunecat.
Miercuri, compania anunta printr-un alt comunicat ca: "A solicitat inca trei expertize independente. Concluzia la care s-a ajuns confirma nerespectarea proiectului tehnic aprobat si geseli de executie."
Altfel spus, CNADNR sustine ca firma italiana Salini Impregilio, care in acest caz a fost si proiectant si constructor, stia de problema. Cere acum ca Salini Impregilio sa repare totul si sa refaca de la zero cei 300 de metri pe banii lor. Reprezentantii companiei italiene nu au fost de gasit pentru a comenta declaratiile CNADNR.
Lucrarea are o garantie de 4 ani, dar statul roman nu a semnat inca procesul verbal de predare-primire. Membrii asociatiilor care monitorizeaza constructia de autostrazi din Romania sustin ca vina pentru acest esec este impartita.
Directorul General al Companiei nationale de Drumuri si Autostrazi spune ca problema nu poate fi rezolvata peste noapte.
De altfel, surse din cadrul companiei sustin ca exista doua variante pentru a rezolva aceasta problema. Prima, mai scumpa, prin care vor fi turnati piloni de 20 de metri in adancime, iar peste ei va fi construita autostrada.
Varianta a doua, mai ieftina si pe placul Companiei ar fi sa se umple zona cu pietris care ar consolida terenul. Autostrada construita astfel ar fi rezistenta. Lucrarile la tronsonul de 22 de kilometri dintre Orastie si Sibiu au inceput in 2011 si au costat aproape 140 de milioane de euro.