S-a deschis circulaţia pe încă un tronson al drumului expres Craiova-Piteşti. Când ar putea fi gata ultimele două loturi
Cu pași mici, primul drum expres construit în țara noastră începe să prindă contur. Sâmbătă, autoritățile au dat în trafic o nouă porțiune de aproape 32 de km.
În lucru au mai rămas două tronsoane, însă responsabilii promit că ar putea fi gata până la sfârșitul anului 2024. Abia atunci, șoferii vor putea circula de la Craiova la Pitești și mai apoi la București pe un drum de mare viteză. Fără festivisme și tăieri de panglici, segmentul de drum a fost deschis circulației în jurul prânzului.
O premieră pentru infrastructura de la noi, tronsonul a fost gata cu aproximativ șase luni înainte de termen. A costat mai bine de 780 de milioane de lei, fonduri europene și bani de la bugetul de stat.
Porțiunea dată în folosință începe de la Colonești, la granița dintre județele Argeș și Olt, și până la Valea Mare, în apropiere de Slatina. Completează tronsonul 2 al aceluiași drum expres, dat în circulație anul trecut.
În lucru mai sunt încă două loturi de aproximativ 50 de kilometri.
După ce contractul cu antreprenorul italian a fost reziliat, iar lucrările au fost preluate de alt constructor, primul tronson, Craiova-Balș, a ajuns la un stadiu de aproape 60 la sută. În schimb celălalt segment, Colonești- Pitești, are un avans de 40 la sută.
Cristian Pistol, director CNAIR: „Premizele sunt ca anul viitor să fie finalizate și lucrările aferente tronsonului 1 care va realiza legătura între Craiova și Pitești și a tronsonul 4 – astfel încât să putem călători de la Craiova la Pitești pe un drum de mare viteză 3914. Tronsonul 1 are lucrările executate la aproximativ 60 la sută, iar tronsonul 4 undeva la 40 la sută.”
Spre deosebire de autostradă, drumul expres nu are bandă de urgență și se poate circula cu o viteză maximă de 120 de km/h. Ar fi prima șosea de acest fel care se construiește în România și este necesară investițiilor din zonă. De exemplu, fabrica de automobile de la Craiova va putea să își transporte mai ușor automobilele la export.
Potrivit unei analize realizată de o echipă de economiști din Cluj-Napoca, PIB-ul pe cap de locuitor este cu 25% mai mare în județele care au cel puțin un tronson de autostradă față de județele fără autostradă. Adică, investitorii sunt dispuși să aducă bani, resurse și să ofere locuri de muncă, acolo unde rețeaua de drumuri este bine dezvoltată și există conexiuni cu orașele mari. Doar că la noi rețelele de drumuri se construiesc lent pe bucăți de infrastructură mare. În medie, arată același studiu, România a reușit să construiască mai puțin de 45 de kilometri de autostrada pe an.