Părinții care își retrag elevii de la școală și îi educă acasă, verificați de Inspectorate. Ce spun experții
Ministerul Educației le-a cerut inspectoratelor școlare să identifice elevii retrasi de părinți de la școală și să anunțe Poliția.
Solicitarea vine după ce doi părinți din Bihor au fost condamnați la patru luni de închisoare cu suspendare pentru că și-au retras cei patru copii de la cursuri și i-au educat acasă, însă experții au stabilit că cei mici aveau mari lacune.
Judecătorii i-au obligat să îi ducă pe copii din nou la școală, dar părinții vor să atace această decizie.
La inspectoratele școlare a ajuns această adresă care anunță că orice formă de învățământ, în afara de unitățile autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate și cele înscrise în registrul special al unităților care funcționează după o programă străină, este în afara legii. Cazurile copiilor retrasi de la școală trebuie să ajungă în atenția autorităților.
Această decizie vine în contextul în care Ministerul Educației nu are o evidență clară a copiilor care fac homeschooling, o formă de învățământ care la noi nu este reglementată.
În România, sistemul de învățământ la domiciliu, pentru alte cazuri în afara de cele medicale, este interzis. De curând, doi părinți din Bihor au primit patru luni de închisoare cu suspendare, după ce și-au retras toți cei patru copii din sistemul de învățământ în 2021 pentru a-i educa acasă. Decizia nu este definitivă.
Horea Abrudan, ISJ Bihor: „Părinții nu și-au lăsat copiii la școală, conducerea școlii obligată de lege să sesizeze asistența socială din primărie, a făcut această sesizare, poliția a mers mai departe și a anchetat cazul, s-a ajuns în instanță și mai departe la rezultatele pe care le cunoașteți."
Copiii au vârste cuprinse între 8 și 13 ani. Învățau acasă cu părinții, după manuale românești cumpărate din librărie, fără să urmeze o programă școlară. Specialiștii de la Protecția Copilului Bihor au stabilit că toți au mari lacune educaționale și imaturitate psiho-emoțională, iar părinții nu au pregătirea să îi educe, în condițiile în care mama lor are opt clase, iar tatăl, liceul.
Cele mai multe școli de acest fel sunt în Statele Unite sau Marea Britanie și fiecare are particularitățile ei. Elevii sunt în principal școliți de părinți, pe baza unui suport de curs. Primesc note și foi matricole, iar la finalul studiilor pot opta pentru bacalaureatul internațional.
Andreea Ionescu, fondatorul comunității Părinții cer schimbare: „Cu siguranță foarte multe familii din România aleg să facă homeschooling, mai ales începând cu perioada pandemiei. Sunt așa-zisele școli umbrelă, cele mai multe sunt în America, prețurile variază în funcție de sute de dolari, până la mai mult, în funcție de ce oferă, unii oferă cu curriculum foarte clară după care părinții merg, manuale, alții mai puțin."
Mădălin Potoroacă este tatăl a patru copii, trei dintre ei educați exclusiv în sistem homeschooling. Cei mici sunt înscriși la o școală privată în Statele Unite.
Mădălin Potoroacă, reprezentant național al Mișcării de Homeschooling din România: „Există variante foarte relaxate, care nu sunt cele acreditate și cu cât mergi spre o școală acreditată, procesul educațional e mai strict, mai rigid. În cazul nostru noi suntem supervizori, profesorii sunt în State, fiecare copil are profesori, materie, eu nu pot să aleg dacă copilul face o materie sau nu, are lecții, proiecte. De la clasa a 7-a copiii intră direct cu profesorii din State”.
Părinții apelează la aceste școli umbrelă din străinătate pentru că, legal, singurii care ar putea face școala de acasă sunt copiii cu probleme de sănătate.
Dacă nu își echivalează studiile în România, elevii retrași din școli rămân inițial cu situația școlară neîncheiată, apoi se regăsesc pe listele celor care au abandonat școala.