Micii producătorii de ciocolată, afectați puternic de criza generată de noul coronavirus
După intrarea în starea de urgență, vânzările la ciocolată, au scăzut.
Dacă marii producători, au reușit să se mențină pe piață, micii antreprenori au fost nevoiți să-și închidă laboratoarele. În această perioada au fost anulate și toate evenimentele, de unde primeau cele mai multe comenzi.
Considerată un produs de lux, mulți români au renunțat la acest răsfăț, în condițiile în care și veniturile lor au avut de suferit.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
De câțiva ani, un bărbat din Cluj și-a transformat pasiunea pentru ciocolată într-o afacere. Lucrurile mergeau bine însă, de când cu epidemia de coronavirus, de aproape trei luni, vânzările au scăzut cu aproape 70 la sută. Magazinele au fost închise, au rămas doar cu 10 angajați din 30 iar puținele comenzi au venit doar din online.
Vlad Mureșan, proprietar ciocolaterie: „În 2019, consumam undeva la un sfert de tonă de ciocolată pe lună. Acum, abia dacă folosim undeva la 50 de kg pe lună de ciocolată. Am lansat un formular de comandă, iar clienților le este mult mai ușor din fața calculatorului să ne facă comanda”.
Probleme au toți producătorii de cicolată, mai ales cei mici. Anularea nunților, conferințelor și evenimentelor de amploare unde era cel mai mare consum, mai ales în variantele de lux, s-au resimțit puternic în încasări.
Dinu Criste, proprietar ciocolaterie: „Am suferit pierderi de la angajamente pe care le-am avut cu companii care doreau să le furnizăm produsele noastre pentru cadourile de Paște în jurul sumei de o 100.000 de euro. Deci scăderea a fost absolut dramatică. Vânzările aici, la magazin, au scăzut cu 92%”.
Unele ciocolaterii produc mai multe ornamente pentru prăjituri și ciocolată brută.
Irina Popică, proprietar de ciocolaterie: „Unul dintre produsele unde am avut creșteri semnificative de vânzări sunt aceste dropsuri de ciocolată. Ele merg foarte bine la gătit, pentru a face prăjituri. Pentru că lumea a stat acasă și a gătit mai mult, am avut așa o creștere pe partea de ciocolată pentru gătit”.
Ioan Hosu, sociolog: „Are loc și o reorientare a priorităților în ceea ce înseamnă bugetul la nivel de gospodărie. Probabil ciocolata nu mai reprezintă pentru mulți o prioritate, și atunci sigur se regândesc alocările bugetare în alte direcții, alimente de bază. Sunt restabilite prioritățile de consum alimentar, și probabil și aicea ciocolată nu este undeva în primele 3-4-5 alegeri în ceea ce privește consumul în gospodărie”.
În ultimii ani, consumul de ciocolată în România a crescut semnificativ, astfel că potrivit Eurostat, în 2018 un român mânca în medie 2,2 kg de ciocolată pe an. Suntem însă cu mult sub media din Europa, de 10 kg. Cum era de așteptat, elvețienii sunt sunt în top la consum.