Programul Rabla. Premieră: se pot casa două autovehicule. Bonusul poate ajunge până la 16.500 de lei
Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a anunţat, joi, că luna viitoare vor fi lansate programele Rabla Clasic şi şi Rabla Plus.
Anul acesta programul „Rabla”, începe cu schimbări importante, la începutul lunii februarie. Valoarea voucherului pentru casarea unei mașini vechi, scade cu 1.500 de lei. Însă, șoferii au voie să aducă două rable la schimb pentru care ar putea primi în total și 16.500 de lei.
Mașinile trebuie să fie de peste 15 ani, iar autoturismul cumpărat în loc, trebuie să aibă emisii extrem de mici.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Condiția ca să casați o mașină prin programul Rabla este ca aceasta să fi fost înmatriculată în țara noastră de cel puțin 6 ani.
Vestea proastă este că voucherul pe care îl primiți în acest an este mai mic - 6.000 de lei. Dacă mașina are 15 ani, mai luați un bonus de 1.500 de lei.
Puteți însă să aduceți o rablă în plus ca să cumpărați o singură mașină. Pentru a doua mașină primiți 3.000 de lei. Dacă și aceasta are 15 ani, se adaugă un alt bonus de vechime de 1.500 de lei.
Adică, suma maximă pentru două mașini de peste 15 ani poate fi de 12.000 de lei.
Puteți primi ecobonusuri în funcție de emisiile autoturismului nou cumpărat.
Acesta poate ajunge la 4.500 de lei, dacă vă luați o mașină hibryd. Adică vehiculul cu un motor electric care se încară din mers și nu de la priză.
Tragem linie. Dacă aveți bani de mașini nepoluante și găsiți două rable foarte vechi, primiți de la stat 16.500 de lei.
Se modifică și programul Rabla Plus, prin care să vă cumpărați mașini ce pot fi încărcate la priză.
Noutatea este că în acest an sunteți obligați să casați un vehicul uzat, iar valoarea voucherelor crește.
Pentru o mașină electrică primiți 45 de mii de lei la casarea uneia vechi. Dacă este de peste 15 ani, aveți bonusul de 1.500 lei și suma poate ajunge la 46.500.
Voucherul pentru autoturismul electric poate ajunge la 48 mii lei - la casarea a două mașini.
La această sumă se adaugă și bonusurile de vechime ale rablelor. Ceea ce înseamnă o sumă maximă de 51.000 de lei reducere la mașina electrică.
Rabla 2022: tichete mari pentru mașinile electrice și cele hibrid
Pentru cumpărarea unui autoturism electric plug-in, care are motor cu carburant, dar se poate încărca și la priză - ecotichetul este de la 20.000 de lei până la 26.000 de lei. În funcție de câte mașini casați și cât de vechi sunt.
Este puțin probabil să existe români cu două rable, care să aibă și ITP-ul valabil. Ministerul Mediului spune însă că puteți cumpăra voucherele de la proprietarii de rable.
În această formulă programul va fi implementat până în 2026. În această perioadă ministerul Mediului speră să scoată din circulație 250.000 de autoturisme înmatriculate în România în ultimii 6 ani.
Ministerul Mediului face un pariu ambițios pe o piață cu mașini vechi și foarte vechi. Dacă în 2010 vechimea medie a unui autoturism era de 8 ani, în 2021 cifra s-a dublat. Astăzi, mașina românului are în medie 17 ani.
Bugetul pentru anul 2022 este cel mai mare din istoria acestui program, depăşind 1,2 miliarde de lei. Ministrul a precizat că până la finalul lunii ianuarie va fi terminată analiza pe dosarele depuse anul trecut în vederea accesării de vouchere prin cele două programe.
Programul Rabla 2022 se lansează în februarie
”Per total, au fost aprobate la finanţare în jur de 80.000 de autoturisme care au fost cumpărate deja sau vor fi cumpărate prin Rabla Clasic şi Rabla Plus. Este o creştere semnificativă faţă de anii anteriori, pentru că am suplimentat de două ori bugetul celor două programe, am ajuns la un buget de peste un miliard de lei pe anul 2021 şi contribuţia programului pentru întinerirea parcului auto a devenit şi mai importantă şi mai mare prin acest buget. În 2022 vom lansa acest program la începutul lunii februarie. Este, după mulţi ani, primul an când programul se lansează la începutul anului. (...) de asemenea, este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe trei ani”, a anunţat, joi, ministrul Mediului, Tánczos Barna, într-o conferinţă de presă.
Ministrul Mediului a menţionat că astfel este asigurată predictibilitate şi implementarea unor politici publice astfel încât rezultatul scontat – cel al scoaterii din circulaţie a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani, până în 2026 – să fie atins.
”Vom asigura, în 2022, cel mai mare buget pe care l-a avut vreodată Rabla Clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde de lei. Este de asemenea, prima dată când închidem anul precedent în luna ianuarie, este prima dată când toate cererile depuse în cursul anului precedent, până la sfârşitul lunii ianuarie vor fi analizate, aprobate, cele care nu sunt complete respinse, cele care sunt complete – aprobate şi vor intra în finanţare”, a adăugat ministrul.
Tanczos a menţionat că programul a fost etapizat pe apeluri lunare de depuneri de cereri, pentru ca toţi beneficiarii să primească răspuns în cel mult o lună de la depunerea dosarelor.
Una dintre modificări constă în faptul că pentru o maşină cumpărată pot fi predate spre casare două autoturisme mai vechi de 15 ani.
Prin Programul Rabla 2022 se poate ajunge la un bonus total de 16.500
Ministrul anunţă că anul acesta a fost crescut bonusul de casare, putându-se ajunge la 16.500 de lei dacă beneficiarul predă la casare două autoturisme ambele mai vechi de 15 ani, el urmând a primi primă de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi 3.000 de lei pentru achiziţionarea unei maşini hibrid.
Pentru anul următor bugetul va fi majorat cu 10% faţă de anul în curs iar în 2024 bugetul va cunoaşte o nouă majorare de zece procente, anul 2024 fiind primul în care programul Rabla Plus va beneficia de un buget de peste un miliard de lei.
Bugetul pentru Rabla Clasic va fi redus treptat, fără a se ajunge însă la o scădere sub bugetul din anul 2021, a adăugat ministrul.
”Şi în 2024 bugetul pentru Rabla Clasic va fi mai mare decât bugetul pe care l-am avut pentru anul trecut”, a precizat Tánczos.
În cei 18 ani de existenţă a programului peste 700.000 de autoturisme au fost cumpărate cu finanţare prin diversele forme ale acestui program.
Program de tip Rabla prin care instituţiile publice pot cumpăra maşini electrice şi hibrid plug-in cu finanţare de 80%
Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tánczos Barna, a anunţat, totodată, lansarea unui program multianual adresat instituţiilor publice prin care acestea vor putea achiziţiona autoturisme electrice sau hibrid plug-in cu un sprijin de 80% din partea Ministerului Mediului.
”Lansăm în 2022 încă un program destinat strict instituţiilor, autorităţilor publice locale şi instituţiilor guvernamentale sau deconcentrate, unde vom asigura o finanţare de 80%, un program pentru trei ani - 2022, 2023, 2024 - cu un buget total de 600 de milioane de lei”, a anunţat ministrul.
Acesta a precizat ce maşini se vor putea cumpăra prin program: ”Dorim să finanţăm prin acest program doar maşini electrice sau hibrid plug-in, doar pentru instituţii publice astfel încât instituţiile publice să devină treptat un exemplu în ceea ce priveşte mobilitatea verde”.
Programul Rabla 2022 începe în 4 februarie
Un proiect al Ministerului Mediului prevede ca proprietarii care renunță la rable să primească pentru ele aproximativ 3.000 de lei, fără să fie obligați să cumpere un vehicul nou.
Banii vor fi asiguraţi de Agenţia Fondului de Mediu și de autoritățile locale.
“Programul de casare a autovehiculelor uzate”, Rabla 2022, prevede deocamdată o sumă recomandată de 3.000 de lei pentru fiecare rablă, iar Administraţia Fondului Pentru Mediu va colabora cu autorităţile locale pentru ca banii să ajungă la proprietari.
Concret, 1.500 de lei vor fi asiguraţi din start de AFM, în timp ce primăriile vor da restul sumei, care poate fi diferită în funcţie de oraş.