Fostul polițist care a intrat cu barca într-un caiac cu 4 tineri poate conduce în continuare
Fostul polițist de frontieră care a lovit cu barca pe Dunăre un caiac în care se aflau 4 adolescenți poate conduce fără probleme ambarcațiuni.
Autoritățile nu i-au suspendat permisul de navigație deși a încălcat mai multe prevederi din regulamentul circulației pe fluviu.
Asociația „Ivan Patzaichin” atrage atenția că pe Dunăre nu există limită de viteză pentru bărcile mici cu motor și astfel de accidente se pot oricând repeta.
Doar în Deltă au fost impuse restricții de viteză. La fel și pe Lacul Snagov.
În urma incidentului, bărbatul care a intrat cu barca în caiacul cu patru sportivi adolescenți nu și-a pierdut permisul de navigație. Căpitănia Orșova ar fi trebui să îl suspende, însă nu a dorit să ofere un punct de vedere.
Cel care a provocat accidentul este un fost polițist de frontieră, pensionat acum 3 ani. A ignorat mai multe prevederi din regulamentul de navigație pe Dunăre.
Pontoane ilegale la Orșova
Nu a luat măsuri de precauție și a pus în pericol viața altor persoane. Apoi nu a acordat asistență răniților și și-a continuat drumul după accident.
Sebastian Sârbu, martor: "Probabil venind din față barca, eu cred că pus și simplu nu a văzut-o".
În Orșova, malul românesc al Dunării este plin de pontoane. Ar fi peste o sută- potrivit autorităților, cele mai multe, ilegale. De aici pleacă bărcile care circulă cu viteză pe fluviu și care, uneori, fac manevre riscante.
"El și-a ancorat pontonul de taluzul meu fără să aibă acceptul meu, foarte mult timp s-au mai închis ochii că am am zis să nu...".
Cel care recunoaște că a ignorat construcțiile ilegale este primarul din Orșova, Marius Stoica. Instituția pe care o conduce este cea care ar fi trebuit să nu permită acest haos pe malul Dunării.
Marius Stoica, primar Orșova: ”Vor dispărea din această zonă cât de curând".
În 2016, la Căpitănia Orșova erau înregistrate 164 de ambarcațiuni. Instituția nu a anunțat cifra actualizată. Pentru cei cu pontoane amplasate ilegal bărcile aduc venituri mari. Patru persoane plătesc pentru o oră cu barca 250 de lei.
Barcagiu: "După balize începem să mergem mai tare".
Ilie Bănăduc, instructor lot canoe: "Mă sună părinții, cum să aduc eu copiii acolo când îi omoară cu șalupele".
Teodor Frolu este vicepreședintele Asociației Ivan Patzaichin - Mila 23. Susține că pe Dunăre cei cu bărci puternice merg cu viteză pentru că nu există o lege care să impună limite.
Teodor Frolu: "Pe Dunăre poți să mergi cu cât vrei tu. Ai niște culoare navigabile definite pentru vapoare. Pe lateral nu există o reglementare cu bărcuțe mici. Nimeni nu i-a luat în considerare".
Peste 20 de amenzi în Deltă, în câteva zile
Ne mutăm pe lacul Snagov. De ani buni, în această zonă și-au construit reședințe oameni de afaceri, politicieni și sportivi. Riveranilor nu le lipsesc ambarcațiunile. Sunt aproape 5.000 înmatriculate la Căpitănia Portului Snagov.
Constantin Harabagiu, Căpitănia Portului Snagov: "Lacul Snagov este împărțit în trei zone de navigație cu restricții de viteză. O zonă cu 20 km la oră, zona doi până la 40 și zona trei fără limită, tocmai pentru a-și desfășura sportivii activitățile".
Silviu, antrenor de înot: "Sunt unii care nu încetinesc, fac valuri mari. De multe ori ne șicanează".
Cel mai grav accident petrecut pe lacul Snagov a avut loc în 2015. O barcă de viteză a ieșită în larg și a surprins o ambarcațiune mai mică în care se aflau șase persoane. Un om a murit, iar alți doi au fost grav răniți.
Mergem și în Delta Dunării.
Cu cel mult 40 km/oră se poate naviga pe cele mai multe canale și lacuri, dar există și locuri unde limita scade la 5 km/h.
Luna trecută, o ambarcațiune a fost filmată când intra intenționat într-un stol de pelicani. Iar în 2019 mai mulți indivizi care circulau cu viteză cu barca l-au atacat pe un ghid care i-a rugat să meargă mai încet.
În deltă, traficul bărcilor este monitorizat cu radare. Doar la sfârșitul săptămânii trecute au fost date peste 20 de amenzi pentru viteză.