Românii preferă să călătorească cu trenul, mai ieftin, la clasa a doua. Ce spun străinii despre trenurile noastre
Avem două clase de tren, dar și acestea mai mult pe hârtie. În practică, găsim aproape aceleași facilități și servicii, la ambele categorii.
Diferă, însă, prețul biletelor, astfel că, mulți români, preferă să călătorească mai ieftin la a doua. Străinii care ne-au traversat țara, spun că trenurile noastre sunt de departe cele mai rele din Uniunea Europeană în ceea ce privește confortul. Vom avea și noi cel puțin 130 de trenuri moderne până în 2026, se laudă, deocamdată, autoritățile.
Un tren InterCity al CFR Călători, pe ruta Cluj-Napoca - București, la nivelul dotărilor, vagoanele de clasa întâi par similare cu cele de clasa a doua. Au spațiu destul de generos pentru picioare, scaunele au prize, iar climatizarea funcționează. În schimb, vagonul de clasa a doua este mai nou.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Aproape la fel stau lucrurile și într-un tren InterRegio. Scaunele în clasa întâi sunt mai mari și mai confortabile. Însă, aici, spre deosebire de clasa a doua, nu avem mese la fiecare scaun. La clasa a doua, la capitolul curățenie, pasagerii nu sunt atât de norocoși. Avem o scurgere la baie.
Astfel, mulți pasageri preferă să călătorească la clasa a doua, unde ajung să economisească până la 50% din prețul biletului.
Călător: „Condițiile sunt aproximativ aceleași, părerea mea. Și clasa a doua e mai ieftină”.
Călător: „Prefer clasa a doua pentru că nu sunt mari diferențe”.
Un jurnalist olandez specializat în transport feroviar, a testat trenurile din România și a observat același lucru.
Hildebrand van Kuyeren, jurnalist din Olanda: „Sunt foarte lente, vechi. De obicei, călătoresc la clasa întâi, dar în România nu văd mereu diferența dintre cele două, pentru că uneori clasa întâi e mai veche. Au confortul cel mai scăzut, în comparație cu alte țări”.
Pe șinele din România circulă aproximativ 1.190 de vagoane ale CFR Călători. Cele de clasa a doua au o vechime medie de 31 de ani, iar celelalte, de 26. La clasa a doua, 84% dintre vagoane au fost modernizate, la clasa superioară doar 61%. Restul nu au avut nevoie, potrivit CFR Călători.
Facilitățile și serviciile oferite în tren sunt stabilite prin lege în România. Dar sunt aproape la fel, la ambele clase. Singurele diferențe sunt legate de transportul de biciclete, care este opțional la clasa doua. Iar în ceea ce privește trenurile interregio, toalete ecologice și supraveghere video ar trebui să gășiți doar în vagoanele de a doua noi sau modernizate anul trecut.
Diferența este, însă mare, dacă facem o comparație cu trenurile din Uniunea Europeană, unde nici nu există un standard în ceea ce privește confortul.
Vlad Moraru, vlogger: „În clasa întâi veneau și te serveau la scaun, cu o apă și un snack. Clasa a doua din Vestul Europei, mult peste clasa întâi din România. Cred că aici doar au păstrat denumirea de clasa întâi, a doua, dar nu există un standard”.
Autoritățile de la noi au și ele planuri să îmbunătățească situația actuală.
Ștefan Adrian Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: „Avem în fază de livrare, evaluare și în licitație, aproximativ 130 de trenuri noi. Din ele, 37 de trenuri sunt deja în fază de construcție, și primul tren pentru circulația cu călători urmează să vină anul acesta, și restul anul următor și 2025”.
Ultima investiție majoră în transportul feroviar de la noi s-a făcut la începutul anilor 2000, când au sosit Săgețile Albastre.