Se fac angajări la stat, deși guvernanții vor să reducă numărul funcționarilor. Ministerul care caută cei mai mulți oameni
Deși guvernanții se laudă cu blocarea a peste 200.000 de posturi vacante la stat și cu reducerea numărului de funcționari, site-urile mai multor ministere și instituții s-au umplut brusc de anunțuri potrivit cărora se fac angajări.
Se caută de la debutanți la experți, dar și grefieri, ori IT-iști în ministerele Justiției, Fondurilor Europene, Finanțelor, dar și la Casa Națională de Sănătate. Este grabă mare, pentru că la toamnă ar trebui să intre în vigoare măsurile de reducere anunțate de Guvern.
Cele mai multe posturi proaspăt scoase la concurs apar la Ministerul Justiției.
Instituția cauta 138 de oameni. 100 de posturi sunt pentru personalul auxiliar de specialitate, adică grefieri și specialiști IT, iar restul de 38 sunt de funcționar public. Pentru salariile și indemnizațiile de hrană, Ministerul ar trebui să cheltuiască în plus peste 21 de milioane de lei anual.
Foarte vânate în ministere sunt posturile care presupun atragerea de fonduri europene, pentru că în cazul lor se poate ajunge la un spor de jumătate din leafa de bază. Iată, de exemplu, la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene sunt scoase la concurs 33 de posturi de consilieri, experți în diferite domenii și debutanți. Ne-am uitat la salariile nete, care sunt atractive. Vedem că un expert cu experiență câștigă peste 9.000 de lei, iar un consilier peste 8.000. La același nivel e platit și un programator- analist IT.
IT-iști caută și Casa Națională de Asigurări de Sănătate, care a scos la concurs cinci posturi care vor avea contracte pe o perioadă de doi ani și jumătate. Salariile oferite sunt la nivel de companie privată: aproape 20.000 de lei.
La Ministerul Finanțelor, ar putea să ajungă încă 17 oameni, care să lucreze ca experți și debutanți în domeniul finanțelor și în IT.
Alte 15 posturi sunt disponibile la Ministerul Cercetării și la Energie. Iar pe site-ul Agenției Națională pentru Funcționari Publici au apărut, numai în ultimele zile, zeci de posturi vacante în toată țara.
Toate au fost însă publicate după ce ministrul Finanțelor a anunțat tăieri de posturi la stat.
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor: "Reducerea numărului de posturi vacante: avem în evidență 204.000 funcții vacante. Nu va putea putea funcționa un serviciu dacă nu sunt minim 10 persoane în subordine, minim 20 într-o direcţie, minim 40 într-o direcţie generală".
Pe de altă parte, liderul USR, Cătălin Drulă, spune că "În timp ce Guvernul discută despre măriri de taxe, pregătește în paralel posturi în diplomație, de consilieri la Moscova și Teheran, remunerate generos, cu 10.000 dolari pe lună".
Deși deficitul bugetar crește încontinuu, abia din septembrie sau octombrie Guvernul vrea să pună în aplicare planul de reducere a aparatului bugetar care ar trebui să aducă economii de 8 miliarde de lei.
__
Biroul de presă al Ministerului Finanțelor a transmis clarificări după publicarea acestei știri, pe care le redăm în cele mai de jos.
La nivelul Ministerului Finanțelor se află în acest moment în derulare numai procedura de ocupare prin concurs a posturilor vacante de expert/inspector debutant derulate prin proiectul-pilot al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, a cărui organizare este prevăzută în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 14, Reforma 3.
Proiectul-pilot reprezintă una dintre excepţiile de la prevederea aferentă suspendării concursurilor din administraţia publică, introdusă prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative - articolul IV, alin (3).
Având în vedere faptul că instituțiile publice (respectiv și Ministerul Finanțelor) sunt parte a acestui proiect-pilot, au avut obligația ca, în termen de 30 zile de la data afișării raportului final, să asigure aplicabilitatea prevederilor legale referitoare la demararea procedurii de organizare a etapei de selecție a proiectului-pilot.
Astfel, au fost publicate pe site-urile instituțiilor publice parte a proiectului-pilot anunțurile privind etapa de selecție a proiectului–pilot pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie vacante de expert/inspector/consilier clasa I, grad profesional debutant din cadrul acestor instituții. Prin urmare, pe site-ul Ministerului Finanțelor a fost publicat anunțul pentru organizarea etapei de selecție a proiectului-pilot pentru ocuparea a 18 posturi de expert/consilier clasa I, grad profesional debutant la nivelul aparatului propriu al ministerului.
Așadar, demararea acestei proceduri și-a urmat parcursul procedural legal stabilit prin calendar, procesul nefiind influențat de niciun eveniment al agendei publice.
Vă stăm la dispoziție pentru orice informații pe acest subiect și vă rugăm, ori de câte ori situația o impune, să solicitați și punctul de vedere al instituției noastre.
Informații despre proiectul-pilot demarat de ANFP
Pentru a susține cele menționate mai sus, vă prezentăm o documentare a istoricului proiectului-pilot și a etapelor deja parcurse în procesul de selecție.
Începând cu anul acesta, Agenția Națională a Funcționarilor Publici introduce o nouă modalitate de recrutare în funcția publică pentru administrația publică centrală. Aceasta este inspirată după modelul aplicat în administrațiile publice de nivel european și adaptată nevoilor de dezvoltare ale funcției publice din România.
Noul model de recrutare în funcția publică se va desfășura prin concurs, organizat în două etape:
• etapa de recrutare la nivel național, care constă în verificarea cunoştinţelor şi competenţelor generale necesare ocupării unei funcţii publice, realizată prin Concurs naţional, organizat de către Agenția Națională a Funcționarilor Publici;
• etapa de selecţie, care constă în verificarea cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor specifice necesare ocupării unei funcţii publice vacante, realizată prin Concurs pe post, organizat de către instituțiile și autoritățile publice în structura cărora se regăsesc posturile vacante.
Autoritățile și instituțiile publice din administrația publică centrală au previzionat la sfârșitul anului 2022 un număr de 700 de funcții publice care ar putea fi ocupate prin derularea proiectului-pilot.
Necesarul de funcții publice prevăzut la art. 11 din anexa nr. 9 la O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, a fost aprobat prin O.P.A.N.F.P. nr. 207/2023 și publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192/7.03.2023. Necesarul de funcții publice cuprinde 652 funcții publice vacante de grad profesional debutant la nivelul mai multor instituții publice din administrația publică centrală.
Anunțul privind organizarea etapei de recrutare a proiectului-pilot a fost publicat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici în Monitorul Oficial al României nr. 103/22.03.2023, Partea a III-a, precum și pe pagina de internet ANFP în data de 22.03.2023 la linkul:
Dosarele de concurs au fost constituite în termen de 20 zile calendaristice de la data publicării anunțului, respectiv în perioada 22 martie 2023-10 aprilie 2023.
În urma finalizării termenului de 20 zile, au fost înregistrate 1.130 dosare aferente funcțiilor publice de execuție de grad profesional debutant.
Verificarea eligibilității candidaților s-a realizat în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data expirării termenului de înscriere la concurs, respectiv în perioada 11 aprilie 2023 - 04 mai 2023.
În urma probei de verificare a eligibilității candidaților au fost declarați „Admis” un număr de 958 candidați pentru funcțiile publice de execuție de grad profesional debutant.
Publicarea rezultatelor la etapa de verificare a eligibilității candidaților pentru funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici și pentru funcțiile publice de execuție de grad profesional debutant s-a realizat în data de 4 mai 2023.
Depunerea contestațiilor de către candidați privind rezultatele obținute la proba de verificarea eligibilității candidaților s-a realizat prin intermediul platformei informatice de concurs în perioada 04 mai 2023 - 05 mai 2023, iar soluționarea acestor contestații s-a realizat în perioada 05 mai 2023-08 mai 2023.
În urma soluționării contestațiilor depuse de candidați privind proba de verificare a eligibilității, au fost declarați „Admis” un număr de 972 candidați pentru funcțiile publice de execuție de grad profesional debutant.
Testarea preliminară și testarea avansată pentru funcțiile publice de grad profesional debutant s-au desfășurat în perioada 15 mai 2023 – 25 mai 2023. La probele de testare preliminară și testare avansată pentru funcțiile publice de grad profesional debutant au fost prezenți 571 candidați din care au fost declarați „Admis” un număr de 189 candidați.
Afișarea rezultatelor obținute de candidații pentru funcțiile publice de grad profesional debutant în urma testării preliminare și testării avansate s-a realizat în data de 26 mai 2023.
Depunerea contestațiilor de către candidați privind rezultatele obținute la proba de testare preliminară și testare avansată pentru funcțiile publice de grad profesional debutant s-a realizat prin intermediul platformei informatice de concurs, în perioada 26 mai 2023 – 29 mai 2023.
Soluționarea contestațiilor depuse de candidați privind proba de testare preliminară și proba de testare avansată pentru funcțiile publice de grad profesional debutant s-a realizat în perioada 29 mai 2023 – 31 mai 2023. În urma soluționării contestațiilor depuse de candidați privind proba de testare preliminară și proba de testare avansată pentru funcțiile publice de execuție de grad profesional debutant, a fost declarat „Admis” un număr total de 191 candidați.
Afișarea rezultatelor obținute de candidați în urma soluționării contestațiilor privind proba de testare preliminară și avansată pentru funcțiile publice de grad profesional debutant s-a realizat în data de 31 mai 2023.
Afișarea raportului final al etapei de recrutare s-a realizat în data de 22 iunie 2023.