CCR: Funcţionarii publici trimişi în judecată pot fi suspendaţi

Ultimul update: Miercuri 28 Noiembrie 2018 10:13
Data publicarii: Vineri 16 Februarie 2018 11:40
Categorie: Justitie
ccr

A fost respinsă astfel legea care menţinea abrogarea suspendării funcţionarilor publici trimişi în judecată.

Nu este justificată crearea unui regim juridic mai favorabil privind suspendarea raportului de serviciu în cazul funcţionarilor publici trimişi în judecată, potrivit motivării deciziei prin care Curtea Constituţională a României a admis, pe 23 ianuarie, o obiecţie de neconstituţionalitate formulată de preşedintele Klaus Iohannis.

"De vreme ce pentru miniştri, judecători, procurori, magistraţi asistenţi, judecători ai Curţii Constituţionale, Avocatul Poporului, membri ai Curţii de Conturi şi auditori publici externi, practicieni în insolvenţă, membri ai Corpului diplomatic şi consular al României, personalul vamal, salariaţi cu contracte de muncă individuale sau avocaţi, legea prevede suspendarea contractului, raportului de muncă sau raportului de serviciu, după caz, în ipoteza trimiterii în judecată sub acuzaţia săvârşirii unei fapte penale, suspendare care operează de drept sau facultativ, după caz, nimic nu justifică crearea unui regim juridic mai favorabil sub aspectul incidenţei măsurii administrative a suspendării raportului de serviciu în cazul funcţionarilor publici, care în egală măsură sunt ţinuţi de respectarea unei conduite în deplină legalitate şi integritate", se arată în motivarea publicată vineri pe site-ul CCR.

În opinia judecătorilor constituţionali, standardele privind integritatea şi deontologia profesională se menţin atât în situaţia în care funcţionarul public este condamnat definitiv de o instanţă de judecată, fiind înlăturată prezumţia de nevinovăţie, cât şi în situaţia în care funcţionarul public este trimis în judecată pentru infracţiuni de o gravitate deosebită, caz în care nu este înlăturată prezumţia de nevinovăţie.

"Atunci când intervine condamnarea penală, deci o certitudine a comiterii infracţiunii, este înlăturată prezumţia de nevinovăţie şi raportul de serviciu încetează de drept. Atunci când intervine trimiterea în judecată sau arestul preventiv, deci există o suspiciune rezonabilă cu privire la comiterea unor infracţiuni, nu este înlăturată prezumţia de nevinovăţie, dar nu se poate reţine că autoritatea şi integritatea funcţiei publice nu sunt afectate, motiv pentru care legiuitorul a instituit regula suspendării raportului de serviciu pentru funcţionarul în cauză", se menţionează în motivare.

CCR a constatat că modificarea Legii 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în sensul abrogării suspendării de drept a raportului de serviciu al funcţionarului public ca urmare a trimiterii în judecată, fără înlocuirea acestei măsuri cu o altă formă de protecţie a funcţiei publice sub aspectul integrităţii, stabileşte un tratament juridic diferit aplicabil unor persoane aflate în aceeaşi situaţie juridică - deţin calitatea de funcţionari publici şi sunt supuse unei proceduri
judiciare penale în care a fost dispusă măsura trimiterii în judecată.

"Măsura este discutabilă cu atât mai mult cu cât reglementarea în vigoare nu prevede suspendarea raportului de serviciu a funcţionarilor publici trimişi în judecată sub acuzaţia săvârşirii oricărei infracţiuni, ci doar a celor care se încadrează expres în ipoteza normei (infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciu, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice), deci acele infracţiuni apreciate de legiuitor ca având o gravitate sporită (...). Tratamentul juridic instituit de noua reglementare este cu atât mai puţin justificabil şi proporţional, din perspectiva scopului reglementării, cu cât în cazul salariaţilor cu contracte de muncă individuale (...), angajatorul are la dispoziţie posibilitatea de a dispune suspendarea raportului de muncă în cazul în care trimiterea în judecata penală ar aduce atingere/prejudicii desfăşurării normale a activităţii sale, în vreme ce pentru funcţionarul public, care exercită, în condiţiile legii, prerogative de putere publică, raportul de serviciu poate continua fără nicio consecinţă", se mai arată în motivarea CCR.

Plenul CCR a admis pe 23 ianuarie, cu unanimitate de voturi, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de preşedintele Klaus Iohannis şi a constatat că dispoziţiile art. I pct. 14, 18 şi 22 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt neconstituţionale.

"Dispoziţiile cuprinse în art. I pct. 18 şi 22 din legea supusă controlului încalcă principiul constituţional al egalităţii în drepturi, întrucât prin abrogarea măsurii administrative a suspendării raportului de serviciu în cazul trimiterii în judecată, în cadrul unui proces penal, în ceea ce priveşte persoanele care au calitatea de funcţionari publici, în temeiul Legii nr. 188/1999, se creează un privilegiu, contrar prevederilor consacrate de art. 16 din Constituţie. Mai mult, posibilitatea lăsată acestor persoane de a continua să exercite prerogativele de funcţionari publici, cu toate drepturile şi responsabilităţile pe care exerciţiul autorităţii de stat le implică, în condiţiile în care s-ar afecta activitatea şi imaginea publică a autorităţii, contravine principiului statului drept şi principiului supremaţiei Constituţiei şi al obligativităţii respectării legilor", arăta CCR.

Curtea a reţinut că dispoziţiile art. I pct. 14 din legea supusă controlului de constituţionalitate permit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP) să delege autorităţilor sau instituţiilor publice competenţa de a organiza concursuri de recrutare şi promovare pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie, a funcţiilor publice de conducere de şef serviciu şi şef birou, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora.

"Or, în condiţiile în care ANFP nu are competenţa proprie în organizarea unor astfel de concursuri, ea nu poate delega o competenţă pe care nu o deţine. Mai mult, întrucât autoritatea sau instituţia publică are competenţa organizării acestor concursuri în temeiul legii, această competenţă nu îi poate fi delegată printr-un act administrativ al preşedintelui ANFP. Prin urmare, prezenţa în acelaşi act normativ (acelaşi articol) a două soluţii legislative contradictorii determină caracterul ambiguu al textului, împrejurare de natură a contraveni principiului legalităţii consacrat de art. 1 alin. (5) din Constituţie, în componenta sa referitoare la claritatea şi previzibilitatea normei", menţiona CCR.

Pe de altă parte, CCR a respins, cu majoritate de voturi, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de preşedinte cu privire la dispoziţiile art. I pct. 27 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, constatând că sunt constituţionale în raport de criticile formulate.

ccr Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer

Sursa: Agerpres

Judecătorii CCR au primit super-imunitate. Pot fi urmăriți penal doar cu acordul colegilor
Judecătorii CCR au primit super-imunitate. Pot fi urmăriți penal doar cu acordul colegilor
CCR a admis sesizarea președintelui pe legea prin care parlamentarii pot fi și comercianți
CCR a admis sesizarea președintelui pe legea prin care parlamentarii pot fi și comercianți
CCR admite sesizarea lui Iohannis privind funcționarii publici trimiși în judecată
CCR admite sesizarea lui Iohannis privind funcționarii publici trimiși în judecată
VIDEO PROTVPLUS.RO
Tudorel Toader
Tudorel Toader, anunț despre modificarea Codurilor Penale după ce a participat la ședința PSD
Cum justifică ÎCCJ condamnarea Elenei Udrea la închisoare cu executare în dosarul ”Gala Bute”
Criza completurilor de 5 judecători continuă la instanța supremă. Toate dosarele, amânate
Codul de procedura penală şi OUG privind Secţia pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, pe ordinea de zi a Senatului
Toader: Ministerul Justiţiei a preluat oficial Preşedinţia Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne
CSM discută situaţia creată în urma deciziei CCR privind formarea completurilor
Laura Codruța Kovesi
CSM discută 2 acţiuni disciplinare exercitate de Inspecţia Judiciară împotriva lui Kovesi
Legea pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor, declarată parțial neconstituțională
Toader, despre amnistie și grațiere: nu este un act pe care ”și-l doresc doar unii”
Opoziția, despre noile modificări făcute de comisia Iordache: ”Articole în favoarea infractorilor”
Andreea Cosma a fost condamnată la 4 ani de închisoare cu executare
DNA a trimis în judecată Hexi Pharma pentru evaziune fiscală de peste 9 milioane de lei