Cine este Igor Greciuşkin, omul de afaceri care a trimis nava cu nitrat de amoniu la Beirut

Igor Greciuşkin
Profimedia

Un rus, Igor Greciuşkin a fost interogat în Cipru, în urma publicării unor informaţii care leagă această persoană de vaporul moldovean Rhosus, deținut de omul de afaceri şi care a transportat nitratul de amoniu la Beirut, potrivit poliției cipriotă.

”Autorităţile libaneze ne-au ceut să-l localizăm pe acest individ şi să-i punem întrebări, ceea ce am făcut”, a declarat un purtător de cuvânt al poliţiei cipriote pentru AFP, conform News.ro.

”Răspunsurile sale au fost trimise Libanului”, a anunţat el.

Omul de afaceri rus Igor Greciuşkin, în vârstă de 43 de ani, nu a fost arestat. El a fost doar interogat cu privire la încărcătura navei, la cererea Biroului Interpol din Liban.

Grechușkin a fost proprietarul MV Rhosus, nava care a transportat 2.750 de tone de azotat de amoniu, înainte de a-l abandona în Beirut în 2013, scrie Business Insider.

Citește și
Imagini după explozia din Beirut, Liban - 9
Economia libaneză s-ar putea contracta în acest an cu 20%-25%, după explozia din Beirut
Momentul în care judecătoarea Ancuţa Popoviciu îl strigă pe Sebastian, ucis la 2 Mai de Vlad Pascu: „A decedat o victimă? Vă rog să nu vorbiți” | AUDIO

Nava a fost înregistrată sub pavilion moldovenesc, „în schimbul mitei şi a favorurilor” pe care le-ar fi oferit proprietarul navei statului Republica Moldova, a declarat lidera PAS Maia Sandu.

Potrivit presei din Rusia, Igor Greciuşkin este căsătorit și are un fiu în vârstă de 20 de ani, student la o facultate din Scoția.

Acesta a fost identificat drept proprietarul MV Rhosus de căpitalnul navei, Boris Prokoșev, într-un interviu acordat miercuri pentru ediția rusă a Radio Europa Liberă.

Aceste materiale au fost depozitate în portul Beirut timp de șase ani, până la explozia catastrofală de marți.

Bărbatul de 43 de ani - originar din Habarovsk - locuiește în Limassol, Cipru, potrivit presei locale din această țară, unde își au reședința mulți dintre bogații Rusiei, datorită facilităților fiscale. 

Deflagraţiile uriaşe de marţi seara, cele mai puternice care au avut loc vreodatăîn Liban, au fost declanşate de un incendiu la un depozit în care era stocat de şase ani nitrat de amoniu ”fără măsuri de precauţie”, potrivit autorităţilor.

Cel puţin 145 de persoane au murit, alte 5.000 au fost rănite, iar aproximativ 300.000 de oameni au rămas fără locuinţă în urma exploziilor de marţi seara în portul Beirut.

Nava MV Rhosus trebuia să transporte nitratul de amoniu de la Batumi, Georgia, până în Mozambic. Însă după ce a pornit la drum, afacerea nu a mai fost considerată profitabilă, motiv pentru care vaporul a fost trimis în portul Beirut, pentru a încărca o serie de mașinării.

Însă odată ce acestea au fost încărcate, nava a devenit prea grea pentru a naviga, iar autoritățile libaneze au blocat-o în port. Mare parte din membri echipajului au fost eliberați, însă trei dintre aceștia au rămas blocați acolo timp de 11 luni, a declarat căpitanul Boris Prokoșev.

16 funcționari din port, în detenție

 

Cel puţin 16 funcţionari din portul Beirut şi din cadrul autorităţilor vamale au fost plasate în detenţie, în cadrul anchetei cu privire la explozia sângeroasă şi devastatoare a depozitului în care se aflau mii de tone de nitrat de amoniu, a anunţat joi Procuratura Militară libaneză.

Este vorba despre ”responsabili din Consiliul de Administraţie al portului Beirut şi din Administraţia Vămilor, dar şi de responsabili cu lucrări de întreţinere şi (muncitori) care au efectuat lucrări în Hangarul numărul 12”, în care erau stocate tonele de nitrat de amoniu, a precizat într-un comunicat procurorul militar Fadi Akiki.

Akiki a anunţat că autorităţile au interogat peste 18 persoane şi conducători ai portului şi Vămii, implicaţi în lucrări de mentenanţă la depozitul în care au avut loc exploziile, scrie Reuters.

Investigaţiile continuă, a anunţat magistratul.

Directorul general al portului Beirut, Hassan Koraytem, se află între persoanele arestate, potrivit unei surse judiciare şi două posturi de radio.

Autorităţile libaneze afirmă că depozitul a explodat în urma unui incendiu.

Autorităţile portului, serviciile de vamă şi anumite servicii de securitate erau toate la curent cu faptul că materiale chimice periculoase erau depozitate acolo, însă şi-au pasat reciproc responsabilitatea.

Lucrări de reparație, cauza tragediei?

 

În iunie 2019, Siguranţa Statului a lansat o anchetă cu privirela această încărcătură, în urma unor plângeri repetate cu privire la mirosul urât din hangar.

Ea a semnalat că în depozit se aflau ”materiale periculoase care este necesar să fie mutate”, anunţa că pereţii depozitului erau crăpaţi şi recomanda ca depozitul să fie reparat.

Conducerea portului, care era la curent cu caracterul periculos al produselor, a trimis, într-un final, în urmă cu câteva zile, muncitori să colmateze crăpăturile în depozit.

Aceste lucrări, afirmă surse din domeniul securităţii, s-ar afla la originea dramei, potrivit autorităţilor.

De asemenea, un oficial apropiat dosarului a declarat pentru AFP că Banca centrală a Libanului a ordonat blocarea averilor a şapte oficiali din port şi vamali - inclusiv directorului Vămii Badri Daher.

Oficialul citat a făcut aceste declaraţii sub protecţia anonimatului din cauza subiectului sensibil.

O sursă bancară a confirmat că băncile comerciale au primit circulara Băncii centrale, care a hotărât, de asemenea, să ridice secretul bancar cu privirela toate conturile acestor şapte persoane şi ale rudelor acestora.

 

Articol recomandat de sport.ro
Sportivul care și-a ucis iubita, prima apariție după ce a fost eliberat! Cum arată Oscar Pistorius după 9 ani de închisoare
Sportivul care și-a ucis iubita, prima apariție după ce a fost eliberat! Cum arată Oscar Pistorius după 9 ani de închisoare
Citește și...
România vine în ajutorul Libanului: opt tone de materiale medicale trimise la Beirut
România vine în ajutorul Libanului: opt tone de materiale medicale trimise la Beirut

Și România vine în sprijinul Libanului, după ce autoritățile de acolo au cerut ajutorul mai multor state prin activarea Mecanismului European de Protecţie Civilă.

Economia libaneză s-ar putea contracta în acest an cu 20%-25%, după explozia din Beirut
Economia libaneză s-ar putea contracta în acest an cu 20%-25%, după explozia din Beirut

Economia libaneză, care era deja în declin înainte de explozia din Beirus, s-ar putea contracta în acest an cu 20%-25%, dublu faţă de estimările anterioare deflagraţiei.

700 de tone din aceeași substanță care a cauzat explozia din Beirut, blocate într-un port din India
700 de tone din aceeași substanță care a cauzat explozia din Beirut, blocate într-un port din India

Aproape 700 de tone de nitrat de amoniu, substanţa suspectată că s-a aflat la originea uriaşei explozii care a devastat marţi oraşul Beirut, sunt blocate într-un port din India din anul 2015, au anunţat vineri autorităţile locale indiene, citate de AFP.

Ce este nitratul de amoniu, care a provocat explozia din Beirut. A produs o tragedie uriaşă şi în România
Ce este nitratul de amoniu, care a provocat explozia din Beirut. A produs o tragedie uriaşă şi în România

Uriaşa explozie care a zguduit oraşul Beirut pe 4 august a fost provocată de o încărcătură de nitrat de amoniu care a sărit în aer. Ce este însă nitratul de amoniu, substanţa care a fost elementul cheie al unei tragedii şi în România, în 2004?

Recomandări
Cum a întâmpinat-o Ion Iliescu pe prima procuroare care cercetează Mineriada din 1990. Riscă închisoare pe viață
Cum a întâmpinat-o Ion Iliescu pe prima procuroare care cercetează Mineriada din 1990. Riscă închisoare pe viață

Fostul președinte Ion Iliescu este oficial suspect în dosarul Mineriadei din 13-15 iunie '90 pentru infracțiuni contra umanității.  

Ciolacu, despre surparea din Slănic: „Ce vreți să fac? Să știu unde s-au făcut drumurile peste mine?”. Reacția Salrom
Ciolacu, despre surparea din Slănic: „Ce vreți să fac? Să știu unde s-au făcut drumurile peste mine?”. Reacția Salrom

La Slănic, în Prahova, craterul din centrul orașului s-a adâncit cu 20 de centimetri și nimeni nu poate spune dacă surparea se va opri.

Piața imobiliară începe să își revină, dar vânzătorii nu mai negociază atât de mult. Unii caută și un an locuința perfectă
Piața imobiliară începe să își revină, dar vânzătorii nu mai negociază atât de mult. Unii caută și un an locuința perfectă

După o perioadă în care mulți au amânat achizițiile mari cum ar fi cumpărarea unei locuințe noi, cererea pe piața imobiliară începe să își revină.