Rezerva de apă a României este în scădere din cauza secetei. În zeci de localități oamenii primesc apă cu porția
Rezerva de apă a României este în scădere din cauza secetei prelungite. Pe Dunăre, convoaiele de barje au început să eșueze. Iar de miercuri încep lucrările de dragare pentru a fi evitată blocarea navigației.
Între timp, coeficientul de umplere în cele 40 de lacuri de acumulare gestionate de Apele Române este de 78 la sută, în scădere față de săptămâna trecută.
Cel mai rău este în Moldova. În peste 420 de localități au fost impuse restricții privind furnizarea apei, iar trei sute se confruntă cu fântâni secate. Cele mai afectate județe sunt Botoșani, Vaslui și Bacău. Între timp, în Roman se fac lucrări la rețeaua de alimentare cu apă după ce instalațiile vechi s-au fisurat.
Alexandru Ivan, localnic: „Mergem şi noi de la pompe de unde putem să luăm când rămânem fără apă. Vă daţi seama că e greu. Am ajuns în secolul ăsta şi să avem probleme cu apa."
În judetul Iași, oamenii din 80 de localități primesc apă potabilă doar câte șase ore pe zi. Din cauza secetei, apa ajunsă în stația de tratare este plină de nămol și e nevoie de aproape 16 ore pentru a fi curățată.
Ioan Savin, consilier ApaVital Iași: „Cauza principală este consumul mare înregistrat de utilizatori, de circa 3 ori mai mare decât în mod normal, pe fondul secetei. În aceste condiții, nu avem suficientă apă brută pentru a o prelucra și a o da la utilizatori.”
Între timp, cotele și debitul Dunării sunt foarte scăzute încă de la intrarea în țară, pentru că nici în vestul Europei nu s-au înregistrat precipitații importante. Iar asigurarea adâncimilor minime pentru navigarea în siguranță este dificilă.
Cotele apelor Dunării sunt în scădere pe tot sectorul românesc. Nu se anunță precipitații. Problema este că au apărut și incidente. Sunt convoaie care au eșuat în ultima perioadă, iar Administrația Fluvială a Dunării de Jos a emis un avertisment către navigatori să respecte cu strictețe semnalizarea de pe fluviu.
Adrian Maizel, șef Birou Hidrografic, AFDJ Galați: „Navele noastre au acționat, s-au dus, au reușit să scoată nava din poziție și acum refac măsurătorile, pentru refacerea adâncimilor. De asemenea, nerespectarea traiecoriei șenalului a făcut ca în Cotul Pisicii o altă navă să eșueze la limita verde."
În aceste condiții, proprietarii navelor înregistrează pierderi semnificative. Pentru a traversa punctele critice, comandanții sunt nevoiți să desprindă barjele una câte una din convoaie.
Cătălin Țigănuș, director companie transport fluvial: „Discutăm de sub 50% din capacitatea de încărcare a barjelor mari. Bineînțeles că problemele sunt și plecand de la faptul că administrațiile portuare taxează la tona-capacitate și nu la tona de marfă.”
Autoritățile fac apel la populație să folosească rațional apa.