Făcutul plinului la pompă, o amintire: „Alimentăm aproape zilnic. Nu mai facem plinul”. Benzinarii, afectați și ei
Cum cheltuielile au crescut enorm în ultima perioadă, românii au fost mai atenți la deplasări anul trecut. Potrivit INS, comerțul cu carburanți a scăzut cu aproape patru procente în primele 11 luni din 2023 comparativ cu anul trecut.
Pe lângă reducerea voluntară a consumului, scăderea este legată și de încetinirea marilor economii, spun specialiștii. În paralel, a crescut și cererea de mașini electrice.
Șofer: „315 lei, cu vreo 25-30 de lei mai mult! Dacă faci două plinuri pe săptămână, se cunoaște!”
„Alimentăm aproape zilnic. Nu mai facem plinul. Băgăm de un milion, un milion jumătate – noroc că consumă mai puțin asta (râde), în rest, scump!” spune alt conducător auto.
Cu acest gând au mers la pompă, în ultimul an, majoritatea șoferilor din România. Cu prețuri într-o continuă dinamică, cei mai mulți și-au redus deplasările și nu au mai făcut plinul la fel de des. Inclusiv șoferii care fac ridesharing recunosc că au curse mai puține:
-Plinurile le mai faceți la fel de des?
-Nu chiar! Dacă nu sunt curse, nu avem cum să facem plinuri.
Șofer: „În funcție de cum, dacă este necesar, da. Dacă nu, ne mai limităm.”
În aceste condiţii, comerțul cu carburanți a scăzut cu 3,7 % în primele 11 luni ale anului trecut, comparativ cu anul 2022, potrivit Institutului Național de Statistică.
Scăderea, spun specialiștii, vine ca urmare a fluctuațiilor de preț practicate în ultimii doi ani. În paralel, economiile europene și-au încetinit motoarele, iar cererea de combustibil a fost mai mică.
Claudiu Cazacu, specialist piețe financiare: „O posibilă ajustare a sumelor totale, ceea ce reflectă poate condiții economice mai temperate – o mai mare prudență în utilizarea, atât pentru persoane fizice, cât și în ceea ce priveşte activitatea economică. Ceea ce observăm este o prudență în ceea ce privește consumul, deşi până la urmă lucrurile nu s-au ajustat nici local, nici european atât de sever cum părea că se întâmplă.”
Practic, a scăzut mobilitatea, spun specialiștii. De exemplu, pe fondul unui consum redus, tirurile cu marfă au făcut mai puține deplasări.
Potrivit datelor INS, în primele nouă luni ale anului trecut, consumul de benzină a depășit ușor 950.000 de tone, în timp ce motorina a ajuns la peste 4,8 milioane de tone. Cifrele sunt mai mici față de cele înregistrate în 2022.
În prezent, piața carburanților și a produselor petroliere este estimată în România la aproximativ 12 miliarde de euro, spun specialiștii.
Ion Tache, președintele Asociației Benzinarilor: „Au mai scăzut și vânzările, pentru că nu mai există același elan de plimbare. Oamenii și-au restricționat mișcarea și merg atunci când au nevoie de ceva” .
Pe de altă parte, și prețurile continuă să crească. În Capitală, la unele benzinării, un litru de motorină standard a ajuns la 7,2 lei, în timp ce benzina trece de 6 lei și 60 de bani. A doua majorare a accizelor la carburanți va avea loc în vara acestui an.
Anul nou a venit și cu prețuri noi la pompă, ca urmare a majorării accizelor. Potrivit datelor unei platforme de profil, comparativ cu luna trecută – prețul mediu al unui litru de benzină a crescut cu aproape 2% – ceea ce înseamnă că pentru un plin de 50 de litri plătim cu aproape 7 lei mai mult. În cazul motorinei, creșterea a fost de aproape un procent, adică un plus de 3 lei la fiecare plin.
În paralel, și cererea de mașini electrice a crescut. Acum, în România circulă aproximativ 40.000 de mașini electrice, la care se adaugă cele hibrid. În plus, tot mai multe primării cumpără autobuze electrice pentru transportul în comun, iar firmele de delivery ori car-sharing cumpără flote întregi de astfel de automobile.