(P) Cum este folosită inteligența artificială de către utilizatorii români la nivelul anului 2025

Fără a reprezenta de fapt o noutate absolută în lumea modernă, inteligența artificială a devenit în ultimii ani unul dintre subiectele de maxim interes în spațiul public în urma lansării unor platforme online de AI precum ChatGPT sau Gemini.
De la o chestiune abstractă, asociată mai degrabă cu scenariile de film SF și cu un viitor ambiguu, inteligența artificială a ajuns să fie un instrument la îndemâna oricărui utilizator de internet, chiar în mod gratuit.
Conform unui recent studiu publicat recent, 47% dintre românii cu vârste peste 18 ani, care accesează mediul online, folosesc soluții AI în activitățile zilnice. În cazul tinerilor (18 - 24 de ani), nivelul este și mai ridicat: 70%. Circa două treimi dintre persoanele chestionate au indicat faptul că inteligența artificială este utilă.
În prezent, 8 din 10 utilizatori caută informații despre branduri sau produse cu ajutorul AI, iar 6 din 10 utilizatori iau decizii de cumpărare în acest fel, în special bărbații (66%) și cei sub 35 de ani (64%), mai arată studiul realizat de Reveal Marketing Research. AI ajută de asemenea în cadrul procesului de shopping prin compararea produselor și prețurilor (59%), rezumarea recenziilor (57%) și recomandări personalizate (33%).
Căutarea de informații generale - cea mai frecventă utilizare a soluțiilor AI
Inteligența artificială este folosită în special pentru căutarea de informații generale, 3 din 4 români încadrându-se în acest model. Interesant este că persoanele cu vârste de peste 45 de ani sunt și mai dispuse de a solicita astfel de date de la platformele AI, 87% dintre utilizatorii cu acest profil declarând că acționează într-un asemenea mod. Educația și învățarea (45%), divertismentul (37%), sprijinul la locul de muncă (31%) și planificarea personală (19%) completează topul utilizărilor frecvente ale facilităților AI.
Mesajele scrise sunt preferate de 66% dintre utilizatori, ca mijloc de comunicare cu platformele de inteligență artificială generativă. În schimb, 15% dintre români preferă interacțiunea vocală, iar 19% folosesc ambele modalități de a comunica.
Alte utilizări ale soluțiilor AI în mod curent
Dincolo de folosirea efectivă a acestor instrumente AI, românii utilizează de fapt inteligența artificială extrem de puternic, chiar fără să conștientizeze acest lucru. Foarte multe dintre serviciile accesate și dintre produsele folosite în viața modernă actuală sunt rezultatul folosirii AI. Aceste tehnologii înglobate au rolul de a îmbunătăți calitatea unor servicii și de a eficientiza unele procese de producție.
Tot în mediul online, AI este integrat pe platformele de social media precum Facebook, Instagram sau Tik Tok, unde în acest fel se moderează conținutul, se afișează reclame personalizate și se optimizează fluxul de postări pentru creșterea relevanței. De asemenea, motoarele de căutare și diverse aplicații instalate pe smartphone conțin module bazate pe inteligența artificială.
Pe de altă parte, platformele de cazino online folosesc AI în principal pentru securitatea datelor, pentru analizele necesare susținerii jocului responsabil și pentru comunicarea cu clienții. Mai nou, tehnologia de specialitate permite chiar accelerarea producției de sloturi video, iar AI ar putea avea un impact tot mai puternic asupra acestei nișe de divertisment dedicate publicului adult. În ansamblu, întreaga industrie de software de tip jocuri video se dezvoltă accelerat sub semnul inovației marcate de inteligența artificială.
Chiar luna trecută, Uniunea Europeană a anunțat investiții de 200 de miliarde de euro în AI, în cadrul celui mai mare parteneriat public-privat din lume în acest domeniu. Comisia Europeană îți propune să fie construite patru mari fabrici unde vor fi dezvoltate astfel de tehnologii. Toate statele membre UE, inclusiv România, pot accesa fonduri europene dedicate. Se vor dezvolta tehnologii pentru domenii precum medicina și știința, rezultând o infrastructură extinsă cu aproximativ 100.000 de cipuri AI.
De altfel, inteligența artificială nu este limitată la spațiul online. Retailul offline modern folosește aplicații AI pentru marketing și optimizare fluxuri comerciale, dar și în producția de bunuri de larg consum și de bunuri de folosință îndelungată. Faptul că reușim să găsim în magazine anumite produse pe placul nostru, la prețuri avantajoase, poate avea o legătură cu AI mai mare decât am fi tentați să credem. Inteligența artificială poate avea un rol puternic pozitiv în viața oamenilor, în societate și economie, atât timp cât instrumentele sunt proiectate și folosite în mod onest, accelerând dezvoltarea chiar în mod sustenabil.
Licenta: L1160657W000330 ONJN
Sursa:
Etichete:
Dată publicare:
07-03-2025 13:36
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.