Schimbarea care se va vedea în toate magazinele. „Foarte curând ne vom lua rămas-bun”
Codurile de bare sunt pe cale să dispară. După mai bine de 50 de ani de utilizare, organizația le gestionează la nivel mondial se pregătește să le înlocuiască cu coduri QR.
GS1, o organizație internațională non-profit care menține standardul global pentru codurile de bare, afirmă că acestea vor fi înlocuite cu o versiune nouă, în formă pătrată, capabilă să stocheze mult mai multe informații despre produse. Anne Godfrey, directorul executiv al GS1 UK, a declarat că aproape jumătate dintre comercianții britanici și-au actualizat deja casele de marcat pentru a accepta noile coduri, potrivit Daily Mail. „Acest proces este în desfășurare de ceva timp, dar pandemia de Covid l-a accelerat semnificativ. În timpul pandemiei, toată lumea s-a obișnuit să îndrepte telefonul către codurile QR din pub-uri și restaurante pentru a accesa meniul”, a spus ea. „Tot mai des, coduri QR care afișează informații apar deja pe partea din față a multor produse. Foarte curând ne vom lua rămas-bun de la codul de bare tradițional, iar fiecare produs va avea doar un cod QR care conține toate informațiile de care aveți nevoie”, a mai spus Godfrey. Codurile de bare tradiționale pot stoca doar șapte tipuri de informații de bază: numele produsului, producătorul, tipul, dimensiunea, greutatea, culoarea și, cel mai important, prețul. Au devenit atât de esențiale pentru funcționarea zilnică a majorității supermarketurilor, încât a devenit imposibil să cumperi un produs dacă nu are un cod de bare. Când sunt scanate la casă, numărul de pe codul de bare este comparat cu o bază de date uriașă de produse pentru a se asigura că clienții sunt taxați corect. Noile coduri QR conțin mult mai multe informații despre produse, cum ar fi ingredientele, eventualii alergeni și chiar sugestii de rețete, care pot fi accesate de consumatori prin intermediul smartphone-urilor. „Codurile de bare vechi fac exact ceea ce spun — emit un bip, îți spun prețul și te scot din magazin. Dar consumatorii de astăzi doresc mult mai multe informații despre produsele pe care le cumpără. Următoarea generație de coduri de bare va oferi mai multă putere consumatorilor. Comercianții vor trebui să se actualizeze sau vor rămâne în urmă”, a explicat Godfrey. Codurile de bare au fost inventate la sfârșitul anilor 1940 în SUA, dar nu au apărut în magazine decât după câteva decenii. Primul produs cu cod de bare scanat vreodată a fost un pachet de gumă Wrigley's Juicy Fruit, într-un supermarket din Ohio, în 1974. De atunci, GS1 a înregistrat coduri de bare pentru mai mult de 200 de milioane de produse din întreaga lume. Deși sunt simple conform standardelor de astăzi, nu există două coduri de bare la fel. Liniile unui cod de bare pot fi rearanjate pentru a înregistra până la zece trilioane de produse diferite.