UE impune reguli stricte pentru combaterea defrișărilor ilegale. România, surprinzător, în categoria „fără risc”

×
Codul embed a fost copiat

Uniunea Europeană impune reguli stricte. O serie de produse nu vor putea fi vândute în statele membre dacă provin din păduri defrișate sau degradate.

Companiile trebuie să demonstreze originea materiilor prime, precum lemnul sau cauciucul, prin documente și geolocație. Surprinzător, România figurează ca „țară fără risc”, adică defrișările nu reprezintă un pericol major.

Într-un haos generalizat provocat de defecțiunea sistemului de vot, Parlamentul European a decis, joi, la limită, regulamentul privind defrișările.

Uniunea Europeană impune companiilor care produc, vând sau distribuie, importă sau exportă produse precum mobilierul, cacao, soia, ulei de palmier sau cauciuc să demonstreze că acestea nu provin din terenuri defrișate sau că nu au contribuit la degradarea pădurilor. În cazul Europei, spre exemplu, este vorba de lemn sau carne de vită care poate proveni de la cirezi crescute pe terenuri obținute din defrișări.

Mai exact, să presupunem că un scaun pe care l-am cumpărat din magazin a fost făcut din lemn dintr-o oarecare pădure. Mai departe, tot lanțul implicat în fabricarea lui, de la producătorul de mobilă la micii sau marii comercianți, trebuie să dovedească proveniența lemnului. Trebuie să arate inclusiv că materialul folosit a fost luat, de exemplu, din această parcelă.

Citește și
trafic dn1
Haos pe DN1, după ce Valea Oltului s-a închis. Mașinile au format coloane de kilometri întregi. „O bătaie de joc”
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

În ciuda problemelor, multe de natură penală, pe care România le are în legătură cu defrișările necontrolate, țara noastră, asemeni Chinei, a intrat în categoria „fără risc”.

Nicu Ștefănuță, vicepreședintele Parlamentului European: „Nu este o țară fără risc, dimpotrivă, este o țară cu risc. La noi se fură foarte mult din păduri și cred că știe oricine. Cu ochiul liber se vede chestia asta. Ce au schimbat oamenii din zona asta de dreapta, au schimbat anumite prevederi, așa încât controalele care se fac asupra lemnului tăiat sunt mult, mult mai puține dacă vii dintr-o țară fără risc, în ghilimele”.

Ciprian Gălușcă, reprezentant Greenpeace România: „Situația, în anul 2018, spunea că jumătate din lemnul tăiat în România este tăiat ilegal, de fapt. Din ce putem să observăm în teren, lucrurile nu s-au schimbat într-un mod considerabil. Vedem cum, în continuare, chiar și Inspectorul Pădurii, acel SUMAL care este folosit cu rea credință pentru generarea unor avize fictive”.

Companiile mari trebuie să se adapteze cerințelor până pe 30 decembrie 2025, iar cele mici și mijlocii până pe 30 iunie 2026. Amenzile sunt proporționale cu daunele aduse mediului și valoarea produselor implicate și pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri anuală a companiei.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Petiție semnată de peste 36.000 de oameni. Apel pentru salvarea a 20.000 de hectare de pădure în Moldova
Petiție semnată de peste 36.000 de oameni. Apel pentru salvarea a 20.000 de hectare de pădure în Moldova

Primul parc natural din regiunea Moldovei ar putea fi Codrii Iașilor, o zonă verde cu arbori seculari din sudul orașului. Ca să protejeze astfel pădurea amenințată de defrișări masive, a fost creată o petiție, semnată deja de peste 36.000 de oameni.

Haos pe DN1, după ce Valea Oltului s-a închis. Mașinile au format coloane de kilometri întregi. „O bătaie de joc”
Haos pe DN1, după ce Valea Oltului s-a închis. Mașinile au format coloane de kilometri întregi. „O bătaie de joc”

Haos este cuvântul de ordine pe DN1. După ce Valea Oltului s-a închis pe parcursul zilei - pentru defrișări pe traseul viitoarei autostrăzi Pitești - Sibiu, luni, mașinile au format coloane de kilometri întregi în zona stațiunilor montane.  

Ce s-a întâmplat în România după ce a fost închisă Valea Oltului. „Capcana” în care au căzut șoferii
Ce s-a întâmplat în România după ce a fost închisă Valea Oltului. „Capcana” în care au căzut șoferii

A fost haos pe DN1, după ce Valea Oltului s-a închis pentru defrișări, pe traseul viitoarei autostrăzi Pitești - Sibiu. Coloanele de mașini s-au întins pe kilometri, în zona stațiunilor montane.  

CNAIR explică de ce închide Valea Oltului în doar câteva zile. „Construcția autostrăzii este esențială”
CNAIR explică de ce închide Valea Oltului în doar câteva zile. „Construcția autostrăzii este esențială”

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere vine cu precizări la o zi după ce s-a anunțat că Valea Oltului se va închide pe timp de zi, între 8 iulie și 9 august, pentru defrișări pe traseul viitoarei autostrăzi Sibiu - Pitești.

Ce rute ocolitoare sunt disponibile după ce Valea Oltului se va închide. „Vrem autostradă, trebuie să facem aceste lucrări”
Ce rute ocolitoare sunt disponibile după ce Valea Oltului se va închide. „Vrem autostradă, trebuie să facem aceste lucrări”

În mijlocul sezonului estival, autoritățile iau o decizie care stârnește discuții: Valea Oltului va fi închisă circulației, pe timp de zi, între 8 iulie și 9 august, pentru defrișări pe traseul viitoarei autostrăzi Sibiu - Pitești.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.