Misterul femeii care ar fi ajuns Papa, in urma cu peste 1.000 de ani.Vaticanul ii contesta existenta
Legenda medievala, subiect de roman istoric si scenariu de film, viata "Papesei Ioana" este inca un mister, pentru ca Vaticanul nu recunoaste oficial existenta vreunei femei care sa fi ajuns Suveran Pontif.
Legenda “papesei Ioana” a aparut in secolul al XIII-lea si s-a raspandit in intreaga Europa, fiind considerata o realitate istorica in timpul Evului Mediu.
Prima mentionare a unei femei-Papa a aparut in cronica lui Jean de Mailly, Chronica Universalis Mettensis, fiind preluata ulterior de alti istorici.
Potrivit acestei legende, Ioana a reusit sa urce in ierarhia Bisericii Catolice prezentandu-se drept barbat si chiar a fost aleasa Papa, functie pe care a detinut-o cativa ani.
Secretul ei a iesit la iveala in clipa in care a nascut. Ioana a murit la scurt timp, insa nu se stie daca din cauza naturale sau daca a fost ucisa. Urmasii ei au ascuns orice urma a existentei sale.
Iata cum descrie Jean de Mailly povestea Ioanei, pe care o plaseaza in anul 1099:
“Unul dintre Papi nu este inclus in lista oficiala a Suveranilor Pontifi. A fost o femeie care s-a deghizat in barbat si a reusit sa devina cardinal, apoi Papa. Intr-o zi, in timp ce se afla calare pe un cal, a nascut un copil. Imediat, potrivit legii romane, a fost legata de coada calului si tarata si ucisa cu pietre. In locul in care a fost ingropata scrie: “Petre, Pater Patrum, Papisse Prodito Partum” (O, Petru, condamna nasterea femeii Papa). Tot atunci a fost decis un post negru de 4 zile, numit “postul femeii Papa”.
Ulterior, Martin de Opava, in Chronicon Pontificum et Imperatorum, i-a dat si un nume femeii-Papa, precizand ca era cunoscuta drept Ioan Anglicus sau Ioan de Mainz si ar fi trait in anii 850, fiind aleasa Suveran Pontif dupa Papa Leon al IV-lea si inaintea Papei Benedict al III-lea.
Potrivit acesti cronici, Ioan Anglicus a fost Papa timp de 2 ani, 7 luni si 4 zile. Femeia care a devenit papesa era foarte educata si calatorea in haine barbatesti, alaturi de iubitul ei.
La Roma, a fost mai intai profesoara si devenise o figura publica foarte apreciata, de aceea a fost aleasa Suveran Pontif. Ea a ramas insarcinata si, nestiind cand avea sa nasca, a plecat intr-o procesiune prin Roma, nascand chiar pe Via Sacra, unde a fost apoi ucisa si ingropata.
Potrivit altor versiuni, femeia nu a fost omorata, ci a ajuns la inchisoare, iar fiul ei adevenit Episcop de Ostia, poruncind ulterior ca trupul mamei sale sa fie ingropat intr-o catedrala.
In timp, legenda Ioanei a fost preluata si de unii oficiali catolici. Bartolomeo Platina, prefectul Bibliotecaii Vaticanului, a scris despre ea intr-o carte din 1479, dedicata Papei Sixtus al IV-lea.
“Papa Ioan al VII-lea s-a nascut la Mainz si a devenit Papa prin arta malefica, deghizandu-se in barbat, desi era femeie”.
Giovanni Boccaccio a scris despre femeia-Papa in cartea De Mulieribus Claris (1353), iar Cronica din Usk (1404) ii da numele de Agnes.
Un ghid turistic din secolul al XIV-lea, destinat pelerinilor crestini, mentioneaza ca trupul femeii-Papa este ingropat in biserica Sfantul Petru. Tot atunci au fost realizate cateva busturi ale ei, pentru Domul din Siena, pe care scria “Ioan al VIII-lea, femeia din Anglia”, ea fiind plasata in randul altor Papi care domnisera anterior.
Preotul Jan Hus, primul reformator al Bisericii, acuzat de eretism, a invocat in apararea sa, la proces, in 1415, existanta “papesei Agnes”. Niciunul dintre oficialii Bisericii nu a contestat acest argument.
Dictionarul Oxford al Papilor precizeaza ca Ioana este doar o legenda medievala, pentru ca nu existe dovezi ale vietii sale.
In 1601, Papa Clement al VIII-lea a declarat oficial ca nu a existat niciodata o femeie Suveran Pontif, iar busturile Ioanei, din Siena, au fost distruse.
Legenda femeii-Papa a devenit subiect pentru multe opere de fictiune. Cel mai cunscut este romanul istoric “Pope Joan” al scriitoarei Donna Woolfolk Cross, publicat in 1996.
Au fost realizate doua filme despre ea, primul in 1972 (Papesa Ioana, trandus in SUA sub titlul Impostorul Diavolului) si cel mai recent in 2009, in regia lui Sonke Wortmann.