Modificarea legilor Educației. Ministrul Cîmpeanu: „Sunt în jur de 1500 de seturi de propuneri”
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a susținut o conferință de presă, joi, pe tema proiectelor de legi ale educaţiei, care au fost în consultare publică până miercuri, 24 august.
Cîmpeanu a anunțat că au fost depuse ”în jur de 1500 de seturi de propuneri” pentru proiectele de lege ale educației, cu peste 9000 de amendamente.
”Cele 1486 de seturi de propuneri totalizează mai mult de 9000 de amendamente propuse. Repet, până astăzi 25 august la ora 16. Aceste amendamente sunt de 4 categorii. Sunt amendamente puternic justificate cu argumente. Sunt amendamente care, din păcate, sunt simple solicitări. Propunem așa pentru că așa propunem noi. Este a treia categorie a acelor amendamente care se repetă. Sunt foarte multe dintre cele 1486 de seturi de propuneri. Și a patru categorie, sunt acele amendamente care sunt total antagonice.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Toate aceste lucruri vor fi analizate cu maximă responsabilitate în zilele ce vor urma, indiferent că sunt lucrătoare sau de weekend în așa fel încât săptămâna viitoare să putem să avem o formă care să poată fi trimisă pe circuitul de avizare. Ministerul de Finanțe este extrem de important, având în vedere impactul bugetar foarte mare. Ministerul Justiției este foarte important, Ministerul Muncii este foarte important și alte ministere avizatoare sunt la fel de importante, dar este vorba și de avizul Consiliului Legislativ, este vorba și de avizul CES.
Pe acest parcurs de avizare, în mod evident se vor formula observații din partea acestor structuri avizatoare. Observațiile vor trebui să fie incluse în lege și vom avea a treia formă a proiectelor de lege.
Prima formă este cea lansată în dezbatere, cea de-a doua formă este cea la care lucrăm acum pentru a integra toate propunerile primite care vor fi considerate acceptabile, iar cea de-a treia formă este cea care va rezulta în urma integrării observațiilor entităților avizatoare ministere, Consiliul Legislativ și Consiliul Socioeconomic și Social. În această formă, proiectele celor 2 legi vor intra în Guvern. Sperăm să se întâmple acest lucru la începutul lunii septembrie care este peste mai puțin de o săptămână”.
Ministrul nu vrea să revină asupra dezbaterilor la legile Educației
În urmă cu două zile, aproape 100 de reprezentanți ai societății civile din România, din mediul preuniversitar, dar și universitar, au criticat într-o scrisoare deschisă schimbările din învățământ, promovate de ministrul Educației Sorin Cîmpeanu.
Oficialul Guvernului susține că aceste critici au venit prea târziu.
”Vă reamintesc faptul că a fost făcută în ziua de 24 august dimineața după calendarul meu. Ziua de 24 august dimineața e înainte de 24 de august ora 00. Pe calea de consecință, a făcut a fost făcută, formulată, avansată public înainte de încheierea dezbaterii oficiale și a fost înregistrată și va fi analizată.” - a explicat Cîmpeanu.
Înrebat de jurnaliști dacă ar putea reveni asupra deciziei de încheiere a dezbaterilor pe marginea legilor educației, ministrul Educației a respins această idee.
”Nu, nu, nu, asupra acestei cerințe m-am pronunțat deja. Nu se schimbă regulile jocului în timpul jocului. Amânarea perioadei de dezbatere ar însemna amânarea datei la care legea poate fi adoptată. Ar însemna amânarea datei la care elevii vor putea să aibă planuri-cadru revizuite, la care vor putea să aibă un priculum nou. Amânarea datei înseamnă o amânare a așteptărilor a peste 3,5 milioane de tineri și copii.” - a mai spus ministrul.
Sinteza declarațiilor ministrului Educației:
- O preocupare de bază în acest moment este legată de finalizarea listei școlilor care vor beneficia de "programul masă caldă". Vor fi 300 de școli. Vom iniția o nouă ordonanță de urgență pentru creșterea numărului de școli. Alocația zilnică pentru hrană va crește la 15 lei pe zi.
- În acestă listă nu se vor mai regăsi colegiile naționale din București sau din reședințele de juldeț, pentru că nevoia unei mese calde e mai mare în rural.
- O altă prioritate - condițiile de acordare a burselor. Am cerut la rectificarea bugetara 300 de milioane peste suma care era alocată. Suma totală de peste 1,42 miliarde de lei, la care s-a ajuns, este totuși mult mai mare față de anii trecuți.
- Numărul de posturi pe care îl mai are în acest moment Ministerul Educației va fi distribuit astăzi, conform cererilor, dar e departe de a acoperi necesarul. Ministerul Educației a decis inițierea unei Hotărâri de Guvern pentru suplimentarea numărului de posturi pentru fiecare județ.
- O altă prioritate, starea pregătirii pentru începerea noului an școlar.
- Probabil că vom avea în jur de 1500 de seturi de propuneri de modificarea proiectului România educată. Sunt peste 9.000 de amendamente propuse. Sunt amendamente puternic justificate, sunt amendamente care din păcate sunt simple solicitări. Este a treia categorie, a acelor amendamente care se repetă. Și este a patra categorie, a acelora care sunt total antagonice.
- Toate acestea vor fi analizate cu maximă atenție în perioada următoare.
- Mai sunt încă două etape în care aceste proiecte legislative pot suferi modificări. Nu sunt proiectele ministerului Educației, nu sunt proiectele unor persoane, sunt proiectele României.
- Unele dintre proipuneri au fost deja analizate și deja accepotate regăsindu-se în proiectul care va fi avansat în circuitul de avizare.
- O altă preocupare a ministerului este acea a îmbunătăţirii şi promovării ordinului de ministru care precizează condiţiile de acordare a burselor. Reamintesc faptul că anul acesta am început cu un buget pentru bursele elevilor de 1.032.000.000 lei, la rectificarea bugetară am solicitat şi s-a primit o sumă de 300 de milioane lei, peste un miliard 32 de milioane pentru bursele elevilor. Este nevoie de revizuirea ordinului de ministru, astfel încât bursele elevilor să ajungă într-adevăr la acei elevi care au nevoie de perspectivă socială sau la acei elevi care fac cu adevărat performanţa şcolară.
- Suma de 1,432 miliarde de lei, chiar dacă ea poate fi mică în raport cu cele 2,7 miliarde pe care le-am prevăzut pentru anul viitor, ea este totuşi mult mai mare decât cele 645 milioane lei din anul 2021 sau decât cele 270 milioane lei din anul 2020.
- O preocupare de bază a Ministerului Educaţiei în acest moment este finalizarea şcolilor care vor putea beneficia de programul masă caldă. Este vorba de 300 de şcoli, este vorba de decizia de a iniţia o nouă ordonanţă de urgenţă prin care să putem creşte, o să vedem cât, acest număr de şcoli. Important este ca selecţia acestor şcoli să se facă în aşa fel încât să beneficieze de masă caldă acei elevi care au cea mai mare nevoie de această în masă în şcoală. Este vorba, bineînţeles, de intersecţia listelor şcolilor care beneficiază de servicii de masă prin PNRAS (Programul Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar) şi lista şcolilor care beneficiază de masă caldă prin Programul Naţional 'Masă caldă', care anul acesta a fost dublat de la 150 la 300 de şcoli şi vom extinde la peste 300 de şcoli.
- Ministrul Educaţiei a precizat că va fi şi o creştere a alocaţiei zilnice de hrană la 15 lei.
- Subiectele pentru admiterea la colegii vor fi elaborate la nivelul Centrului Naţional de Evaluare.
- Colegiile pot propune şi alte probe de admitere, de informatică sau de limbă engleză.
- Speculaţia că elevii vor face meditaţii cu profesorii de la colegiile unde doresc să dea admitere nu are logică deoarece subiectele pentru examen vor fi realizate în altă parte.
- Subiectele pentru admiterea la colegii vor fi elaborate la nivelul Centrului Naţional de Evaluare.
- Angajaţii palatelor copiilor şi cluburilor sportive şcolare îşi vor păstra, în noua lege a învăţământului preuniversitar, statutul de cadru didactic.
- Patrimoniul acestor unităţi va fi descentralizat, urmând să treacă la consiliile judeţene.
Sursa: Agerpres, News.ro, Pro TV
Etichete: educație, scoala, invatamant, Sorin Cimpeanu, legile educatiei,
Dată publicare:
25-08-2022 17:02