Experiment ProTV: cum se poate inregistra o shaorma ca "produs traditional romanesc"
Pentru ca legea romaneasca permite cu usurinta atestarea multor preparate ca fiind "traditionale", iata ca am ajuns sa avem aproape 4.000 de asemenea produse, de 5 ori mai mult decat toata Europa.
Am facut un experiment, in care am dus o shaorma cumparata de la fast-food la o Directie pentru Agricultura si, dupa cateva discutii, cei de acolo ar fi fost de acord sa o inregistreze ca produs traditional, numai sa-i schimbam denumirea.
La Directia pentru Agricultura din Ploiesti, shaorma luata de la coltul strazii a fost atent analizata.
Si desi este evident ca avem in fata o shaorma, produs categoric oriental, doamna care trebuie sa avizeze preparatul ca "traditional" se gandeste cum s-o incadreze.
Potrivit dictionarului, "traditional" inseamna "care s-a pastrat prin traditie, in cadrul unei comunitati, transmis din generatie in generatie".
La capitolul "produse traditionale", exista o lege care spune, inca de acum 8 ani, ca un produs traditional: trebuie sa fie obtinut din materii prime traditionale si sa prezinte o compozitie traditionala, sau un mod de prelucrare traditional. Producatorii pot folosi si tehnologie moderna.
Dar, cum regulile noastre sunt mult mai permisive decat ale altor tari europene, iata de ce la noi exista cateva mii de produse traditionale, iar la ei doar cateva sute.
Sa luam un exemplu: Zoltan Boko din Covasna are o fabrica de lapte si a inregistrat drept "traditionale", pe langa smantana si cascaval, si trei sortimente de inghetata.
Spre deosebire de legislatia europeana, cea romaneasca permite folosirea unor chimicale, chiar si in cazul produselor traditionale.
Sa luam alt exemplu: un timisorean care face paine ca la tara, are atestat ca la carte si e mandru de calitatea pitei sale.
Coapta la foc de lemne, painea capata un gust grozav, iar productia e mica, pe principiul "putin si bun". Teoretic, la "traditionale" nu se pune problema cantitatilor industriale.
Dar, pe langa aceste produse de calitate, legea le face loc si altora, pe care oamenii le cumpara cu incredere la targuri.