Peste nouă ani am putea merge pe autostradă de la Ploiești la Brașov. Proiectul a stârnit controverse din cauza costului
Peste nouă ani am putea merge pe autostradă de la Ploiești la Brașov, dacă totul se desfășoară conform planurilor de pe hârtie.
Însă proiectul a stârnit deja controverse, după ce Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale a pus în dezbatere variantele de traseu. Prețurile estimate sunt exagerate, spun specialiștii. Indiferent de varianta aleasă, execuția se învârte în jurul sumei de șase miliarde de euro, pe care România nu și-o permite.
Cele cinci planuri de construcție a autostrăzii Ploiești - Brașov
Autorii studiului au prezentat cinci planuri de construcție a autostrăzii Ploiești - Brașov.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Prima variantă e mai mult de suprafață și prevede construirea a 41 de poduri, cu o lungime totală de 64 de kilometri. Ar trece pe deasupra DN1, la Sinaia, și peste curtea Castelului Cantacuzino, la Bușteni.
A doua variantă și cea de-a treia presupun tuneluri în proporție de 37%. Planul cu numărul patru este asemănător, dar se schimbă zona traversată, iar ultima varianta, a cincea, ocolește stațiunile Sinaia și Azuga, pe lângă DN1. Ar avea 24 de kilometri de tuneluri, inclusiv la Predeal.
Primul plan propus este cel mai costisitor, de aproape 6,2 milarde de euro.
Asociația „Construim România” acuză proiectantul că a umflat prețul pentru tronsoanele care traversează câmpia, astfel încât cel al tunelurilor să nu mai pară exagerat.
Mihai Alexandru Crăciun, membru fondator al Asociației Construim România: „În Moldova se construiește la 12-13 milioane de euro pe km. Pe zona Ploiești - Câmpina s-au calculat 41 de milioane pe km. Nu există nicio justificare pentru această exagerare a prețului”.
Proiectanții susțin că, pentru o variantă mai ieftină, ar trebui să acceptăm reducerea vitezei de deplasare la 80 de km pe oră.
Dr. ing. Petre Ene, Directorul adjunct al firmei de proiectare: „Costurile sunt estimate la 60.000 de euro pe metru liniar de viaduct și 80.000 de euro pe metrul liniar de tunel”.
Ceea ce-și permite România e departe însă.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR: „Până acum, prin Planul Investițional, suma aprobată este de 1,5 miliarde de euro. Am obținut acceptul Ministerului Transporturilor să propunem o suplimentare până la patru miliarde de euro, dar mai mult de patru miliarde de euro nu ne putem permite”.
Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației „Pro Infrastructură”: „Costul pe anumite scenarii urcă până la nouă miliarde de euro și nu trebuie să fii super specialist să îți dai seama că este absolut aberant”.
Cătălin Drulă, președintele Comisiei pentru Transport și Infrastructură din Camera Deputaților: „În spatele acestor variante care nu au nicio legătură cu realitatea, nimeni nu face un tunel pe sub nimic, adică care nu străbate un munte, un masiv. De fapt, este o intenție a acestui proiectant de a bloca contractul”.
Potrivit proiectantului, dacă totul merge bine, în 2032 am putea merge pe autostradă, de la Ploiești la Brașov.