Fizicienii au captat sub gheata din Antarctica unul dintre elementele de baza ale Universului

Ultimul update: Luni 25 Noiembrie 2013 06:51
Data publicarii: Vineri 22 Noiembrie 2013 16:13
Categorie: Stiinta
cercetatori, Antarctica, teste, gheata

Fizicieni din mai multe tari au reusit sa retina intr-un captor urias, sub gheturile din Antarctica, cateva particule cosmice denumite neutrino, care au un nivel de energie fara precedent si care ar putea sa descifreze evolutia Universului.

Pana la aceasta realizare, cercetatorii au reusit sa capteze neutrino, una dintre particulele fundamentale din modelul standard din fizica, provenind din atmosfera terestra sau de la Soare, ale caror mase sunt considerabil mai mici, potrivit Mediafax.

Totusi, inainte de acest experiment in Antarctica, savantii din Statele Unite si Japonia au "capturat" pentru prima data 20 de neutrino cosmici care proveneau din explozia unei supernove aflate la o distanta de 165.000 de ani-lumina (1 an-lumina reprezinta 9.460 de miliarde de kilometri) de Terra.

Cei 28 de neutrino cu inalta energie - de un miliard de ori mai puternica decat aceea a neutrinilor de origine terestra sau solara - venind din toate directiile din Univers au fost captati intre 2010 si 2012 la peste 1 kilometru sub gheturile antarctice, cu ajutorul detectorului IceCube Neutrino Observatory, inzestrat cu peste 5.000 de senzori optici.

Tinand cont de faptul ca acesti neutrino interactioneaza putin cu materia, savantii au nevoie de un captor urias, care sa protejeze contra altor particule din cosmos, pentru a creste sansele de realizare a unei capturi sau chiar a unei coliziuni intre neutrino.

"Neutrino sunt lipsiti de sarcina electrica si interactioneaza din acest motiv foarte putin cu materia, fapt care le permite sa calatoreasca pe vaste distante intergalactice fara sa fie aproape niciodata absorbite sau deformate de campurile electromagnetice", a explicat Gregory Sullivan, profesor de fizica la Universitatea Maryland din Statele Unite.

Gregory Sullivan a fost unul dintre coordonatorii acestui experiment, ale carui prime rezultate au fost publicate joi in revista americana Science. Acesti neutrino au niveluri de energie care sunt de la cateva milioane pana la cateva miliarde de ori mai mari decat cele ale fotonilor ce formeaza lumina si razele X, a precizat profesorul Sullivan.

Astfel, "neutrino ar trebui sa ne permita sa observam Universul la niveluri de energie fara precedent si sa intelegem mai bine mecanismul super gaurilor negre care emit radiatii in centrul galaxiilor sau exploziile de raze gamma, cele mai puternice din Univers, care se produc la distanta foarte mari si elibereaza cantitati uriase de energie", a explicat acelasi profesor american.

"Neutrino reprezinta unul dintre elementele de baza din Universul nostru", a dezvaluit Kara Hoffman, profesor de fizica la Universitatea Maryland si coautoare a studiului.

"Miliarde de neutrino traverseaza trupurile noastre in fiecare secunda, mentinandu-si in tot acest timp viteza si directia, iar cei mai multi dintre ei provin de la Soare sau din atmosfera terestra, in timp ce neutrino cosmici sunt mult mai rari", a explicat ea.

O mai buna intelegere a acestor neutrino "este cruciala" pentru progresul fizicii particulelor, astrofizicii si astronomiei, considera autorii studiului, potrivit carora oamenii de stiinta lucreaza de peste 50 de ani pentru a concepe si a construi un detector de neutrino cosmici asa cum este Icecube Neutrino Observatory.

"Asistam poate la nasterea astronomiei particulelor neutrino", a comentat la randul sau Markus Ackermann, fizician la Deutsches Elektronen-Synchroton, un centru de cercetari stiintifice din Germania, participant la acest proiect.

IceCube Neutrino Observatory este rodul unei colaborari internationale la care participa peste 250 de fizicieni si ingineri din mai multe tari.

cercetatori, Antarctica, teste, gheata Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer