Program flexibil și multe beneficii extrasalariale. Pretențiile tinerilor din Generația Z când se angajează
Noua generaţie care intră acum în câmpul muncii este o adevărată provocare pentru companii. Sunt tinerii generaţiei Z, care acum au între 10 și 26 de ani şi mai mult de jumătate dintre ei sunt deja apți de muncă.
Curiozitatea este ceea ce îi definește, nu vor să rămână cu aceeași slujbă până la finalul vieții, vor flexibilitate și multe beneficii extrasalariale, în timp ce pun mai puțin preț pe remunerație. Marile companii dezvoltă acum programe prin care să îi atragă.
Din Generația Z fac parte tinerii născuți între 1996 și 2012. Jumătate din această generaţie are peste 18 ani şi mulţi dintre ei deja au joburi.
Aceşti tineri vin dintr-o generație de părinți, numită milenialii, pentru care munca, stabilitatea financiară și familia sunt primele în topul valorilor vieții. În schimb, pentru ei fericirea, sănătatea, pasiunile și relațiile cu cei din jur sunt cele mai importante.
Andra Pintican, consilier de carieră, HR: „Spre deosebire de noi, fac totul de la o întrebare foarte pertinentă: “De ce?” - de ce muncesc, de ce trăiesc. Eu de ce sunt aici şi cum pot să ajut? generaţia ta - vă place diversitatea: ce e nou, ce a mai apărut? şi vreţi să schimbaţi.”
Aceşti tineri sunt şi nestatornici la un loc de muncă, ceea ce companii este o provocare să îi atragă pe un termen lung.
Ștefan Tuideriță, director de strategie al unei platforme de beneficii pentru angajați: „Vedem unele companii care, atunci când angajează tineri, le oferă un 360, adică le dau ocazia să vadă ce se întâmplă în cele mai importante departamente, şi abia apoi să aleagă ce se potriveşte pentru ei, companii care sunt flexibile cu programul, sau locaţia de unde pot lucra, sau companii care le oferă consultanta pe care le-o dau, ca să îi ajute să înţeleagă ce vor în carieră.”
Andra Pintican, consilier de carieră, HR: „Ne spun că ei îşi doresc job-uri de până în 2.500 de lei, numai ca să aibă un start. Chiar dacă vin pe bani mai puţini, şi poate se chinuie mai puţin, le crește valoarea de piaţă dacă învaţă alături de companie, deci cumva ei deja ştiu ce înseamnă investiţia."
Un studiu, de exemplu, arată că unul din cinci tineri din generația Z, numită şi generaţia social media, își doreşte să devină celebru şi mai exact influencer, pentru că cred ei este o modalitate de a face rapid bani.
Cristian China Birta, specialist social media: „Pare că e extrem de uşor să fii influencer, ca aici e fenta. Și că nu costă mai nimic şi atunci vor să devină. Doar că, statistic, din 100 de tineri care vor să devină celebri, nu ajunge nici măcar unul să devină influencer. E vorba de unu la 80 şi ceva de mii.”
Aceeași generație este mai preocupată de problemele de mediu, petrece mai mult timp pe rețelele sociale și se informează preponderent de pe internet.