Statul, codaș la capitolul infrastructură pentru bicicliști. Au succes însă inițiativele private
E vară, ne bucurăm cu toţii de soare, drept urmare foarte mulţi aleg bicicleta ca mijloc de agrement.
Special pentru ei, întreprinzătorii au creat o adevărată infrastructură. Aşa au apărut cafenele, pensiuni, magazine şi cluburi dedicate ciclismului, iar numărul rutelor amenajate prin sate, de diferite asociaţii, a crescut.
Statul rămâne însă codaş la acest capitol, spun bicicliştii, care se plâng că România nu este conectată la reţeaua de trasee EuroVelo, care străbate tot continentul.
Într-o cafenea din Braşov, ajungi la bar direct pe bicicletă pe rampele special amenajate. Poţi continua să dai la pedale în vreme ce stai aşezat pe scaunul de bar "reinventat" şi savurezi un espresso. În tot acest timp bicicleta ta primeşte îngrijiri de specialitate în atelierul amenajat în cadrul localului.
Biciclist: "De obicei vin, beau o cafea, mai verific ceva la biță, eventual şi apoi pot să plec în tură ştiind că totul e ok."
În localul special amenajat s-a format o adevărată comunitate.
Biciclist: "Sunt din ce în ce mai mulţi biciclişti, faţă de anul trecut. În Braşov cred că s-a dublat numărul lor."
Adrian Guriev, proprietarul cafenelei: "Pasionaţii vin aici, să vorbească de biciclete, de piese noi, ce a mai apărut, să îşi etaleze bicicletele."
Pasiunea îi face pe unii să investească sume considerabile în echipament. Un bărbat are 6 biciclete şi nu are de gând să se oprească.
Anual, cererea pentru turismul pe două roţi creşte cu 20 la sută, susţin ghizii. Aşa se face că autobuzele care urcă în Poiana Braşov au, mai nou, suport sau remorcă pentru transportul bicicletelor.
Biciclist: "Mă ajută mult, pot să dau multe ture într-o zi fără să mai pierd timpul cu urcarea."
Există unităţi de cazare gândite special pentru a găzdui biciclişti. Până şi decoraţiunile interioare amintesc asta.
Ioana Bejan: "Contează că au unde să îşi lase bicicleta safe, au rastel, avem staţie unde îşi pot face o pană, avem furtun poţi să speli şi bicicleta şi echipamentele afară."
Mai multe ONG-uri şi întreprinzători privaţi au amenajat trasee prin sate pitoreşti cu treceri pe la biserici fortificate, stâne, ferme şi meşteşugarii locului.
Silviu Neculai, ghid: "Încercăm să dezvoltăm zona din punct de vedere ecoturistic, avem 6 trasee, lumea vine, noi le oferim tot ce înseamnă bicilete, echipament de protecţie".
Aproape toată infrastructura este însă creată de mici organizaţii şi întreprinzători privaţi. Statul nu are o strategie pentru acest domeniu.
Radu Mititean, preşedintele Federaţiei Bicicliştilor din România: "Suntem pată albă pe hartă. Suntem codaşii Europei, noi suntem tot în faza de proiecte, autoritățile promit şi e aşa de peste 20 e ani".
Reţeaua internaţională de rute pentru ciclism EuroVelo, care traversează continentul din Spania până în Finlanda, trece prin Albania, ţările baltice şi Rusia, şi se opreşte la graniţele noastre.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI peantru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!